Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenheter av North segel

  • Erfarenheter av North segel

    Publicerad av mankan på 29 augusti, 2017 vid 22:56

    Är det nån som kan dela med sig av lite för o nackdelar med North segel? Jag är lite nyfiken på deras e-type. Hur är känslan i seglen? Mjuk eller mer on/ off?

    mankan svarade 6 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • bicless

    Medlem
    31 augusti, 2017 vid 07:25

    North är kända för att vara direkta och styva i känslan. Sailloft är också så. Vill man ha mjukare känsla skall man kika på Neil pryde, Loftsails. Severne ligger nånstans i mitten.

  • sundheden

    Medlem
    31 augusti, 2017 vid 08:32

    Har inte mycket erfarenhet med North men kört hyrprylar sammanlagt 10 timmar med North Volt och North Hero. Tyckte de kändes väldigt lätta och stabila, älskade känslan och kontrollen.

  • jiveman

    Medlem
    31 augusti, 2017 vid 11:56

    Hej Mankan!

    Jag har bara bra erfarenheter av North. Har dock ej kört andra segel sen jag tog upp surfingen igen 2014.
    Kör E-type 4,5-6,2 sedan tar S-type vid vid 7,3-8,3.
    Tycker E-type är lite “trögstartade” men sedan är dem väldig stabila och snabba.
    Bra att dem är skurna för att vara lite vågsegel i mindre storlekar för att sedan övergå
    till mer freeride.

    S-type är underbara. Jag är enligt andra alltid överriggad men inte i min värld.
    Går att hålla fridfullt i kraftiga vindvariationer plus att dem “drar iväg” direkt.

    Mvh
    Claes

  • mankan

    Medlem
    1 september, 2017 vid 16:41

    Ok. Hur är kvalitékänslan?

  • jiveman

    Medlem
    2 september, 2017 vid 10:53

    Hej!

    Jag tror nog kvalitén är som övriga segel.
    Har seglat dem två säsonger och har ej upptäckt några dåliga sömmar eller
    andra skavanker.
    Tycker att div. förstärkningar och övriga smarta lösningar som underlättar riggning samt skyddar segel och mast är bra.

    /Claes

  • mankan

    Medlem
    2 september, 2017 vid 16:48

    Det var lite det som jag fastnade för med markeringar i seglet för både tamparnas placering och nedhal. Det blir nog att testa ett E-type iallafall 😀

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenheter av North segel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.