Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing EVO- ny vågis från Starboard

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 april, 2003 vid 10:29

    Hej Ola (och ni andra också givetvis)!

    Har läst det förr men glömt bort det,
    hur mycket väger du?

    Det torde ju ha en hel del att göra med hur brädans shape
    kan utnyttjas.

    Typ: en tyngre seglare kan ju trycka hårdare och göra vissa saker i lite mer vind, samtidigt så planar ju en lättare seglare tidigare (och har säkert en massa andra fördelar också). smirk.gif

    Det jag menar är väl att volym/shape/hanterbarhet/planings egenskaper borde vara ganska trixigt att testa sig fram till
    då detta torde vara väldigt individuellt.

    Givetvis också beroende på seglingsstil och vad man vill “få ut” av seglingen.

    O.B.S. Detta är inget dissande/neggande eller på något sätt kritik, utan bara en tanke som jag tyckte borde ställas till folk som vet vad dom pratar om. laugh.gif

    Ha det!

  • lars_k

    Medlem
    11 april, 2003 vid 11:04

    Jag tror att när man väljer vågbräda bestämmer man sej först vilken shape/typ man vill ha som passar ens stil och de förhållandena man vill köra brädan i. Sedan väljer man volym efter hur mycket man väger. Alla vågbrädor kommer finns ju i “linjer” med olika volym nuförtiden.
    Men det kanske inte alltid är så enkelt.
    Jag har för mej att Ola H är ganska lättviktig, nåt i stil med 65 kg. Men det är kanske bäst han svarar wink.gif

  • ola-h

    Medlem
    11 april, 2003 vid 11:05

    Jag väger runt 67 och har nog dessutom en teknik som gör att jag planar tidigt mm. Vidare har jag preferenser betydligt mer mot vågridning än mot hopp och trick. Jag brukar försöka påpeka detta då och då för givetvis påverkar det vilka erfarenheter jag får av olika brädor. Dock, när det gäller moderna vågisar i allmänhet och EVO i synnerhet finns flera olika storlekar att tillgå. Som lättvindsvågis för mig lär nog knappast nåt större än minstingen EVO 74 komma i fråga (jag kör redan upp till 5.9 om det kniper på min Acid 70). Sedan finns ju en 80 och en 92 för de tyngre och i det här fallet tror jag resultatet blir rätt likvärdigt.

    Annars är en av mina käpphästar för övrigt att det är svårt att “översätta” mellan olika stora seglare när det gäller brädkarakteristik och prestanda. Många tillverkare bygger i praktiken en serie brädor för olika förhållande anpassade till, säg, en 75-kiloskille. Sedan är det underförstått att “hårdvindsbrädan” för medelviktaren skall bli en bra lättvindsbräda för lättviktaren osv. Jag har länge tjatat om en utpräglad lättvindbräda för en lättviktare som mig och tycker nog lite att jag har chans att få det med den lilla EVO:n. Jag har kört en del brädor i olika storlekar och även om några av de skönaste (rent shapemässigt) legat runt 245-250 så känns brädor strax under 240 oftast mer rätt rent storleksmässigt.

    I höstas skickade jag förresten ett rätt omfattande förslag till JP om att bygga tre vågbrädeslinjer inriktade mot olika viktklasser. Iden var att varje enskild linje skulle täcka all typ av vågsegling än seglare i den viktklassen skulle kunna tänkas träffa på. Sedan kunde man också lägga på lite olika känsla i de olika linjerna. Lite alá Neil Prydes vågsegel, alltså. Jag vet dock inte hur det gick med det hela förutom att deras brand manager samt de två shaperserna i alla fall läste det. JP:s 04:or kommer tydligen inte förrän i augusti.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    11 april, 2003 vid 13:01

    Ännu ett ypperligt svar Ola, tack så mycket!

    Ett litet aber för mig 84-88kg är att jag med mina RRD tycker att jag får en bräda att bete sig helt annorlunda genom att labba med fenorna och har (för tillfället) kommit fram till att då det är omöjligt att köra singel 24cm:s inte är några större problem att
    köra 4,7:a i 16-20m/s med dubbla 12:or.

    Men som sagt: det beror alldeles på vad man är ute efter
    för typ av segling.

    Du har säkert lite annorlunda krav på din utrustning än vad
    jag har, mitt grundkrav är att grejjorna skall hålla.
    Medans ditt krav verkar vara att ha roligt, vilket ju är hela tanken. smile.gif

    Eller hur!? grin.gif

    Underbart att se sekvenserna på hemsidan, och då hade du
    säkert ännu mer känsla än det är för oss som kollar på. laugh.gif

    Må bra!

  • ola-h

    Medlem
    12 april, 2003 vid 10:15

    Jo, fenorna spelar grymt stor roll. Detsamma gäller t.ex även vilken segeltyp man (det kan vara grym skillnad mellan två nya vågsegel i samma storlek, faktiskt).

    Jag samlar på mig så mycket olika fenor jag kan (begagnat, rea mm). Man kan nog fördubbla det ideala användingsområdet på en bräda genom att ha tre-fyra fenor istället för endast en. En intresant detalj här är dock att olika brädor klarar olika kraftfulla fenor väldigt olika. Jag har t.ex. en MauiFin 8.75″ stor vågfena som funkar perfekt på min Acid för onshore 5.3 eller 5.9 men gör att min Quatro blir på tok för studsig för bra vågridning. Annars kör jag oftast olika varianter på fenor runt 20cm (7.5″-8.0″).

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing EVO- ny vågis från Starboard

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.