Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Exakt var ligger yttre och inre, Åsa

  • ola-h

    Medlem
    28 oktober, 2009 vid 11:40

    Oskar, vid s-sv är det i princip rak onshore på inre och för dålig vinkel för att få något gjort på yttre. Vid den vågriktningen blir vågen extremt tung och dumpande på yttre, vilket i kombination med att den dåliga vinkeln gör att det är svårt att hålla farten i ridningen gör det minst sagt vanskligt att få något gjort på vågen.

    Så man kan säga att segling börjar vid SV. Och då tycker jag man kan tänka sig hur knölen (och bottenkurvorna i allmänhet däromkring) hjälper till att fånga in och linjera upp vågona i den riktning vi vill ha dem.

    OCh med det är närmare väst och man kan köra inre så får man som Lars K säger väldigt mycket vridning av vågorna redan långt ut. Vågorna “vill” ju vrida sig vinkelrät mot bottenkurvorna.

    Marty: SV vridande till V skulle jag säga. Det bygger oftast bäst på SV, tycker jag. Ihållande väst kan funka, men det verkar vara extremt många faktorer som spelar in, t ex hur mycket och i vilken riktning det blåser i Bohuslän och även söderöver. Ju mer vind norrut, desto mer trycks vågorna söderut och desto sämre chans att de orkar vrida in. Men rak väst utanför och söderöver och sedan mindre vind norröver kan bli bra.

  • marty

    Medlem
    28 oktober, 2009 vid 12:08
    Jalla;585631 wrote:
    Men Marty inte ska väl du lämna Onsala halvön? 😉

    ALDRIG, jag letar bara potentiella spots med bra vinkel 😉 Vad annars skall man göra i den här vindtorkan…

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Exakt var ligger yttre och inre, Åsa

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.