Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenheter av O´neill?

  • Erfarenheter av O´neill?

    Publicerad av nikke på 12 mars, 2008 vid 22:28

    Undrar lite snabbt bara om någon har några erfarenheter av o´neills våtdräkter? Tänkte jämförelsevis mest på GUL som jag är påväg att beställa men blev lite vilsen när jag läste om oneill, för de är väl dyrast av alla märken misstänker jag.

    swe-496 svarade 16 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • jesper_b

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 07:31

    Festligt, O’neil och Gul är just mina två favotillverkare av våtdräkter. Båda håller hög kvalitet ovh båda passar min kropp bra. Jag har ganska tunn/obulkig överkropp men hyfsat grova armar och ben. Då passar dessa dräkter finfint. Till exempel Billabong har lite smalare armar i förhållande till kroppen. Passar mig sämre.

    /Jesper

  • gustavw

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 08:06

    hihi, vad fantastiskt kul det låter! Blev helt upprymd så här på morgonen! Började fundera på hur jag själv ser ut och vad som kan passa…. kanske nåt sån här….

    Jag har mycket liten framstjärt, lång hals och låg panna. Vad tror ni passar mig?

    /gustav

  • imported_borje

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 08:19

    Kör själv på en oneill evo 5/4/3. Har kört den hela vintern, fryser inte ett dugg. Känns inte som en vinterdräkt att ha på sig, men vvärmer onekligen som en. Sömmarna är limmade på båda sidor vilket gör dräkten extremt tät, läcker inte in något vatten när jag ramlar i. Dräkten känns överlag som mycket välgjord.
    Oneill kostar lite mer, men så får du också en bättre dräkt.
    Det är klart den bästa dräkt jag nånsin använt.

    Prata med Andy på http://www.ohana.se som säljer oneill dräkter, han kan mer än jag.

    Lycka till med dräktinköpet.

    Hittade för övrigt ett test på nätet (Boards) för just denna dräkt.

    O’NEILL EVO MENS

    – – – – – – – – – – –

    The O’Neill features a vertical zip with their ZEN closure system; a panel of double lined neoprene that fits behind your back and blocks off any water that gets through the zip. It works very well in that the zip is effectively dry, and an added bonus is that it allows you to zip yourself in and out of the suit every time.

    The seams are all glued, stitched and fluid seam welded. We found a couple of problem areas with this last year (in particular where two or more seams met). These areas now seem to have received extra gunk to seal them effectively and the workmanship on all the seams is first class.

    The majority of the suit is single lined, normal 5mm neoprene on the body and a shiny thinner neoprene on the arms. Below the thighs and on the backside (arse, just to be clear) of the suit the material is a thinner double lined neoprene.

    Waterproof Test: One tiny, tiny leak on the inside of one knee. No leakage from the zip. The neck allowed a lot in.

    Flexibility/Comfort test: It is a supremely comfortable and flexible suit, feeling more like a spring/autumn suit rather than full winter clobber. The thin and double lined legs help considerably in this area.

    Overall: It’s not the absolute warmest, but its durability, high level of comfort, reasonable levels of waterproofness and ease of getting into and out of make it an excellent all-round option.

  • perkele

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 08:38

    Jag kan instämma, har en Evo från samma ställe. Min första tanke var hur i helvete denna dräkt kunde vara varm överhuvudtaget, kändes inte att jag hade den på mig. Typ. Köpte den och en väst huva, kan varmt rekomendera dräkten, kvalitet rakt igenom. Grymt lätt att ta på sig, iofs jämför jag med en sola från sent 90 tal med dragkedja över axlarna… (pest, men den var oxo varm…)

    Bara o köp.

    T

    @Borje 451535 wrote:

    Kör själv på en oneill evo 5/4/3. Har kört den hela vintern, fryser inte ett dugg. Känns inte som en vinterdräkt att ha på sig, men vvärmer onekligen som en. Sömmarna är limmade på båda sidor vilket gör dräkten extremt tät, läcker inte in något vatten när jag ramlar i. Dräkten känns överlag som mycket välgjord.
    Oneill kostar lite mer, men så får du också en bättre dräkt.
    Det är klart den bästa dräkt jag nånsin använt.

    Prata med Andy på http://www.ohana.se som säljer oneill dräkter, han kan mer än jag.

    Lycka till med dräktinköpet.

    Hittade för övrigt ett test på nätet (Boards) för just denna dräkt.

    O’NEILL EVO MENS

    – – – – – – – – – – –

    The O’Neill features a vertical zip with their ZEN closure system; a panel of double lined neoprene that fits behind your back and blocks off any water that gets through the zip. It works very well in that the zip is effectively dry, and an added bonus is that it allows you to zip yourself in and out of the suit every time.

    The seams are all glued, stitched and fluid seam welded. We found a couple of problem areas with this last year (in particular where two or more seams met). These areas now seem to have received extra gunk to seal them effectively and the workmanship on all the seams is first class.

    The majority of the suit is single lined, normal 5mm neoprene on the body and a shiny thinner neoprene on the arms. Below the thighs and on the backside (arse, just to be clear) of the suit the material is a thinner double lined neoprene.

    Waterproof Test: One tiny, tiny leak on the inside of one knee. No leakage from the zip. The neck allowed a lot in.

    Flexibility/Comfort test: It is a supremely comfortable and flexible suit, feeling more like a spring/autumn suit rather than full winter clobber. The thin and double lined legs help considerably in this area.

    Overall: It’s not the absolute warmest, but its durability, high level of comfort, reasonable levels of waterproofness and ease of getting into and out of make it an excellent all-round option.

  • spray

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 09:19

    Ingen verkar vara direkt missnöjd med sitt våtdräktsmärke här på sidan.
    Oneil Psycho2 kör jag med, har köpt den i USA så kom undan billigare än hemma. Gunsails säljer denna dräkt tror jag. Jag är jättenöjd och tycker den är riktigt skön att ha på sig, supervarm trots att jag valde den tunnare 4/3mm varianten. Är egentligen en vågsurfdräkt men passar ypperligt till vindsurf tycker jag. Finns också i 5/4/3 med inbyggd huva.

    En rolig detalj som rör utseendet på dräkten är att du kan komponera en egen färgvariant av psycho2 på oneils hemsida.

  • swe-496

    Medlem
    13 mars, 2008 vid 17:51

    @GustavW 451532 wrote:

    hihi, vad fantastiskt kul det låter! Blev helt upprymd så här på morgonen! Började fundera på hur jag själv ser ut och vad som kan passa…. kanske nåt sån här….

    Jag har mycket liten framstjärt, lång hals och låg panna. Vad tror ni passar mig?

    /gustav

    Med den beskrivningen av dig själv låter det som att du ser ut som E.T….;)
    Mig veterligen finns det inga våtdräkter eller kläder heller för den delen som skulle passa dig;)

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenheter av O´neill?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.