Senaste nytt Forums Vågsurfing Eps???

  • a-holm

    Medlem
    18 november, 2011 vid 01:21

    Det finns särskilt frigolit/EPS lim i bygghandeln som jag inte har provat, men är till för att limma ihop block med. Pu-limmet är riktigt bra, det skummar när det härdar och bildar något som har snarlika egenskaper och färg som eps. Skummigt men en aning segare och hårdare så det kommer alltid bli en liten skarv när man slipar.

  • erik-g

    Medlem
    7 december, 2011 vid 17:54
    thehenrik;675496 wrote:
    Hmm. Jäkla knöligt med materialval… XPS=tungt då alltså. :confused2:

    Henrik F

    NEJ Xps är verkligen INTE tungt det ligger runt 28 kg/m3 och man behöver väldigt lite glas på brädorna.
    Enda stora problemet är att det kan delaminera, att brädorna skulle spricka har jag aldrig hört talas om.
    Det finns brädbyggare i CA Usa som bygger framgångsrikt XPS vågsurfingbrädor
    då kallas materialet XTR

  • svenne

    Medlem
    7 december, 2011 vid 22:00
    Erik G;677025 wrote:
    NEJ Xps är verkligen INTE tungt det ligger runt 28 kg/m3 och man behöver väldigt lite glas på brädorna.
    Enda stora problemet är att det kan delaminera, att brädorna skulle spricka har jag aldrig hört talas om.
    Det finns brädbyggare i CA Usa som bygger framgångsrikt XPS vågsurfingbrädor
    då kallas materialet XTR

    Vad jag vet så är den lägsta densiteten som tillverkas i Sverige 32 (XPS200). Det är inte brädan i sig som “spricker” utan skummet, att det delaminerar “inombords” – dvs spricker – är ingen hemlighet. Tungt är dessutom relativt. Jag bygger brädor i 16 kg/m3, dvs hälften av vikten.

    BTW, är du samma Erik G som på Swaylock? I sånt fall har du själv skrivit I’ve made one blue dow foam board and it delamed in the bottom of all places. But I think it was because the i had it in the sun on a warm summer day här. Ingen av mina EPS-brädor har delaminerat än trots sol.

    Men som du också säger så är kärnan hårdare och det räcker med tunnare lamineringar, hårdheten gör det lättare att slipa också (jag kör tyngre densiteter i CNC-maskin för formar och det blir riktigt bra). Fortfarande inget jag skulle säga att en förstagångsbyggare skulle använda av alla de sämre anledningarna som redan har skrivits i den här tråden. Inte andra eller tredje heller för den delen.

  • erik-g

    Medlem
    8 december, 2011 vid 01:44

    Jo det är jag som är Erik G även på swaylocks, jag har bara byggt en bräda i blått styrofoam, den blev lätt trots att jag laminerade den med 6+4 oz på däck och 6 på botten.
    Jag tycker det är ett helt ok skum att bygga i, brädorna blir lätta och väldigt livliga med bra flex eller ska kanske säga “fjong” eller flexretur utan att vara livlöst styva.
    Relativt lättshapat också tycker jag.
    Jag har byggt några till i Eps s200 men det känns mer dött när man surfar det. Det är i mitt tycke också aningen krångligare att shapa och inte minst laminera.
    Jag handlaminerar, utan några sandwichkonstruktioner.

    I mitt tycke har man inte nån större nytta av ultralätta kärnor runt 16 kg/m3 i vågsurfbrädor.
    Hur shapar man förresten 16kg/m3 skum för hand, är det inte krångligt
    En del brädbyggare påstår att ultralätta kärnor ger mer vikt i laminatet vilket skulle ge annorlunda svingvikter än en jämnare viktfördelning. jag vet inte om det stämmer, har aldrig surfat sandwichbrädor.

    Vill man undvika delaminationer på XPS brädor så går det nog om man håller brädan borta från värmechocker, min delaminerade ett tag EFTER att jag klantigt nog låtit den ligga ute i sommarsolen. Det tog ett tag och sen kom det en handbollsstor bula på botten. När jag tog hål på den pyste det ut gas och sen la sig laminatet åter relativt stramt mot botten.

    Några byggare på nätet påstår att man kan slippa delam på XPS om man grovslipar med 50 papper sist innan man laminerar.
    Ska prova det om jag bgger fler XPS brädor.

    http://www.epoxysurfboards.com/
    kolla dessa brädorna mkt fina xpsbrädor, vet inte om de delaminerar mycket eller inte alls???
    Nån som har koll?

  • svenne

    Medlem
    8 december, 2011 vid 08:03

    XPS är “spänstigare” än EPS så “fjong”-bräda låter som en bra förklaring. Jag glömde en annan aspekt med XPS, det behövs ingen stringer eftersom skummet har så hög densitet.
    Jag har inte byggt vågsurfingbrädor med sandwich, det skulle bli för styvt (enligt mitt tycke). Några av mina “kollegor” i Spanien och Portugal bygger vågbrädor för kitare och de lägger sandwich i botten. De brädorna får dock ta mer stryk än vanlig surfingbräda. I en lätt EPS-bräda är det ändå stringern som bär, det lätta skummet gör dock att hältramp kommer ganska snabbt om det inte ligger patchar på däcket. Det finns flera tillverkare som gör ihåliga brädor, och de brädorna är verkligen snappiga, eller fjongiga för att använda rätt begrepp. 😉

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vågsurfing Eps???

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.