Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Esbjerg/Blåvand vs Klitmöller…?

  • Esbjerg/Blåvand vs Klitmöller…?

    Publicerad av lars_k på 24 maj, 2005 vid 08:22

    Har hört/läst en del om Blåvand och spoten runt omkring. Verkar funka i rätt många riktningar. Hur är förhållandena jämfört med Klittmöller/Hanstholm?
    Är sugen på att ta en nattkörning via malmö/bälten. Skulle spara en del eftersom jag kan låna fulltankade dieslar på jobbet =)
    Är seglingen lika bra och vindsäker där nere?

    basse svarade 19 år sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • basse

    Medlem
    24 maj, 2005 vid 10:36

    Ring mig innan du drar va!!! grin.gif
    Du vet att du behöver någon som kan ratta på vägen hem när du blir trött.

  • lars_k

    Medlem
    24 maj, 2005 vid 10:56

    Ja. Häng på för fanken. Vet ej hur det är med stugor så det blir kanske till att tälta, lär finnas en campingplats nära surfet. Men det kanske du kan stå ut med… Jag kör på prognos natten till en snar lördag vid 02. Tar nog 6-7 timmar från GBG så man kommer fram lagom på morgonen. Bra att man slipper boka färja etc…bara trycka full gas över broarna. =)

  • basse

    Medlem
    24 maj, 2005 vid 11:16

    Jag vet inte riktigt vart man seglar men jar har varit där nere och kollat en lugn dag. Helvitti vad tyskar. I princip så är nog hela området längst ut på udden en camping, förutom det sista som jag tror är något gammalt militärt område.

    Vad kostar broarna totalt då? Det är väl bro-tull över stora bält också va?!

    Nationaldagshelgen kommer Adde och jag var hur på som helst.

  • lars_k

    Medlem
    24 maj, 2005 vid 11:22

    Broarna kostar 220+250 DKr (öresund+storebält) enkel. Alltså ca 1000 SKr totalt. Räknar med att få tanka 15-20 liter diesel. Totalt blir det iaf mkt billigare än färja till FHavn och bilresa till Klitten.
    Hoppas tyskarna håller sej till fjordarna bara…
    Vi satsar på nationalhelgen om DMI levererar. =)

  • mag

    Medlem
    24 maj, 2005 vid 15:14

    Lite mindre vågor och därmed sämre tryck, men oftast bättre än hemma. I princip samma vindstyrka, t o m bättre på sommaren. Vind från höger i Blåvand till skillnad från Hanstholm oftast. Rejäla vågor på västsidan men då bör det vara sydsydväst annrs får ni det jobbigt att ta er ut och rida in.Superfina campingar och som sagt en del tyskar.
    /Magnus

  • lars_k

    Medlem
    24 maj, 2005 vid 19:33

    OK. Tack Mag, du brukar ha koll. Så blir det rak väst så är det Hanstholm/Middles som gäller antar jag. Man kan ju åka hem via Hanstholm och sen Fredrikshamn om det skulle vrida upp. Men säjer prognosen SSO-SV kuling så verkar Blåvand gjutet. Kul att testa nåt nytt också.

  • mag

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 10:09

    Väst går bra, speciellt om det vrider från sydväst.Då blir det sidvind höger i Blåvand. Sist betalade vi 1300kr för en enkel biljett hem=hutlöst svinaktigt dyrt! Fast det tog 5-6 timmar mindre tid.
    /Magnus

  • lars_k

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 11:32

    Ja, Stena är ena riktiga svin. Särskilt i högsäs. Får bli Blåvand istället. Verkar funka i allt från SO till NV (till N..?) beroende på vilken sida om “huken” man väljer. Römö ligger ju också i närheten om man vill testa det.

  • chrillecarlsjo

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 12:25

    Det finns en Camping ca 30m från stranden i blåvand + 10000000st tyskar grin.gif
    /C smirk.gif

  • lars_k

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 14:50

    Halva Danmark är väl i princip ett åter-ockuperat “Lebensraum” för tysksläktet under sommarhalvåret. Får la hissa en svensk flagga på mitt tält på Blåvands-campingen och slå mej fram ner till vattnet…

  • surfen

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 16:44

    har varit i Blåvand massor av gånger, tyskarna är inga problem det brukar inte vara så många som surfar som är där men dom som surfar är duktiga så det är inga problem. Men det brukar vara massor av riktigt bra danskar där när det blåser upp. Ett bra ställe är det i alla fall grin.gif

  • lars_k

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 18:11

    OK. Gött! smile.gif

  • basse

    Medlem
    26 maj, 2005 vid 05:29

    Svar till:


    Får la hissa en svensk flagga på mitt tält på Blåvands-campingen och slå mej fram ner till vattnet…

    [/ QUOTE ]

    Var försiktig i dimman bara….

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Esbjerg/Blåvand vs Klitmöller…?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.