Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenhet med Simmer SCS?

  • Erfarenhet med Simmer SCS?

    Publicerad av swingout på 26 juni, 2013 vid 16:27

    Simmer SCR verkar ju vara populärt bland speedare, men jag undrar om någon har erfarenheter med SCS? Är sugen på 8.6 och 7.0 som ersättare till min 9.0 Supersonic och 7.6 Saber. Har nu en Falcon 145 med ett Gun Sails Cannonball 10.4. Vill gärna komplimentera med en Falcon 112 så småningom också.

    Väger 80kg, men tyvärr är det inte bara muskler. Ser att det finns billiga SCR på Köp & Sälj, men vill gärna ha stabilt segel som jag inte måste brottas så mycket med, de få dagarna man får surfa på sommaren.

    tsss svarade 10 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 4 Svar
  • 4 Svar
  • tsss

    Medlem
    2 september, 2013 vid 17:53

    Ingen svarade på frågan om Simmer SCS?

    Slog själv till o köpte ett beggat årsmodell 2012 7,5. Har kollat en riggningsvideo på Vimeo där en kille riggar på Maui. (han drar nedhal ordentligt, sedan uthal till max – släpper sedan nedhal och trycker på cambers. Drar nedhal igen för att slutligen släppa uthal ganska mycket.) Är det bästa sättet? Någon som har egna erfarenheter och kanske goda råd?

  • pgvirtual

    Medlem
    3 september, 2013 vid 05:28

    Ja, det är bästa sättet!

    Med den proceduren så är SCS riktigt lätt att rigga.

  • jester

    Medlem
    3 september, 2013 vid 06:06

    Den variant jag föredrar på alla cambersegel jag har ägt är att dra nedhal tills man har ca 10cm kvar att dra. Sen tar man vänster hand om masten högst upp i uttaget för bommen. Drar vänster hand upp/mot dig, och tryck på baksidan om cambern med höger handlov. Om du har mer cambers över bommen skall dom vara ganska lätta att poppa i genom att bara trycka till med handloven igen. Hoppar dom av igen har du för lite nedhal. Är det svårt har du för mycket nedhal.
    Sen gör du tvärtom med cambers nedanför bommen. Om den nedersta är lite svår att få på kan man försiktigt sätta höger fot på lattan en bit ut i seglet, öpnna dragkedjan för cambern, ta tag i masten och lyfta masten rakt upp. Då kan man få den på plats med ett lätt tryck med vänster handlov på baksidan av cambern.
    Sen drar man bara resterande nedhal (man använder naturligtvis en nedhalsvev för att spara ryggen), efter det är det bara att hänga på bommen, och köra!
    Allt detta naturligtvis på egen risk, men har fungerat bra för mig alla år…

    Om du fortfarande tycker det är lite svårt så be en erfaren camber-gubbe om hjälp!

  • tsss

    Medlem
    3 september, 2013 vid 16:48

    följde videoinstruktionen helt, vilket PGvirtual tillstyrkte. Det funkade förvånansvärt bra.
    Var ute i lätta vindar idag, seglet kändes stadigt o lätt trots dom tre cambers. Bra drag inte helt oväntat…

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenhet med Simmer SCS?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.