Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Explosion 295 vs. Vision 130

  • Explosion 295 vs. Vision 130

    Publicerad av anonym-anvandare på 16 januari, 2000 vid 22:04

    Mistral Explosion 295 är en stor bräda (130l) som planar tidigt (det var därför jag köpte den) och har riktigt bra fart speciellt i “lägre vindar,” lite orolig när det går riktigt fort och en testvinnare i flera tester. En närmast perfekt bräda om man väger nästan 90 och även tycker om att segla längre dagsturer (med någon packning) och med risk för vind-punka. Perfekt för 7 – 9 kvm men även för något mindre segel. Mao det blir verkligt mycket segling under en säsong med en 295:a och blåser det bra går man ner i volym.

    Nya Mistral Vision 130 bygger på ett helt annat koncept, så är det dags att skrota 295:an? Läser man om Vision tekniken (Mistral) får man det intrycket. Var 295:ans koncept helt fel (gäller även mindre volymer)? Tänkte man tex fel när man shapade freeridebrädor som tex 295:an även i mindre volymer? Vilka är fördelarna med widestyle och vilka är nackdelarna? Har provat några 150 liters widestyle och de är “snälla & trevliga” typiska uthyrningsbrädor, men inte helt kul, men jag har ändå rätt lite erfarenhet av widestyles. Har funderat allvarligt på att köpa V130:an för att “hänga på,” men ska man det?
    Mao är course/slalom-freeridebrädor som 295 (och mindre volymer av olika fabrikat) passé?
    Kommer tex widestyles att bli en hit som tex breda carving-skidor har blivit eller är det ytterligare ett fett marknads-race för att få fler att ägna sig åt Windsurfing?
    (I så fall kanske man ska köpa några stycken 295:or (även Xantos 295II:an en superbräda) billigt medan dom finns kvar i lagrena?)
    Har nån nått tips?

    anonym-anvandare svarade 24 år, 4 månader sedan 2 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 januari, 2000 vid 14:25

    Ajj viddråå döö kvästiön
    Svaret fanns rakt upp och ned i Windsurf Juli 99, Boards Juli 99 och Surf 7. 98 så nu får man trots allt kanske råd att åka till Europas Top våg spot Capo Mannu i sommar som också finns på bild just i Surf 7, 98.Tack Eva för lånen
    ???? Spana tex in “Chop + speed” så blir valet lätt mellan “smal och bred.”

  • pete

    Medlem
    18 januari, 2000 vid 17:48

    Och vad blev svaret?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    18 januari, 2000 vid 20:44

    Svaret blev att Widestyles kommer att slå ut traditionella freeridebrädor totalt eftersom dom:
    Gör att du lär dig fortare
    Planar tidigare
    Planar lättare (perfekt för nybörjaren)
    Klarar stora segel lättare
    Är förlåtande om du “trampar fel” på brädan
    Mao dom är snällare och “fler kommer att känna sig bättre till mods” när dom surfar widestyles dvs marknaden kan förväntas öka. “Fett bringt fun”
    Mao summerar man alla positiva egenskaper så kan man slänga sin “smala bräda.”
    Men testerna visar att brädorna är mycket olika till sin karaktär. Man måste testa flera definitivt innan man köper så brädan passar just din åkstil.
    Några widestyles har också grymt smalt windregister och andra är något mer raciga tex Vision.
    Och notera den massiva reklamen just för widestyles i dessa tre tidningar. Kan det påverka testerna kanske?
    Vissa tillverkare säger sig inte komma att fortsätta tillverka vanliga freeridebrädor längre i vissa volymer (liter).
    AHD 310 var tidig och som exempel (ScreamerII 275 55cm -> Bee 274 57 cm Flow 58 cm). Trenden är tydlig.

    Men, men, men, från samtliga tester (även tyska Surf Maj 99), om man läser det finstilta” så verkar de inte vara helt lyckade i chop och verkligt hög hastighet. Det grunkas också en hel del om carve-förmågan fast det anses inte kritiskt eller också tonas det ned. “They are considerably more difficult to gybe fluidly than a smaller board” Boards Juli 99….det räcker faktiskt för mig”
    (Notera att det här är inte Race-brädor.)
    De sägs i testerna inte samma “lose feeling” som föregångarna, fast det där skriver man “i skymundan.”
    Och så fort det är mycket vind så kommer en del brasklappar i samtliga tre tidningar.
    Det jag tycker är viktigt är tidig planing, riktigt snabb i “unterem Windberiech,” loose feeling,” lätt att svänga och verkligt säker i chop i hög hastighet
    Jag har själv provat en widestyle ordentligt (säger inte vilken) och mina erfarenheter stämmer faktiskt exakt med vad dessa tre tidningar skriver.
    Alltså jag kommer också att köpa den mest perfekta freeridebrädan (om man får tro testerna de sista åren) Xantos 295II och har då två perfekta freeridebrädor FÖR MIN VIKT och även för längre dagsturer i hård vind som är det verkliga lyftet. Alltså både Xantos 295II och Explosion 295- “Frugleiter mit hohem speed” och det bästa av allt: Nu kommer dom här två att bli allt riktigt billiga (dom är ju inte inne längre) tills dom tar slut. Vilken höjdare då kanske man också har råd med ett stort DIABLO Freerace som måste vara det perfekta seglet till dessa två brädor.
    Några som ha fler synpunkter???

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Explosion 295 vs. Vision 130

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.