• Publicerad av oscar på 7 juni, 2006 vid 18:15

    Lite kommentarer från Gruissan av Patrice.

    Last week end we had one of the most amasing long distance race in Gruissan, 8 races with wind from 15 up to 35 knots, 600 people at the start
    In the first race I managed to finish at a very good 15th place, this was quite a bit of luck because the wind was shiffting a lot and people had to tack while I managed to get around without tacking.Still the first impression was that guys on slalom board were not a lot faster than me, actually they really had to push hard to overtake the Kona.
    Back on the beach it was quite a shock for all of them…!
    In the other races the wind picked up to 30/35 knots the board was holding really good but a 12 minutes run surrounded by slalom boards was quite a challenge, still with a top speed at 32.6 knots it is clear that the board has a wide potential. the average speed on a run 12 minutes run was about 25/26 knots.
    of course I could not managed to make an other top 15th but I was quite constant betwen 50 and 60
    On the last day many sailors wanted to try the board and check by themself, some 68 kgs guys managed 27 knots on the reach.

    In conclusion my goal to race on the Kona was to bring confusion in the head of sailors. I think now it is done !!
    Have a good sailing

    oscar svarade 18 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • adde

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 09:08

    Trillade visst in Kona:or idag… skall vi intressant att testa. Kanske inte speedseglingen men surf. Har sett Cavalli med en 95 liter minimalibu och segel i läjet och det såg ju onekligen laidback ut

    Hade ni beställt en Kona till klubben Oscar?

    /adde

  • oscar

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 09:24

    Japp, seglade den med 5.3 i fredags! Gick som ett skott.

  • basse

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 09:27

    Cooolt! Nästa gång jag är i Limpan kommer jag ut på klubben och testar!

  • adde

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 09:36
    Basse wrote:
    Cooolt! Nästa gång jag är i Limpan kommer jag ut på klubben och testar!

    Finns i varberg annars juh!

  • basse

    Medlem
    9 juni, 2006 vid 10:50

    Just det, men är jag i Limpan och det blåser lite kan man ju testa då!

  • oscar

    Medlem
    14 juni, 2006 vid 06:05

    Var ute med 8.3 när Formulakillarna körde 12.0. Planade inte lika tidigt utan behöve nog stadiga 5m/s för att den skulle börja acca. Lite osäker då det var väldigt byig vind mellan 4 och 7 m/s. Väl uppe planing håller den farten bra och är lätt att hålla igång med pumpning.

    Min sambo testade den en lugn dag (2-3 m/s). Hon cruisade omkring med bra fart, den går betydligt bättre en RRD Easyrider i lättvind för en nybörjare. Hon tyckte att den kändes stadig.

    Utvärderingen fortsätter.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.