• Publicerad av Oregistrerad på 7 september, 2007 vid 15:57

    jag undrar vad ni anser om Exocet SCross 120-140
    är det en bra bräda eller rekomenderar ni något annat i den klassen?

    erkan76 svarade 16 år, 8 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • gustav1980

    Medlem
    8 september, 2007 vid 08:22

    Jag är nöjd ägare till en S-cross 120 -06. Kan dock inte uttala mig om hur den står sig i konkurrensen då jag inte seglat någon motsvarande bräda hos annan tillverkare.

    Använder 5.3, 6.4, 7.5 och tycker att brädan gör sig bäst tillsammans med de två senare. Till 5.3 skulle jag gärna haft en mindre bräda.

    Från början störde jag mig på att brädan var så kort. När jag drog rigg hade den en tendens att dyka med nosen men jag vande mig snabbt och nu är det inget problem.

    Vet inte hur erfaren du är och har svårt att tipsa om storlek. Men såvida det inte är din första bräda hade jag nog valt 120 varianten, är själv ingen hejare på att segla (svårt för att gippa och vattenstart går sådär) men skulle jag byta min bräda hade jag hellre gå ner än upp i storlek. Det är sjukt drygt att segla med för stor bräda!

    /Gustav

  • erkan76

    Medlem
    8 september, 2007 vid 20:56

    @Gustav1980 412681 wrote:

    Jag är nöjd ägare till en S-cross 120 -06. Kan dock inte uttala mig om hur den står sig i konkurrensen då jag inte seglat någon motsvarande bräda hos annan tillverkare.

    Använder 5.3, 6.4, 7.5 och tycker att brädan gör sig bäst tillsammans med de två senare. Till 5.3 skulle jag gärna haft en mindre bräda.

    Från början störde jag mig på att brädan var så kort. När jag drog rigg hade den en tendens att dyka med nosen men jag vande mig snabbt och nu är det inget problem.

    Vet inte hur erfaren du är och har svårt att tipsa om storlek. Men såvida det inte är din första bräda hade jag nog valt 120 varianten, är själv ingen hejare på att segla (svårt för att gippa och vattenstart går sådär) men skulle jag byta min bräda hade jag hellre gå ner än upp i storlek. Det är sjukt drygt att segla med för stor bräda!

    /Gustav

    har surfat en hel del 85 liter till formula men aldrig så att jag har blivit dugtig på att gippa ….ska försöka att surfa mera har bara blivit 2 till 7 gånger om året dom senaste 15 åren har därför inte laggt så mycke tid på att träna upp gippar utan bara gjort det jag har kunnat….formula tyckte jag va helt ok men skulle vilja ha något mindre när det blåser mellen 8-12 s/m formulan känns lite klumpig då……o dom mindre brädorna känner jag mej inte så säker på när det är dags att gippa…vill ju ligga o simma så lite som möjligt när man är ute o seglar….jag väger 90 kilo…

  • ubaten

    Medlem
    10 september, 2007 vid 11:27

    jp excite ride på 135 alt 120 liter tycker jag att kan vara bra alternativ.
    har kört på dessa både i erstaviken sockholm byiga vindar samt rhodos i våger upp till metern funkade hur bra som helst

  • erkan76

    Medlem
    10 september, 2007 vid 12:34

    @ubåten 413312 wrote:

    jp excite ride på 135 alt 120 liter tycker jag att kan vara bra alternativ.
    har kört på dessa både i erstaviken sockholm byiga vindar samt rhodos i våger upp till metern funkade hur bra som helst

    vilka butiker säljer jp då?

  • dr-masse

    Medlem
    10 september, 2007 vid 13:29

    Skidsport Bromma och Surfers Paradise säljer JP.

    Men försök att först ringa in vilken typ av bräda, bredd, volym, användningsområde och tänkta segelstorlekar du behöver innan du börjar spana in vilket märke som gäller.

    De allra flesta tillverkare har väldigt bra brädor i den klassen du verkar vara intresserad av.

    Så – vad väger du, hur duktigt är du, var tänker du segla, skall du ha den som din enda bräda eller kommer den att komplettera eller kompletteras av en till är några frågor som bör dyka upp om du skall kunna få mer värdefulla tips än att “FJPFANATICEXOCET” har en jäklit het planka som är bäst!

  • oscar

    Medlem
    10 september, 2007 vid 13:57
  • ubaten

    Medlem
    10 september, 2007 vid 16:39

    jag försöker inte pusha för något spec bara min åsikt .andra alt är att kontakta surfcenter i erstaviken de har öppet på helgerna ett tag till där kan du prova exocet och challanger sails. gå genom surfbutikens hemsida så får du nummret jag tror det är 7178643 men är inte riktigt säker .
    vindsurfing.se har också haft prova på underr sommaren med kurser och uthyrning tror att de kör med starboard och lorch se på deras hemsida vindsurfing..se

  • erkan76

    Medlem
    10 september, 2007 vid 20:15

    @Oscar 413358 wrote:

    Här kan du läsa lite http://www.windsurfingmag.com/article.jsp?ID=41650
    och här de andra:
    http://www.windsurfingmag.com/article.jsp?ID=41654

    fan det där gjorde ju inte valet lättare …..typ nästan alla brädor va ju bra som dom hadde testat …kanske bara ska gå på den biligaste=) står nog nu mellan scross,jp,fanatic,rrd,mistral=/ shit inte enkelt varför va man inte miljonär så man kunde köpa alla…

  • oscar

    Medlem
    10 september, 2007 vid 20:19

    japp så är det…köp den som är snyggast 🙂 eller billigast. Surfbutiken har ju rea….

  • erkan76

    Medlem
    10 september, 2007 vid 20:24

    får väll också skriva att jag väger 90 kg tänkte nog ha segel mellan 6-9 kvm blir nog min enda bräda ett tag framåt ska segla i stockholms området har haft en rrd 80 liter förut tyckte den va rolig att segla rakt fram på men att vända va inte så lätt är inte så bra på det ännu så låg o simmade mycket med den provat formula också med den låg man aldrig i vattnet o simade men den va ganska tråkig när det började blåsa o gå lite vågor….så jag är ute efter något där imellan hoppas att jag har förklart vad för bräda jag är ute efter nu….

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.