Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Extrafena till starboard combat?

  • Extrafena till starboard combat?

    Publicerad av nikke på 11 juni, 2008 vid 06:24

    Har en starboard combat 07 107 l och originalfenan som medföljer. Men tänkte köpa en till fena, endast en fena till brädan är lite väl riskabelt tycker jag. Så vad köper jag, en till fena som jag har eller något annat?

    nikke svarade 15 år, 5 månader sedan 5 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • ola-h

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 08:23

    Det beror lite på vad du vill köra för segel och vilken sorts segling du skall göra. Det är en 30cm Drake crossoverfena med. Om du inte verkligen skall utmana lättvindsregistret skulle jag säga att denna räcker som största fena. Det är rätt mycket driv i den fenan.

    Alltså är det antagligen ett mindre komplement du söker. Jag skulle kolla på en mindre Drake Crossover, t ex en 26:a. Om du fundera på att ta ut brädan i vågor så kan t ex en Drake Natural 25 eller 26 passa bra.

    Skall du få ut max av hårdvindsregistret kan du kolla på en fena runt 23-24cm också, t ex en Drake Natural.

  • nikke

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 21:37
    Ola H.;474119 wrote:
    Det beror lite på vad du vill köra för segel och vilken sorts segling du skall göra. Det är en 30cm Drake crossoverfena med. Om du inte verkligen skall utmana lättvindsregistret skulle jag säga att denna räcker som största fena. Det är rätt mycket driv i den fenan.

    Alltså är det antagligen ett mindre komplement du söker. Jag skulle kolla på en mindre Drake Crossover, t ex en 26:a. Om du fundera på att ta ut brädan i vågor så kan t ex en Drake Natural 25 eller 26 passa bra.

    Skall du få ut max av hårdvindsregistret kan du kolla på en fena runt 23-24cm också, t ex en Drake Natural.

    Jag kan tala om att jag har seglen 6.9 5.9 och 5.3. Eftersom jag håller på att lära mig 107 l fortfarande och endast har drake crossoverfena 30 cm som du skrev, funderar jag på att köpa en till sådan ifall jag skulle lyckas ha sönder den fenan jag har nu. Och sedan även köpa 2 st. vågfenor eftersom jag försöker lära mig köra vågor också. Är dethär ett dumttval tycker du? Hurmycket tror du förresten jag tjänar på att köpa en längre fena till min 6.9:a när det gäller tidig planing än drake 30 cm?

  • perrapops

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 22:24

    kör en freerace fena på 36cm till min 6.9, känns hur skönt som helst! lyckades köra av min drake…
    har en kombat 107.
    lite svårare att gippa, men scgysst om man vill bränna på lite extra.

    Tyckte dock att orginalfenan kändes lite liten till min 6.9:a, kan pressa mer med 36fenan.

  • tim-eriksson

    Medlem
    11 juni, 2008 vid 22:52

    Hehe… Jag borde nog skaffa ett störra svärd för min 98 freewave med 6.9. Kör med 27 cm nu och det fungerar okej men inte mer 🙂

  • ola-h

    Medlem
    12 juni, 2008 vid 05:53

    Nikke: Du kan eventuellt käna lite på en större fena, men brädan i sig är inte optimerad för megastora fenor. Jag tror egentligen man tjänar mer på att jobba med tekniken som krävs för att koma igång tidigt och sedan hålla fast vid 30:an. Men om du vill ha snabbare resultat så kanske en fena runt 34 kan vara något.

    Som referens kan jag säga att jag oftast kör 28 eller 30 til 6.6 på min slalombräda och oftast 26 eller 28 (Crossover) till 7.0 på min freestylebräda (när jag seglar “freeride” på den).

    Att sedan komplettera med två vågfenor låter som en utmärkt ide. Om du håller dig till Starboard/Drake skulle jag då välja en Drake Natural 26 och en Natural 23. 26:an funkar bra i vågor med 5.9 och blir även en bra B&J-fena för plattvatten. Ev kan du välja 25:an, speciellt om det är en fena av 2008 års modell (lite styvare). 23:an är perfekt med 5.3 och på 107:an är detta i praktiken den minsta fena du behöver.

  • nikke

    Medlem
    13 juni, 2008 vid 21:35
    Ola H.;474408 wrote:
    Nikke: Du kan eventuellt käna lite på en större fena, men brädan i sig är inte optimerad för megastora fenor. Jag tror egentligen man tjänar mer på att jobba med tekniken som krävs för att koma igång tidigt och sedan hålla fast vid 30:an. Men om du vill ha snabbare resultat så kanske en fena runt 34 kan vara något.

    Som referens kan jag säga att jag oftast kör 28 eller 30 til 6.6 på min slalombräda och oftast 26 eller 28 (Crossover) till 7.0 på min freestylebräda (när jag seglar “freeride” på den).

    Att sedan komplettera med två vågfenor låter som en utmärkt ide. Om du håller dig till Starboard/Drake skulle jag då välja en Drake Natural 26 och en Natural 23. 26:an funkar bra i vågor med 5.9 och blir även en bra B&J-fena för plattvatten. Ev kan du välja 25:an, speciellt om det är en fena av 2008 års modell (lite styvare). 23:an är perfekt med 5.3 och på 107:an är detta i praktiken den minsta fena du behöver.

    Tack för tipsen! Jag köper en till drake 30 cm och sedan köper jag några vågfenor. Tack så hemskt mycket för hjälpen!

  • nikke

    Medlem
    3 december, 2008 vid 21:36
    Ola H.;474408 wrote:
    Nikke: Du kan eventuellt käna lite på en större fena, men brädan i sig är inte optimerad för megastora fenor. Jag tror egentligen man tjänar mer på att jobba med tekniken som krävs för att koma igång tidigt och sedan hålla fast vid 30:an. Men om du vill ha snabbare resultat så kanske en fena runt 34 kan vara något.

    Som referens kan jag säga att jag oftast kör 28 eller 30 til 6.6 på min slalombräda och oftast 26 eller 28 (Crossover) till 7.0 på min freestylebräda (när jag seglar “freeride” på den).

    Att sedan komplettera med två vågfenor låter som en utmärkt ide. Om du håller dig till Starboard/Drake skulle jag då välja en Drake Natural 26 och en Natural 23. 26:an funkar bra i vågor med 5.9 och blir även en bra B&J-fena för plattvatten. Ev kan du välja 25:an, speciellt om det är en fena av 2008 års modell (lite styvare). 23:an är perfekt med 5.3 och på 107:an är detta i praktiken den minsta fena du behöver.

    Jag ska beställa min kode 86 nu och lite extrafenor men går och funderar på hur stor skillnad det är att köra med originalfenan på 3 segel jämfört med att ha en fena per segel. Klart det blir skillnad men det jag undrar över om jag märker skillnaden eftersom jag håller på att lära mig mindre brädor. Ska dessutom gå från 107l till 86l dessutom, undra hur lång inlärningstiden blir där! 🙂 Men är det dramatisk skillnad mellan att ha en fena per segel sjämfört med en fena för flera segel å följer jag dina tips Ola till punkt och pricka! 🙂

  • ola-h

    Medlem
    3 december, 2008 vid 22:34

    Aah, den är fin, 86:an. Fenan som ingår till den är en Drak Natural 25, dvs en stor vågfena. Om man just kör den relativt stor i förhållande till seglet så är den rätt bra som freeride och är väldigt förlåtande för chop och hög fart. För plattvattenskörning skulle jag säga att den funkar minst ned till 5.0. I praktiken behöver du knapast någon mindre fena.
    Med 5.9 är 25:an riktigt bra i vågor eller annan manöversegling, men kan kanske börja blir lite svajig om man inte har koll på tekniken för tidig planing med liten fena. Inte bästa höjdtagningen om det är tveksamt drag heller. Så kanske behövs en större fena i alla fall.

    Men frågan är om du skall köra även 6.6:an på 86:an?

    Jag har en sprillans ny freeride flow 30cm som du iofs kan få billigt, det är helt klart det största jag skulle sätta på 86:an och då får du en fena som ger skön freeridekänsla med 5.9 och 5.3 och kan göra brädan brukbar med 6.6 också om det kniper.

  • nikke

    Medlem
    6 december, 2008 vid 13:12
    Ola H.;519402 wrote:
    Aah, den är fin, 86:an. Fenan som ingår till den är en Drak Natural 25, dvs en stor vågfena. Om man just kör den relativt stor i förhållande till seglet så är den rätt bra som freeride och är väldigt förlåtande för chop och hög fart. För plattvattenskörning skulle jag säga att den funkar minst ned till 5.0. I praktiken behöver du knapast någon mindre fena.
    Med 5.9 är 25:an riktigt bra i vågor eller annan manöversegling, men kan kanske börja blir lite svajig om man inte har koll på tekniken för tidig planing med liten fena. Inte bästa höjdtagningen om det är tveksamt drag heller. Så kanske behövs en större fena i alla fall.

    Men frågan är om du skall köra även 6.6:an på 86:an?

    Jag har en sprillans ny freeride flow 30cm som du iofs kan få billigt, det är helt klart det största jag skulle sätta på 86:an och då får du en fena som ger skön freeridekänsla med 5.9 och 5.3 och kan göra brädan brukbar med 6.6 också om det kniper.

    Jag tänkte köra såhär: 6.9, 5.9 på 107 l combat och 5.3, 4.7 och 4.2 på kode. Så frågan är om man klarar sig långt på 30 och 25:an när det gäller fena som följer med combat och kode vid köp? Eller är enda alternativet att variera med olika fenor för olika segel. Ola, du kanske menade 6.9 när du skrev 6.6? Jag har ingen 6.6 i alla fall och kode 86 tar segel upp till 6.0 så det är väl tveksamt om 6.6. går på den bräda.

  • robin

    Medlem
    6 december, 2008 vid 13:58

    @NIKKE 474880 wrote:

    Tack för tipsen! Jag köper en till drake 30 cm och sedan köper jag några vågfenor. Tack så hemskt mycket för hjälpen!

    Varför ska du ha två likadana fenor? Bättre att köpa en större eller mindre som du kan komplettera med. Skulle du köra sönder en fena så går det ju alltid att köra med den andra innan du har hunnit köpa en ny. Det är inte ofta man kör sönder fenor så pass att de inte går att använda mer. Har faktiskt aldrig hänt mig tror jag.

  • nikke

    Medlem
    6 december, 2008 vid 14:03
    Robin;519832 wrote:
    Varför ska du ha två likadana fenor? Bättre att köpa en större eller mindre som du kan komplettera med. Skulle du köra sönder en fena så går det ju alltid att köra med den andra innan du har hunnit köpa en ny. Det är inte ofta man kör sönder fenor så pass att de inte går att använda mer. Har faktiskt aldrig hänt mig tror jag.

    Jag ska inte ha två likadana fenor, se mitt senaste inlägg.

  • ola-h

    Medlem
    6 december, 2008 vid 15:11

    Aha, så du behåller 107:an. Ja, då klarar du dig långt på de två originalfenorna (30 crossover och 25 natural). Om du tycker det blir lite bändigt med 4.7 och 4.2 eller vill segla mer i vågor kan du sedan skaffa en mindre vågfena. Men teta 25:an först.

  • nikke

    Medlem
    6 december, 2008 vid 18:36
    Ola H.;519843 wrote:
    Aha, så du behåller 107:an. Ja, då klarar du dig långt på de två originalfenorna (30 crossover och 25 natural). Om du tycker det blir lite bändigt med 4.7 och 4.2 eller vill segla mer i vågor kan du sedan skaffa en mindre vågfena. Men teta 25:an först.

    Ok, då kör jag på de två standardfenorna som ingår. Tusen tack för hjälpen Ola.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Extrafena till starboard combat?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.