Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ericeira i juni, surf och vindsurf!

  • Ericeira i juni, surf och vindsurf!

    Publicerad av irieman på 10 maj, 2017 vid 13:57

    Efter några år till Biarritz i juni så bär det av till Ericeira i år istället. Funderar på vad jag ska ta med mig för brädor. Till Biarritz var det ju bara vågbräda som gällde men till Ericeira kan det ju vara riktit bra vindsurf också som jag har fattat det. Har varit där en gång förut men då bodde vi i Cascais och höll till mest på Guincho.

    En vågbräda kommer jag ta med mig, är sugen på att ta med en longboard (ingen sådan inköpt ännu dock, just nu har jag bara en enklare funboard), borde väl funka bra på de flesta ställena om det inte är för stort? Eller är mindre brädor att föredra runt Ericeira?

    När det gäller vindsurf så tar jag i så fall med mig en vågbräda med typ 4.2, 4.7 och 5.3. Men är det värt att släpa med sig, är det någon tillförlitlig vind vid den tiden på året?

    Sen är det frågan om hur man får med sig både vågsurf och vindsurf på något smidigt sätt, tyckte jag såg någon bild på detta nyligen dock? Var det du dr Masse som hade en sådan packning?

    dr-masse svarade 6 år, 9 månader sedan 3 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • dr-masse

    Medlem
    11 maj, 2017 vid 12:02

    Mindre funboard kommer att funka fint. Kanske en hybrid också.

    Om du har möjlighet att åka till Guincho, ta med 5.3,4.7 och 4.2. Det kommer du behöva. Skall du endast vindsurfa Ericeira med omnejd så räcker 5.3 och 4.7.

    Jag packade vindsurf (84 liter) och surf (NSP hybrid) i en dubbelbag med bom. Segelbag vid sidan av med master och segel. Funkade mycket bra för min Guincho-resa förra sommaren.

    Juni är min favoritmånad i Portugal för vindsurf och, numera surf (på min diplomerade klåparnivå).

  • irieman

    Medlem
    11 maj, 2017 vid 13:21

    @dr Masse 743838 wrote:

    Mindre funboard kommer att funka fint. Kanske en hybrid också.

    Om du har möjlighet att åka till Guincho, ta med 5.3,4.7 och 4.2. Det kommer du behöva. Skall du endast vindsurfa Ericeira med omnejd så räcker 5.3 och 4.7.

    Jag packade vindsurf (84 liter) och surf (NSP hybrid) i en dubbelbag med bom. Segelbag vid sidan av med master och segel. Funkade mycket bra för min Guincho-resa förra sommaren.

    Juni är min favoritmånad i Portugal för vindsurf och, numera surf (på min diplomerade klåparnivå).

    Kanon, tack för svar!
    Vad kör du för boardbag och segelbag? Jag tänkte ta med ett soft roofrack till hyrbilen.
    Vad tar TAP för detta, räknar dom det som 1 surfutrustning eller flera?

    Var är bästa stället att vindsurfa på vid Ericeira? Surfställen dräller det ju av men vinden kommer väl inte åt överallt antar jag?

  • dr-masse

    Medlem
    12 maj, 2017 vid 07:57

    Vad kör du för boardbag och segelbag?

    – En lätt “Flying Objects” dubbelbag. Den bästa jag haft. Lägger sedan extra rörisolering runt kanterna på vindsurfbrädan. Segelpåsen är en gammal DaKine som man kan förlänga vid behov.

    Jag tänkte ta med ett soft roofrack till hyrbilen.
    – Bra idé. Skaffa ett extra stabilt för vindsurfbrädan, de är ju lite tyngre än surfbrädor, men inte värre än många longboards.

    Vad tar TAP för detta, räknar dom det som 1 surfutrustning eller flera?
    – På senare tid har jag fått betala för två kollin. Lite dyrt, men då får man med sig “allt”.

    Var är bästa stället att vindsurfa på vid Ericeira? Surfställen dräller det ju av men vinden kommer väl inte åt överallt antar jag?

    – Matadouro. Ribeira d’Ilhas, som är nästa spot norrut, yttre funkar också för vindsurf men där är det i princip alltid knökfullt med surfare… och locals… Är du lite äventyrlig kan du åka norrut mot Figueira da Foz, nu talar vi äkta inside tips…

    Finns (många) fler spots att upptäcka, portugiserna är faktiskt förvånansvärt slöa med att ge sig ut efter nya ställen utan kör gärna på det som de vet funkar för vindsurf.

  • irieman

    Medlem
    12 maj, 2017 vid 09:04

    @dr Masse 743850 wrote:

    Vad kör du för boardbag och segelbag?

    Tack för svar! 🙂

    Då ska jag kolla vad jag tar med mig. Det är ju inte säkert att det blir vindsurfläge när man är där i juni kanske men att hyra vindsurf i Ericeira är väl inte ens att tänka på? Det var ju svårt nog i Guincho när jag var där, fick till 2-3 dagar kanske, annars var det alltid någon bräda eller segel som var på väg från affären eller nå’t.

    Ok, ska kolla in Matadouro. Var några som vindsurfade när jag var i Ericeira senast (dagsutflykt från Guinco), kan ha varit Matadouro det hette. Vi var även nere i Ribeira d’Ilhas men just då var det bara vågsurfare där.

  • dr-masse

    Medlem
    12 maj, 2017 vid 11:25

    Då ska jag kolla vad jag tar med mig. Det är ju inte säkert att det blir vindsurfläge när man är där i juni kanske men att hyra vindsurf i Ericeira är väl inte ens att tänka på? Det var ju svårt nog i Guincho när jag var där, fick till 2-3 dagar kanske, annars var det alltid någon bräda eller segel som var på väg från affären eller nå’t.

    – hyra vindsurf i Ericeira/Guincho funkar tyvärr inte så bra längre. Var ok i Guincho under några år, men numera är det lite upp och ner. Guincho Wind Factory har en del, men varierar som sagt.

    Ok, ska kolla in Matadouro. Var några som vindsurfade när jag var i Ericeira senast (dagsutflykt från Guinco), kan ha varit Matadouro det hette. Vi var även nere i Ribeira d’Ilhas men just då var det bara vågsurfare där.

    – Om stället låg strax söder om Ribeira, men före själva staden, så var det säkert Matadouro. Jag gillar verkligen att vindsurfa där, ett av mina absoluta favoritspots.

  • jesper-b

    Medlem
    15 maj, 2017 vid 07:59

    12 dagar förra sommaren med en bag surf (en 6′ “grovler” med lite fetare rails, knappt 35 liter) och en bag surf (en 82l quad, en 4.0 och en 4.6 KS3). Hyrbil direkt till Guincho och timade den bästa dagen vågsegling på 10 år enligt localsen (varav 3/4 inte kom ut pga lätt vind på insidan, bra bit över logo och fin side-off på utsidan). Därefter en till fin dag på Guincho (som ofta är helt sönderblåst och side-on sektioner). Sedan tre helt fantastiska dagar på Matadouro tillsammans med Fredrik H och Ola H, den bästa dagen i högsta världsklass. Lätt fin side-off och cleant logo-svall. Detta är inte helt ovanligt men inte heller helt självklar utdelning vindsurf på 12 dagar. Men fick även 6-7 fina surfdagar. Kombon surf/vindsurf är som gjord för Portugal på sommaren då surfet kan vara rätt sönderblåst, men även långa perioder utan vind….

    Fler tips: 1) Slapp betala ena bagen eftersom jag log snällt och inte hade mer än ett mycket litet handbagage vid sidan av brädbagarna. 2) Jag klarade mig fint med 4.6 (med mycket bottendrag) som största segel, men då gillar jag köra extremt underriggad i guppaförhållanden och är skolad på vinterMaui. En 4.9-5.3 är inte dumt för den som behöver lite mer att hålla i, i vart fall om man inte hänger på Guincho hela tiden (där 4.0an är guld att ha med). Hyrbil: 3) Se till att den hämtas upp på flygplatsen och att du inte behöver åka shuttlebuss för att plocka upp och lämna. 4) Om du vill vara på säkra sidan – ta extra hyrbilsförsäkring på plats (när du hämtar bilen). Det kostar visserligen mer än själva hyran men det bryts in rätt mycket på hyrbilarna där nere. OM du inte tar försäkringen (se till att ha hela depositionsbeloppet på det konto som ditt kort är kopplat till) så se för fasen till att aldrig parkera bilen mer ödsligt. Alltid nära en strandbar med trevlig personal. Ta bort hyrbilsdekalerna och sätt dit några surfdekaler. Bilinbrotten är fokuserade på hyrbilar/turister. 5) Boende: Jag gillar vara mobil. Olika delar av kusten erbjuder olika förhållanden och beroende på väder och svall vill man hänga på olika ställen. Jag slaggar rätt ofta i bilden vid stranden, eller hos kompisar, eller så tar jag in en natt eller två på närmaste hotell eller surfcamp. Finns mycket där nere och det löser man enkelt på plats och spontant. 6) Surfbräda. Om du inte har en lämplig bräda, passa på att köpa en i Portugal – billigare än t ex Frankrike och Spanien och mycket roligare än att klicka på engelsk internetbutik. Varför inte beställa en cuptom av någon av de många duktiga lokala shaparna? Snacka med Mica i Ericeira så får du garanterat något minst lika bra som senaste modell från storfabrikaten och något mycket mer personligt (http://micasurfboards.com/en). Annars finns stort utbud av alla Aus och US-branden i butikerna.

    Jag gör om samma vända i sommar om jag inte får med mig familjen i surfbuss (som är det absolut mest optimala sättet att resa och bo i Portugal)!

    Ses!

    /JB

    PS: Bär hjälm!

  • irieman

    Medlem
    15 maj, 2017 vid 09:10

    Tackar för en massa riktigt bra info dr Masse och Jesper B!!!

    Låter ju som att det kan vara värt att ta med vindsurfprylarna ändå.

    Har också varit inne på att köpa en surfbräda därnere, annars så tar jag med mig min lite enklare NSP Funboard NSP 7’10” eller longboarden Waveglider Slim Jim 9’2″. Longboarden känns dock lite stor att släpa omkring på och transportera på flyg m m.

    Ja, en surfbussresa hade varit kul, en dröm är att fixa en surfbuss, dra direkt ner till Tarifa och sedan under några veckors tid utforska alla möjliga spots därifrån upp till Biarritz, Hossegor typ. Vore sååå nice! Känns som att man skulle behöva 5-6 veckor för det dock.

  • irieman

    Medlem
    10 juli, 2017 vid 11:48

    Tillbaka från Portugal nu för några dagar sen. Blev en kanonresa! Tog bara med mig surfbrädor dock, en Funboard och en Longboard i en FCS Travel Double bag. Köpte rörisolering efter tips från Masse och hade runt kanterna på longboarden. Brädorna klarade sig från skavanker helt förutom ett litet hack på fenan från en sten vid Ribeira d’Ilhas. Tyvärr orkade jag inte släpa med mig vindsurfprylar, hade nog funkat bra några dagar i Matadouro t ex och definitivt den dagen vi var nere vid Guincho. Då blåste det 4.2 eller mindre och det var sideshore till en början vridandes till side-on. Surfmässigt så blev det ett gäng dagar på Foz do Lizandro, Ribeira d’Ilhas och Cantinho da Baia uppe i Baleal. Vi var även uppe i Nazaré och kollade, jäklar vilket fokus det stället har fått efter Garret MacNamaras 100 fots våg för några år sedan!

    Portugal är ju helt klockrent, har varit där två gånger nu och det kommer definitivt att bli fler! Svårt att välja mellan det och Baskien dock. Sen ska ju Galicien vara bra också!

    Nä, nu bär det snart av till Gotland, hoppas på vind och vågor där också!

  • dr-masse

    Medlem
    14 juli, 2017 vid 18:16

    Grymt! Ser själv mycket fram emot min nästa tur till Portugal, blir nog senare i höst.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ericeira i juni, surf och vindsurf!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.