Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing EVO- ny vågis från Starboard

  • EVO- ny vågis från Starboard

    Publicerad av ola-h på 8 april, 2003 vid 11:29

    Som man kan läsa om på Starboards forum är en ny vågis på väg. Jag har mailat lite med Scott McK också och det det handlar om är i princip en ny serie Fish-brädor. Denna gång är de klart kortare, men har för övrigt en mer normal shape, bland annat med smalare tail. Alla som provat dem är vilda. Planar tidigare och gör att man kan köra mindre segel även i lättvind och klarar dessutom vågor över masthögt, hög fart i ridningen samt går att göra en snapp under läppen med hur bra som helst. Scott McKercher själv har ju annars varit närmast rabiat med att hålla sig till små snabba brädor och var inte direkt förtjust i de gamla Fisharna. Att han nu kör Hookipa i masthögt med EVO 74 och kanontrivs säger en del.

    Brädorna kommer att heta EVO (evolution, typ) och kommer i 74, 80 och 90 liter ungefär. Måtten (på 74:an) ligger runt 233*59. Obs att det är riktiga vågridningsbrädor vi talar om, inga halvfreestylevarianter som det redan finns en del av i dessa storleksklasser.

    Det är bara att bestämma sig för vilken storlek man skall ha, alltså. Jag återkommer när jag vet mer om när de går att få tag i.

    ola-h svarade 21 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • adde

    Medlem
    8 april, 2003 vid 11:38

    EVO_92.gif

    Volume Length Width Tail Fin size Technology
    EVO 74 74 233 55.6 36.4 Drake/ MCK 21 Wood/ D-Ram
    EVO 80 80 233 57.5 39.6 Drake/MCK 22 Wood/ D-Ram
    EVO 92 92 236 62.0 40.2 Drake/MCK 22 Wood / D-Ram

    /adde (Oscar hittade bilden…)

  • dr-masse

    Medlem
    8 april, 2003 vid 11:45

    Intressant brädlinje, helt klart.

    För bilder, kolla http://www.steffo.nu/forum/showflat.php?Cat=&Board=konfen&Number=107277

    (Oscar, som så många gånger förr, först… 😉

    Surfa På!

  • oscar

    Medlem
    8 april, 2003 vid 13:48

    Ja, så blir det det när man sitter och plitar på exjobbet (också det surfrelaterat), ibland uppstår en liten svacka i skrivandet och då glider man ut på nätet och letar nya prylar….ska berätta när jag är klar vad det handlar om, kanske kan inspirera andra studenter att göra nåt annorlunda.

  • lars_k

    Medlem
    8 april, 2003 vid 15:47

    Jag funderar på varför man vill göra en vågbräda så extremt kort. Så stor skillnad kan det ju inte vara på rockerlinjen jämfört med normala vågbrädor. Alltså kapar man av scoopet. Men ett bra scoop behövs ju för att inte brädan ska gräva ner sej i vågorna. För några år sedan hade vågbrädorna scoop som såg ut som en snabel. Känns som detta med korta brädor är ännu en av dessa “trender” som börjar balla ur, precis som “no nose” för några år sedan. Jag kan förstå varför man gör en freestylebräda kort, det minskar rotationströgheten för spock och likn. Men en vågis ska väl ha ett rejält scoop…?
    Jag är skeptisk wink.gif

  • ola-h

    Medlem
    9 april, 2003 vid 08:57

    Är det bara tillräckligt med kurva i hela brädan spelar inte scoopet sinsta biten någon direkt roll. Man kan kanske säga att ju “bättre” man rider, desto mindre proble är det att brädan dyker. För lite mer nybörjare i vågorna kan det hända att man pekar brädan för brant ned för en lite våg utan att ha tryck på kanten. Då kan möjligen lite extra scoop hjälpa.

    Dessutom blir det på en bräda med så pass bred nos som EVO rätt mycket “uppåtdrivande” yta i fören som ändå är relativt “uppvinklad”. Jag har svårt att tänka mig att just dykning skulle var ett problem med EVO.

    En annan sak är att scoopet rent generellt på vågisar, inte bara korta specialbrädor, blivit mycket lägre. Det har att göa med att man numer lägger i så mycket av kanten och därför vill hålla bottenkurvan harmonisk så långt fram som möjligt.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 april, 2003 vid 09:17

    Håller med, därför en freestyle bräda inte går att rida ordentligt med för dess feta kanter och raka rockerlinje,
    men slasha lite på häcken i småvågor kan man ju göra iallafall med wave/freestyle.
    Men att lägga ner i en fet bottensväng med full gas då studsar en freestyle bräda ur kurvan och man blir tvättad av vågen man försökte rida.

    Mer kantgrepp och carve åt folket!

  • lars_k

    Medlem
    9 april, 2003 vid 10:19

    Ja, det är möjligt att den breda nosen kompenserar för minskat scoop…Skulle vara intressant att se hur EVO:n ser ut från sidan. Formen allra längst fram kan ju vara mycket uppvinklad även om rockerkurvan är utdragen i övrigt. Brädan ser onekligen fräck ut, Starboards design väcker alltid visst habegar wink.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    9 april, 2003 vid 11:19

    tja! … har prövat brädan för ungefär en månad sen visserligen inte i masthögt down the line segling utan i ett beach break i perth…. komme va optimal här hemma som en 5.3 6.0 vågis i halmstad d va d

    plantan
    wavepimpz

  • ola-h

    Medlem
    9 april, 2003 vid 11:31

    Jo, men min poäng är att ett kort tvärt uppvinklat scoop i slutet inte nämnvärt hindrar brädan från att dyka. Är brädan på väg tvärt nedför med seglaren på så har enheten i allmänhet så mycket moment att det ligga flippade scoopets uppåtkraft inte kan hålla emot.

    Å andra sidan, i en hård cutback på en liten våg med mycket tryck på railen är det vanligt att nosen, och nästan halva brädan, hamnar en bit under vattnet. Då ligger dock hela brädan fortfarande på skär och skär sig, förhoppningsvis, snart upp ur vattnet igen. DÅ är det inte själva främste delen av nosens uppvin kling som hjälper dig utan (återigen) hela brädans kurva. Kolla t.ex. sekvensen i längst ned (5 sista bilderna) på http://www.math.chalmers.se/~olahe/Surf/hookipa020315.html

  • ola-h

    Medlem
    10 april, 2003 vid 08:19

    En sak till. Även i vågridning är rotationströgheten relevant trots att men inte så ofta snurrar ett helt varv runt. När man gör en skarp sväng mot vågläppen t.ex. skall brädan i princip rotera väldigt snabbt runt tailen. Den rotationen kan antagligen vara snabbare än vad som sker vid vilket freestyletrick som helst. Massa (vikt) i nosen känns då tydligt.

    På många moderna brädor med bred nos ser dessutom brädan mer kapad ut än vad den är. EVO är t.ex. 233 vilket kanske är 10-15cm kortare en den typiska vågbrädan av idag (8’0″-8’2″). “Fortsätter” man outlinen på en EVO ser det å andra sidan ut som brädan skulle varit säkert 30cm längre om den haft en konventionell nos. Jag tycker nog att man bör betrakta rockerkurvan först och då är det ju inte många centimeters scoop som fattas. Att sedan outlinen ser ut som den gör beror sedan snarare på att man (utifrån den rockerkurva man har) lägger till bredd i fören för att kunna få en ouline där man även i lägre farter kan få i mycket kant. Man kan helt enkelt då inte ha så mycket krökning i outlinen framför nosen. Skall man nu få ihop det med en “normallång” eller t.o.m. lite kortare rocker får det helt enkel blir en “avkapning” längst fram.

    Rent generellt är det dessutom så att på rockerkurvan på en bräda för vågridning bör anpassas till vågens storlek. En liten våg är då mer krökt skall man kunna rida den bra är det en bra ide att ha mer krökning även i rockerkurvan. På samma sätt passar egentligen en kortare bräda bäst ihop med en mindre våg (jfr vågsurfing) om man skall rippa. OK, har vi nu en kort vågis som är bra på att slasha små men kraftfulla vågor i bra vind, hur skall vi anpassa den till mer sega förhållanden. Jo, i huvudsak med outlinen. Vi vill ju fortfarande ha den korta rockern som passar i den lilla vågen och svänger tight och bra. Om man i princip bara drar outlinen utåt får man en bräda med bred squashtail respektive nos och det är inte helt dumt. Mer bred ger tidigare planing men gör också att man kan lägga på mer kraft i svängen i lite lägre farter utan att brädan skär. Man kan säga att den extra breddan ger railen mer hävarm. Tjockare kanter skulle också funka, men då får man andra problem och inte så stora fördelar för tidig planing. Med en bra rocker och denna design går det alltså att lägga i mycket kant och lägga på ett bra tryck och därmed behålla eller öka farten i bottensvängen även om det inte går så fort från början. Fräsigt, eller hur?

    Det designern också kan göra är sedan (som sagt) att lite från tailen sett vinkla ut outlinen. Med andra ord, vi breddar mer i fören än i aktern. Om man dessutom minskar krökningen på outlinen något i fören har vi nå’t som är väldigt likt EVO.

    Detta är en av anledningarna till att EVO:n ser ut som den gör.

  • lars_k

    Medlem
    10 april, 2003 vid 08:52

    Det är möjligt att brädan passar dagens vågridning i vissa förhållanden. Vågsurfing har ju “freestylificerats” en del, man gör freestyletricks på vågen helt enkelt. Men för svenska förhållanden, med inte så rena vågor, mycket chop, mycket vind, undrar jag om denna shape funkar så bra. På rena, mindre vågor, och lite vind rippar nog en kort och bred bräda. Men i sveriges vågor vill man nog ha en bräda som skär genom chopet och är enkel att kontrollera i höga farter, framför allt i vågridning vid onshore förhållanden där man får duktig fart i bottensvängen. Så för sverige passar en mer traditionell shape (längre och smalare) bättre, misstänker jag. Men jag kan ha fel….

  • ola-h

    Medlem
    10 april, 2003 vid 19:56

    Jag tror inte EVO skall betraktas som en freestylevågis som många andra brädor med den typen av mått. När det gäller chop är ju Starboard i allmänhet och de brädor har gillat i synnerhet kända för att hantera just chop väldigt bra. Min Acid 70 är grym i chop.

    Kör man dock mest backsideridning och hoppar och grejar har du nog rätt. Då finns brädor som ser klart bättre ut, med mer fart och mer pop.

  • lars_k

    Medlem
    10 april, 2003 vid 20:20

    EVO 80 och 92 ser ju måttmässigt (bredd) väldigt misstänkta ut som freestylevågisar. Men med tunna kanter och en mer rockerkurva kan de ju ändå vara mer vågbetonade. Men Acid:en är säkert ganska annorlunda. Där har du en grym bräda för kontroll i chop och höga farter. EVO:n är nog mer för rena och snygga smörvågor, sånt vi sällan har i sverige… crazy.gif

  • ola-h

    Medlem
    11 april, 2003 vid 07:13

    Även om Scott McKercher säger sig med nöje ha kört EVO i drygt masthögt så är brädorna enligt honom gjorda främst för 2-3 fots vågor (som kanske kan översättas till 1-2 meters face) och cross on till cross off. På så sätt är den lik Starboards Fishbrädor. Dock skall de nya EVOsarna klara fart mycket bättre och bör därmed även klara mindre segel och cross on, också med backsideridning, bättre. För någon som har åtminstånde har lite lägging åt att rida frontside när det går tror jag EVO kommer vara bra brädor även för Sverige. Jag kommer i alla fall skaffa en EVO 74 så snart det går

    Apropå kontroll i chop och bredd på brädan är dessa två inte nödvändigtvis okombinerbara. Jag har kört många väldigt smala brädor som inte alls varit lätta att ha att göra med i chop. Dessutom är det skillnad på en lugn gång genom chop rakt fram och stabilitet i en (botten)sväng genom chop. T.ex. verkar lite smart placerade konkaver på en vågis göra mycket för kontrollen i sväng men inte nödvändigtvis så mycket för kontrollen rakt fram. Med andra ord, min gissning är att EVO kommer ligga bättre på vågen i chop än många (“långsmala”) klassiska wave/freestylebrädor, trots kort längd och mer bredd.

  • lars_k

    Medlem
    11 april, 2003 vid 10:14

    Gött. Släng in ett inlägg här när du testat EVO:n. Mkt intressant hur den funkar i sverige (det är i Åsa du oftast kör eller?). Starboard verkar ju inte fega att testa nya idéer och brädorna ser ju duktigt fräcka ut =)

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing EVO- ny vågis från Starboard

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.