Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenheter om utvecklingsbrädor

  • Erfarenheter om utvecklingsbrädor

    Publicerad av tigerflash på 17 september, 2013 vid 12:05

    Hej!!Har precis börjat surfat och gått från en gammal “eka” till en ahd 145l som
    Jag nu har sålt då jag inte riktigt bemästrar höjdtagningen där jag oftast surfar.
    Är ute efter något med uppfällbart centerbord vilket skulle underlätta kryssen såhär
    I början.
    Måste ta mig ut lite där jag kör vilken brukar innebära padling..:(
    Vill inte ha en 220 L då jag klarar mig bra runt 145-170l
    Har kikat en del på RRD evolution 360, starboard phantom/rio/go även på
    Jp funster.
    Är det någon som har erfarenheter av brädor av den typen och storleken??

    / Erik

    herr-pelegrin svarade 10 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • herr-pelegrin

    Medlem
    17 september, 2013 vid 12:42

    Synd att Du sålde AHD:n! Den går ju ändå rätt bra att höjda med och hade väl annars varit en perfekt stockholmsbräda som Du hade kunnat köra på i flera år. Att höjda utan centerbord är ju ändå något de flesta måste lära sig. Jag kanske spårar ut lite från tanken i Din tråd men hur långt måste Du kryssa för att nå farbart vatten?

  • tigerflash

    Medlem
    17 september, 2013 vid 12:57

    Jag vet att det kanske inte var det bästa beslutet att sälja men en liten ekonomisk fråga tyvärr just nu.
    Seglar mest eller just nu uteslutande mellan Ekerö och norsborg.. Strax söder och Ekeröfärjorna. Då jag utvecklingsmässigt just nu är lite” skraj” att dra ut för långt när höjdproblemet finns. Försöker vara ute i dom flesta vindarna vilket ger problem.. Haha. Vill ju vara på vattnet.:) bäst för mig är nordliga men dom har vi inte sett på ett tag. Syd ost funkar också men som sagt då brukar det bli armrörelser hem .
    Skulle känna mig lite tryggare med centerbord då jag alltid är ensam.

  • tigerflash

    Medlem
    17 september, 2013 vid 12:59

    Kommer förmodligen bli en ahd igen så fort jag blir mer trygg och tekniken sitter.

  • vindsokaren

    Medlem
    17 september, 2013 vid 19:46

    @Tigerflash 716124 wrote:

    Kommer förmodligen bli en ahd igen så fort jag blir mer trygg och tekniken sitter.

    Jag såg en ganska liten centerbords bräda i butik för nåt år sen tror det var en F2 xantos.
    Borde ju finnas små cb brädor av andra fabrikat som funkar bra med uppfällt cb.

  • tigerflash

    Medlem
    18 september, 2013 vid 05:35

    Det finns ngr stycken som ligger mellan 160-170 med centerbord man kan fälla upp alt skruva bort. Som jag märker när man kikar runt så är det lättare att hitta hårda vindar på erikdalsbadet än en beggad bräda på nätet.. 🙂 blir väl att motvilligt öppna plånboken för en ny…:/

  • herr-pelegrin

    Medlem
    18 september, 2013 vid 06:30

    Ok, då förstår jag läget ned AHD:n och var Du surfar. Trist att utbydet av beg är SÅ dåligt. Bic Core är ju en variant om Du tittar på beg med centerbord. Hustruns är dock inte till salu. Kolla gärna alternativa brädval! Där Du seglar kanske Du bör ha något annat! Hör med Bickess. Han provade en variant nyligen.

  • tigerflash

    Medlem
    18 september, 2013 vid 08:02

    Ska göra det!!:) håller koll hela tiden om det skulle dyka upp något inom ramarna som jag söker.
    Men det är tort rent allmänt på såna brädor. Känner ingen heller som surfar så det blir naturligt att jag försöker lyssna här!!

  • bicless

    Medlem
    18 september, 2013 vid 18:07

    Jag var ute och testkörde starboard phantom häromdagen, den uppfyller nog dina krav väldigt bra. Kryssa grymt bra och stabil och lättplanad. Jag har faktist aldrig testat nåt som kryssar bättre. Om du lyckas hitta en beggad sådan så tycker jag du skall slå till. Här finns det ny för bra pris. http://www.surfspot.se/starboard-phantom-295-2012-race-nyborjare.html

  • tigerflash

    Medlem
    19 september, 2013 vid 04:08

    Jag läste recensionen av den brädan på surfspot för ett par dagar sedan” det kanske var du”:) och precis som du säger så verkar det vara en bräda som har dom egenskaperna jag just nu söker.:)
    Tack så mycket!!

  • staffomania

    Medlem
    19 september, 2013 vid 08:55

    Jag och tjejen började med en Fanatic Viper (som jag tror är på 180l). Var jäkligt bra och ha i början. Har en 145l som jag också hade då men använde rätt ofta tjejens bräda då man blev mindre blöt då samt att den tog bättre höjd. Den är också i princip oförstörbar. Nackdelen är väl att den inte är speciellt spännande att plana med, förutom i början då det kändes helt fantastiskt.

    Annars finns det två bra tips när det gäller att ta höjd i lättvind utan centerbord.
    – Stort segel
    – Använd kanten på brädan att kryssa med
    Tänk också på att INTE ha mastfoten för långt fram.

  • pgvirtual

    Medlem
    20 september, 2013 vid 08:23

    Jag tänker svara samma sak som på en del andra liknande trådar…

    En Kona One är visserligen stor till volymen, och lång i låg fart, och rätt tung astt hiva upp på biltaket. Men det är nära nog den idealiska “funboarden” för skärgårdsförhållanden där man måste navigera sund, vind från hemstrand, lätta vindar och hårda vindar. Allting.
    Konan känns mindre och är mycket roligare än den ser ut. Dessutom gippar den bra, sin längd till trots! Alldeles obetydligt långsammare än en stor freerideplanka, men ojämförbart mycket roligare i lätt vind (tack vare centerbordet som gör det möjligt att kryssa effektivt).
    Utan att ha provat Starboard Phantom 320 så tror jag att den kan ha ett liknande användningsområde.

  • tsss

    Medlem
    20 september, 2013 vid 11:08

    jag o Vindsökaren pratade litet om att det är skönt att ha en bräda med cb för såna där tillfällen när det är svag vind men fint väder o man vill vara ute på vattnet. Så jag köpte en äldre Equipe, hade förut en Ultra Cat som jag gav bort men saknade. I TWC har vi nappat på Surfspots erbjudande om ett bra pris för Starboard Phantom 295. Jag har inte provat den ännu men såg en av våra duktiga men relativt tung surfare ute i helgen som gick och han pumpade igång brädan med 7,8 segel i 5-6 sekundmeter. Den ser grymt proffsig ut och är klart lättare än både Kona o Phantom 320.
    Vore kul om det blev en renässans för raceboarden i modern skepnad, Passar ju som PG Virtual skrev skärgårdssegling.
    PS Visst var det någon som ville ordna ett rally ut till Svenska Högarna för några år sedan. Vad blev det av detta? Ds

  • tigerflash

    Medlem
    22 september, 2013 vid 17:27

    kan bara buga och bocka för alla tips som trillar in..:) nu blev ju ahdn såld men kommer förmodligen skaffa något liknande när jag blir mer erfaren!

  • tumba

    Medlem
    22 september, 2013 vid 17:55

    @Herr Pelegrin 716154 wrote:

    Ok, då förstår jag läget ned AHD:n och var Du surfar. .

    Fråga från en sugen återfallssurfare som ännu inte hittat någon lämplig begagnad bräda och därför även sneglat på helt nytt. T.ex. AHD fast forward.

    Är den brädan olämplig som första icke centerbordsbräda?

  • herr-pelegrin

    Medlem
    22 september, 2013 vid 18:10

    Om Tumba innebär Stockholm så är AHD ett bra val. Jag har två kompisar som kör på 145: orna och dessa planar bra och hålller planing bra. Segel runt 8-8.5 får Dig att plana från ca 5 m/s.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Erfarenheter om utvecklingsbrädor

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.