Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Etanol?

  • stickan

    Medlem
    25 juni, 2006 vid 23:29

    Har en polare som bygger och säljer MS system, han har stoppat in sådana i ett gäng bilar vid det här laget så är det nån som är intresserad kan ni få hans kontakt info! Har själv hjäpt till och mappat deras streetrace bilar och det är ett riktigt coolt system med otroligt mycket inställningsmöjligheter.

    Allt ställs in från en dator live när man är ute och kör, sen laddar man ner programmen i styrboxen. Om man tillexempel vill köra på olika blandningar är det bara att ladda ner det lämpligaste för stunden! Dock krävs en dator att uppdatera från.

  • svenne

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 08:17
    Stickan wrote:
    Om man tillexempel vill köra på olika blandningar är det bara att ladda ner det lämpligaste för stunden! Dock krävs en dator att uppdatera från.

    …eller en flexfuel-sensor… 😉

    Coolt att det är fler som känner till MS!

  • getwet

    Medlem
    26 juni, 2006 vid 14:54
    Svenne wrote:
    Stickan wrote:
    Om man tillexempel vill köra på olika blandningar är det bara att ladda ner det lämpligaste för stunden! Dock krävs en dator att uppdatera från.

    …eller en flexfuel-sensor… 😉

    Coolt att det är fler som känner till MS!

    jag trodde det var en sjukdom…..:confused2:

  • mozzy

    Medlem
    27 juni, 2006 vid 21:20
    Stickan wrote:
    Har en polare som bygger och säljer MS system, han har stoppat in sådana i ett gäng bilar vid det här laget så är det nån som är intresserad kan ni få hans kontakt info! Har själv hjäpt till och mappat deras streetrace bilar och det är ett riktigt coolt system med otroligt mycket inställningsmöjligheter.

    Allt ställs in från en dator live när man är ute och kör, sen laddar man ner programmen i styrboxen. Om man tillexempel vill köra på olika blandningar är det bara att ladda ner det lämpligaste för stunden! Dock krävs en dator att uppdatera från.

    Vore intressant….
    Vill du PM:a hans info?

    Tack// Niclas

    Vill bara lägga mig i ämnet ovan lite….
    Hur är det egentligen med gummipackningar och etanol?
    Om jag inte minns helt fel från skolan så är etanol ett polärt ämne, samtidigt som kolkedjan är opolär vilket NATURLIGT gummi inte gillar.
    Men alla bilar tillverkade efter 1988 (“inside info” från en biltillverkare) är byggda för att klara av 10 % inblandning av etanol. Det betyder att material som inte tål etanol, exempelvis aluminium och naturligt gummi med mera är utbytta eller skyddade mot etanol. Det är inte heller någon väsentlig skillnad mellan de korrosiva egenskaperna hos en 10 % och en 85 % etanolhalt

    Etanol har väl grymt mkt sämre smörjegenskaper än bensin?!? -Skadligt? -Ja, det borde det väl vara, inte sant?!?
    Det är dock det ända negativa med E85 jag kan komma på…

    Jag har tankat min saab på 100% E85 coh det är inga problem än så länge… ~500 mil.
    Det skulle väl vara kallstarterna som det bli lite probs med till vintern…. Men nu är det SOMMAR!!!!

  • surfridern

    Medlem
    28 juni, 2006 vid 06:10

    Här är länken till det svenska MS/VEMS forumet
    http://msnordic.mine.nu/
    sist jag tittade så hade inte MS stöd för wb-lambda och knacksensor. men det måste väll vara i ver 2.2 och senare som det finns det?
    jag har varit mer sugen på VEMS (tidigare MS-AVR) men om MS har kommit lika långt så blir det nog det istället. fördelen med VEMS var ju oxå att man inte behövde en separat reläbox utan istället kunde koppla i princip allt direkt till enheten då det satt rejäla effekttransistorer som drivsteg direkt på kretskortet.
    länk till VEMS http://www.vems-group.org
    bilen som jag vill ha allt detta godis på är en volvo amazon, helst med turbo 🙂

  • svenne

    Medlem
    28 juni, 2006 vid 08:12

    Nu har vi iofs svävat iväg från ämnet, men…

    Tyvärr är den svenska sajten rätt ouppdaterad. MS har fixat tändningen rätt länge nu, även gamla MS-I klarar det galant med MSnE-koden. Ganska många väljer fortfarande att bygga på MS-I då den är lite billigare.
    MS-II har mycket mera funktioner, jag vet inte hur länge WB-lambda har fungerat men så länge jag har hängt på forumet så har det gått. Förutom en massa godis som säkert inte många använder (X-Tau till exempel) så har version II 12×12 mappning för både tändning och insprut, controller för tomgångssteg, X-Tau, flexfuel-kontroll 😉 och mycket mer.

    VEMS är säkert också superbra, jag gillar MS helt enkelt.

  • surfridern

    Medlem
    7 juli, 2006 vid 22:42

    Åh fan, visste inte det där med tändning och WB-lambda. MS är nog ett bättre val för mig på min turbo B20 då isåfall, för jag vill ju kunna ha WB-lambda, direct fire och sekvensiell insprutning. (för visst heter det sekvensiellt när en spridare öppnas i taget?). kam-trigger och triggerhjul på vevaxeln. håller på med en 2.1 liters B20 med M-stakar och B21 vev bland annat.
    Dessutom så verkar kunskapen vara mer spridd med MS än med VEMS, fler att fråga helt enkelt när man får problem.
    Svenne, har vi kapat den här tråden nu? 😉

  • combat-4-2

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 13:14

    fick den här länken för någon dag sedan ..

    http://www.ahman.1go.dk/bilar.htm

    där folk testat olika etanolblandningar i sina egna bilar (utan konvertering) , bl a VW Caravelle.

  • jack

    Medlem
    4 augusti, 2006 vid 22:24

    http://www.etanol.nu/

    all info som behövs ang etanol och vanliga bilar.

  • denifer

    Medlem
    13 november, 2006 vid 05:36

    ja , du eftersom bensinen idag kostar runt 10,50 och etanolen 8,65 så får jag det inte till att man sparar under två spänn. sedan så säger alla på macken och verkstan att bilen drar ungefär 25 % mer. hoppas på att brassarnas etanol slås ut när vår norrlänska etanol kan komma ut på marknaden. hoppas den kostar 3:-/ L

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Etanol?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.