Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Etanol

  • Etanol

    Publicerad av brickan på 24 maj, 2005 vid 22:10

    I dag började jag köra min Hyundai Atos på 30% E85 etanol funkar klockrent.
    Sänker kostnaden rätt mycket nu när soppan är dyr.
    Finns det fler som blandar?

    anonym-anvandare svarade 19 år sedan 12 Medlemmar · 26 Svar
  • 26 Svar
  • basse

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 05:26

    Klockrent.
    Vart tankar man etanol mellan eller i Göteborg/Varberg??

  • adde

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 06:26

    Klicka på tankställen på denna länk

    Ser ut att finnas rätt mkt i götet

    /adde

  • getwet

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 06:51

    Precis vad jag tänkte göra med surfbussen, att blanda upp med E85. Tänkte börja med runt 20-30% för att sedan öka på och sedan se när motorn börjar protestera. Målet är att köra surfbussen på 100% men det kräver en ombestyckning av förgasaren. Motorn vill ha ca 30% mer bränsle med E85, det är en enkel match att klara av, större problem blir det om man är ute och åker och ej får tag på E85 och måste tanka bensin……30% mer bensinflöde in i motorn lär väl ge lite problem……! Men just blandningen av bensin och E85 verkar vettigt, utan justeringar av förgasare eller insprutning. Bara att testa hur mycket man kan blanda i. Eftersom E85 motsvarar 105 oktan kan man passa på att höja tändningen ett snäpp också vilket gör motorn piggare…..Har läst tester där man fått en piggare motor med etanol, däremot har förbrukning ökat med ca 30%, slutsumma samma kostnad som bensin men med bättre skjut i bilen. Påpekar att det är bilar som går på 100% E85 som testats.

    Ekonomiskt tror jag inte att man tjänar så mycket på att tanka E85 eftersom motorn kommer att ta mer bränsle pga det lägre energivärdet i etanolen. Däremot, vilket jag tycker är den viktigaste faktorn är att man inte använder fossila bränslen.

    Funderar även på att köra Corvetten på E85, vet att det redan idag finns ett antal i Corvetteklubben som gör det med bra resultat.

    Sammanfattningsvis tycker jag att alla borde prova, iaf vi som har gamla surfbussar (läs gamla motorer) som inte har några som helst problem med blandningen etanol/bensin. Men även nyare bilar (läs avancerade insprutningar, jag syftar här på RIKTIG insprutning, övriga borde problemet vara minimalt på) borde klara en blandning men kanske med lägre procentsats.
    Som sagt var, det är bara att testa för det är inte skadligt för motorn så länge man håller sig till E85.

  • basse

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 06:57

    Hmm… bara att testa säger du?? Vågar man det.

    -Basse, ingen motor/bränsle guru direkt

  • gurra1978

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 07:04

    Vad kostar E85 ungefär?

  • utomjording

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 07:07

    Funkar detta med en 95:as Caravelle också då?

  • basse

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 07:16

    ca 9.70 tror jag

  • brickan

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 09:19

    Svar till:


    Vad kostar E85 ungefär?

    [/ QUOTE ]

    I växjö kostar den 7,6 kr/l.
    Jag har inte kört någon längre sträcka men det lilla testet visar att bilen inte drar mer om jag blandar 30% Etanol (E85) vilken i sig har 15% bensin i sig.
    Priset blir inte mycket mindre nu men enligt uppgift så kan jag köra på 50-50 på samma förbrukning och det är ju gött att tanka halava tanken för 7,60.
    Nu är bilen mycket rappare och tystare vid högra farter så jag kommer i fortsättningen att köra med etanol frågan är bara vad den optimala blandningen är.

  • brickan

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 09:24

    Svar till:


    Hmm… bara att testa säger du?? Vågar man det.

    -Basse, ingen motor/bränsle guru direkt

    [/ QUOTE ]

    Vågar man inte så vinner man inget grin.gif
    Jag hällde i 30% Etanol i min Atos från 99 så jag hppas jävlar att det funkar bra.
    Men självklart har jag läst mycket om detta på internet men frågan är om man ska lita på allt som står på intenet?

  • getwet

    Medlem
    25 maj, 2005 vid 19:36

    Det är inte skadligt för motorn om man kör med E85, obs E85 men det är det enda som finns på mackarna. Kör man på ren etanol (som bussarna i Sthlm) så kan det bli problem eftersom det inte finns något smörjmedel till ventilsätena.
    Det är tillsatt i E85.
    Så om du själv blandar upp bensinen med E85 så är det inte ett dugg farligt för din motor. Om man däremot kör på 100% bör man ha lite mer koll på grejerna så att motorn får tillräckligt med bränsle och inte går för snålt. (bränslet står för en stor del av motorns kylning, blir det då för lite kommer motorn att gå för varm inne i förbränningsrummen, vilket inte har något med kylarvattnet att göra)
    Prova med att blanda in 10%, om motorn fortfarande går bra utan ryckningar så testa 20% osv. När det börjar rycka eller att den känns slö, gå ned till föregånde procentsats där den gick bra. Dom som testat påpekar att en uppblandning på 10-30% klarar alla bilar av, ny som gammal.

    Om man sedan vill jobba vidare med motorn kan man lite försiktigt höja tändningen kanske sisådär 2-3 grader och prova sig fram. När motorn börjar spika vid fullbelastning är det bara att sänka en aning till spikningarna upphört. Då har man träffat rätt och troligen fått en aning piggare och bränslesnålare bil. Nästa stegär att höja kompet för att ytterligare kunna utnyttja E85 men det är överkurs….har man däremot en turbo kan man istället höja laddtrycket.
    Avslutningsvis, samtliga bilar som tillverkas idag som går både på E85 och bensin (tex Ford Focus) har helt vanliga motorer, men elektroniken känner av om det är bensin eller E85. Med det i backfickan kan vi lugnt tanka på några % etanol i våra bilar.

    Jo just det, Gurra den kostar inte 9.70…..ca 7.50-7.80 ligger E85 på.

  • 11sekmeter

    Medlem
    27 maj, 2005 vid 09:31

    Varför tanka en Atos med etanol, den drar ju ingen soppa normalt. Måste vara rent miljömässigt man kör på det i en så bensinsnål bil.

  • brickan

    Medlem
    27 maj, 2005 vid 15:23

    Svar till:


    Varför tanka en Atos med etanol, den drar ju ingen soppa normalt. Måste vara rent miljömässigt man kör på det i en så bensinsnål bil.

    [/ QUOTE ]
    Stämmer att den är bensinsnål ungefär 0,55 l milen.
    Jag bor mitt i jävla sverige och har minst 13 mil till kusten vilket medför ca 400 mil i månaden med bilen.
    Då blir det lite pengar även med lite soppa och kan jag spara 1 kr milen så blir jag nöjd.
    Visst kanske småsnålt att spara 400 kr i månaden men värderar jag arbetsinsatsen miljöpåverkan och att bilen går bättre och får mer effekt så är det ren bonus att jag sparar 400kr men jag bli inte rik på det grin.gif

  • getwet

    Medlem
    27 maj, 2005 vid 19:58

    Det där var en klok iaktagelse…….måste vara rent miljömässigt…Ähhhh, jag får psykbryt!

  • pjoter

    Medlem
    27 maj, 2005 vid 20:35

    grin.gif

  • rasmus_w

    Medlem
    27 maj, 2005 vid 21:10

    En liten fråga: Hur mycket etanol går det realistiskt att producera? Just nu när en minoritet tankar etanol är det ju inget problem, men om många gör det? Kommer vi behöva avverka skogen fortare än vi kan odla ny skog?

    Det är inte bara ändliga resurser som kan ta slut.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Etanol

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.