Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenheter av Vindsurfing.se Kult RDM mast?

  • Erfarenheter av Vindsurfing.se Kult RDM mast?

    Publicerad av _frippe_ på 28 juli, 2004 vid 11:46

    Jag behöver köpa en ny 4-meters mast och har då sneglat lite på Vindsurfing.se’s Kult RDM mast.
    Priset är ju lockande, men håller den vad den lovar?
    Kvalitét: ?
    Hållbarhet: Borde väl vara OK eftersom det är en RDM?
    Böjkurva: Har fått för mig att detta är det svåraste att få till på en RDM mast?

    dr-masse svarade 19 år, 9 månader sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • kungdenknege

    Medlem
    28 juli, 2004 vid 13:30

    Skumt att en standard-Kaos 400 med 70% kolfiber väger 1,7kg, medan en RDM-Kaos 400 med 100% kolfiber väger 1,9kg??

  • the_novice

    Medlem
    28 juli, 2004 vid 13:51

    Tjockare gods i RDM master…

  • _frippe_

    Medlem
    28 juli, 2004 vid 13:54

    Precis. Som jag förstått det är det inte alls säkert att man tjänar vikt på en RDM-mast, däremot ska de vara mer hållbara. Dvs använder man lika mycket material i masten blir ju väggarna tjockare om diametern minskar.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 juli, 2004 vid 14:06

    Snälla köp inte skiten, den håller inte… ledsen att säga det men det är inget säkert köp, det är billigt men inte är det ett bra köp.

    Johan

  • dr-masse

    Medlem
    28 juli, 2004 vid 18:56

    RDM är ju läckert, helt klart. Det har ju fingrats en del… Och funkar kalas (bäst) med en del vågsegel. Hållbara. Greppvänliga. Åker i mastfickan sådär härligt enkelt.

    Men det är ju uppenbarligen viktigt att hitta “rätt” RDM-mast, skillnaderna mellan olika tillverkares RDM-master och böjkurvor verkar kunna vara ganska ordentliga (har själv endast sett ett par exempel, men det var tydlig skillnad). Jag vet inte hur Kult mastens böjkurva ser ut, men det är en viktig fråga att få koll på före köp.

    Om du kan tänka dig att titta på lite andra master så bara måste jag reka Simmer SC6 (samma mast som Powerex Z-wave, väl?) i denna prisklass. SDM mast, visserligen, men toppen är tunn som en RDM och den är klart hållbar. Hyggligt lätt (1.8 på 400), dessutom åsså “slipper” man byta förlängare å sånt… ah! Fast nu är ju RDM-förlängare rätt så mysiga godisbitar, ähum.

    Några till som har prisvärda RDM-master är ju ytspanning.se, surfbutiken.nu och hotsailsmaui.se.

    Men om jag skulle köpa en RDM-mast skulle jag verkligen vilja provrigga den på det segel jag tänker använda den till först (om man nu inte köper en av segeltillverkaren rekommenderad RDM-mast, vill säga).

    Nåja, egentligen ville jag bara skriva att det finns fler fina master i prisklassen, även sådana som kanske är något mer beprövade än Kult-masten. Den är säkert OK, men testa att provrigga först, är min rekommendation. Jämför även med andra beprövade master i samma prisklass så får du en så bra känsla som möjligt för hurpass prisvärd den är. För visst är det första intrycket att priset är mycket konkurrenskraftigt för en hundrapjocentig minskaddiametermast.

    Kom också ihåg att två master med 100% kol ändå innebär skillnader. Hur kolfiberna är upplagd, böjkurvan, responsen och tillverkingsmetoderna skiljer sig. En riktigt bra tillverkad mast med typ 75% kol kan mycket väl vara både bättre och lättare än en 100%-ig kolmast med enklare tillverkningsmetod och högre toleranser.

    Surfa På!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenheter av Vindsurfing.se Kult RDM mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.