Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Etrex GPS kopplad till dator

  • Etrex GPS kopplad till dator

    Publicerad av gurra1978 på 22 april, 2004 vid 10:08

    Jag köpte en begagnad och sen köpte jag en kabel till datorn. Nu sitter man här och inget händer. Hur gör man? Måste man ha någon installations-CD eller ska enheterna hitta varandra ändå? Hur för man över rutter till datorn?

    Tacksam för svar
    Gurra

    anonym-anvandare svarade 20 år, 1 månad sedan 5 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • calle_kuling

    Medlem
    22 april, 2004 vid 10:28

    Försök få tag på MapInfo eller kanske ArcView. De är GIS-program som en massa företag iaf använder.. finns väl andra program också. Men med dem kan man läsa av GPSer som har den funktionen vet ja, har inte gjort det själv men det går.

  • gurra1978

    Medlem
    22 april, 2004 vid 10:37

    Jag har kartprogrammet Kartex med massor av kartor. Vad jag undrar över är hur själva överföringen ska ske?

    Vilken serial data format ska man välja?
    Kommer data & GPS automatiskt hitta varandra eller måste man installerat något program innan, typ installations-CD?

  • billie

    Medlem
    22 april, 2004 vid 18:47

    Du behöver inget speciellt program när du anslutet Etrexen till datorn för att den skall fungera. Starta bara Kartex och tryck på gps så skall det fungera . Du kanske måste ställa in formatet nmea i din gps mottagare .Kanske måste du pröva att ställa om comporten i datorn.
    Jag skulle rekomendera att du försökte få tag på en kopia av Garmins Bluechart v.4 eller 5. Det programmet är perfekt om man har varit ute och surfat och vill kolla var man har kört och hur fort.

  • skarabe

    Medlem
    23 april, 2004 vid 13:37

    NMEA är en standard för överföring av GPS-info, men de flesta större GPS-program stödjer Garmins eget protokoll. Se till att du har ställt in eTrexen att använda samma protokoll som datorprogrammet (Inställning->Gränssnitt)..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    25 april, 2004 vid 13:51

    Som sagt, du behöver ett kartprogram för att göra något vettigt med GPS och dator. Jag känner till ett gratisprogram som heter “Trackmaker” som stödjer Garmin, finns på “www.gpstm.com”. Du måste dock lägga in dina egna kartor…

    Det bästa är nog att försöka få tag på en kopia av Garmin Bluechart eller TomTom. Det som jag har hört är dåligt med Garmins Bluechart är att kartorna bara täcker södra sverige…

    Vill du bara testa om uppkopplingen mellan dator och GPS fungerar, så kan du ställa in GPSen i “Text Out” mode och använda “Hyperterminal” på datorn för att få Datum/Tidsangivelse från GPSen.

    -Mattias

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Etrex GPS kopplad till dator

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.