Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing EvoII 5,5 med unifiber flextop

  • EvoII 5,5 med unifiber flextop

    Publicerad av bjornen på 24 september, 2012 vid 12:33

    Jag har idag testriggat min 5,5 med unifiber 400 flextopp 100%. Dealen är att om det inte ser bra ut så kan jag återställa så därför tar jag tacksamt emot synpunkter hur ni tycker att seglet står. Jag har lättat på lattor och bara spänt så att rynkor försvunnit och nedhal ca 1 mindre än rek.

    mick svarade 11 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • kinetic

    Medlem
    24 september, 2012 vid 13:08

    Jag är ingen expert…Men jag tycker att det ser nästan lite väl löst ut i akterliket, speciellt när man tänker på att du har mindre nedhal än rek? En del av seglets stabilitet ligger i att man har bra spänning i förliket, har du det? Buken verkar vara helt ok :). Ungefär så som ditt segel ut ser ut (i akterliket) så brukar mina segel se ut när jag har dragit absolut max nedhal, vilket jag gör väldigt sällan…

  • bjornen

    Medlem
    24 september, 2012 vid 13:57

    Som du säger så verkar seglet med denna mast behöva lite mindre nedhal. Jag drog det till att formen såg bra ut och med flexen jag brukar ha för speed och då blev det mindre än spec. Jag är ju ingen tungviktare så om masten kanske är lite mjukare gör inget snarare bättre. För övrigt tycker jag att det står ganska bra, jag kan i alla fall inte se någon skillnad större skillnad?

  • glader

    Medlem
    24 september, 2012 vid 14:12

    Tycker kanske att det lösa akterliket kommer väldigt plötsligt ovanför tredje lattan ovanför bommen. Kanske tyder på mjukare masttopp än originalmast. Vad det skulle kunna betyda för seglingen har jag ingen aning om.

  • tobhed

    Medlem
    24 september, 2012 vid 14:40

    Jag är inne på gladers linje här, tycker också att det lösa akterliket kommer väl plötsligt. Det var väl iof sig ganska väntat att den mjukare toppen skulle ge nåt resultat åt detta hållet. Ditt problem är väl snarare då hur seglet uppträder på vattnet och används i full action…

  • glader

    Medlem
    24 september, 2012 vid 14:51

    Såg förresten ett liknande fall för någon månad sedan. En surfare som körde med något freerace, tror det var Loft. Han hade två storlekar. Körde rekommenderad mast till det mindre och jättelång förlängning till det större. Det mindre så fint ut. Det större påminde om detta. Det gick inget bra. Flexade bara konstigt på vattnet. Med det i åtanke skulle jag nog rekommendera att inte köpa.

    Har du sett att Keppler säljer X9 billigt just nu?

  • bjornen

    Medlem
    24 september, 2012 vid 15:32

    Jag testade och rigga igen och det är nog som ni säger. Jag har på en av bilderna ritat med röd linje hur flexet brukar synas med NP masten och med blå hur det blir med unifiber. Påminner lite om hur det blir på Mauisails, vecken blir liksom parallella med lattorna och vandrar nedåt beroende på nedhal. Det tråkiga att handla från keppler är en eventuell reklamation så en unifiber från surfspot hade varit bra både med tanke på pris och service. Så frågan är om man ska chansa…det är ju rekorddagar som 5,5 kommer fram…Det ser inte helt kass ut men inte helt bra heller.

  • herr-pelegrin

    Medlem
    24 september, 2012 vid 18:16

    Björnen – Jag har en X 6, 400-mast som jag köpte av Kruppa för några år sedan. Om Du vill låna den och jämföra eller prova vid kuling är det bara att maila. Masten finns nära stan. Jag använder den egentlighen bara på vintern till isbrädan.

  • robin

    Medlem
    24 september, 2012 vid 19:10

    Unifiber säljer väl master med ren constant curve också? Eftersom den toppmjuka verkar vara lite väl toppmjuk så kanske en sådan blir bättre? Kan vara värt en chansning.

  • bjornen

    Medlem
    24 september, 2012 vid 19:44

    Jag testar enligt unifibers rek http://www.unifiber.net/2012/mast-selector och enligt NP så är deras kortare master nära flex top och dom längre mera constant curve men dom kallar det för progressive flex.

    @pelegrin – tack för ditt erbjudande 🙂 X6 fungerar bra i alla fall enligt mården som kör det på sin 5,5.

  • glader

    Medlem
    24 september, 2012 vid 20:21

    Kollar på dina nya bilder och säger med viss emfas: köp inte denna – det är en jättechansning. Varje gång du är ute en rekorddag så kommer du fråga dig hur fort det skulle gått med rätt mast. Om du tycker att Keppler är för riskabelt så köp en X6 på surfers på rea för 3 199.

  • bjornen

    Medlem
    24 september, 2012 vid 20:30

    Håller helt med dig. Det där med att fundera om man har rätt prylar har jag gjort förut och det är inte kul… Tack för synpunkterna 🙂

  • mattias-j

    Medlem
    25 september, 2012 vid 06:25

    Björnen, skulle du köpa reservdelar till Volvo hos Mazda? 😀 skämt åsido, men köp rätt grejjer så slipper du fundera…. Det är alltid värt det!

  • bjornen

    Medlem
    25 september, 2012 vid 17:37

    Kanske lite mer typ volvo orginal vs biltema 🙂

    Jag har haft rätt mast men dom går ju av som tändstickor så nu får det bli en x6. Hade varit trevligt med ett billigare alternativ till x9 men nu blev det inte så tyvärr.

  • mattias-j

    Medlem
    25 september, 2012 vid 20:32
    Bjornen;699694 wrote:
    Kanske lite mer typ volvo orginal vs biltema 🙂

    Jag har haft rätt mast men dom går ju av som tändstickor så nu får det bli en x6. Hade varit trevligt med ett billigare alternativ till x9 men nu blev det inte så tyvärr.

    Byt till Simmer rakt över. Billigare, lättare och snabbare :cool2:

  • mick

    Medlem
    25 september, 2012 vid 20:46
    Mattias J;699726 wrote:
    Byt till Simmer rakt över. Billigare, lättare och snabbare :cool2:

    Njaää, nu är det väl Loft som gäller?…:tongue:

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing EvoII 5,5 med unifiber flextop

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.