Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing F-n va trött i underarmarna man blir av handskar!

  • F-n va trött i underarmarna man blir av handskar!

    Publicerad av jps på 15 oktober, 2005 vid 16:57

    Jag vill inte bo i Sverige. När det äntligen blåser är det ju för kallt!!!

    Fötterna kan ju gott frysa lite det är inget större problem. Händerna är ju värre. Inga hanskar = iskallt. Handskar är inte heller bra. Underarmarna blir ju sjukt trötta.

    Blev så slut i armarna idag så jag släppte tappade riggen i full fart… Hängde med en bit framåt själv så att den inte skulle känna sig ensam. Riggen alltså 🙂

    canoya svarade 18 år, 6 månader sedan 23 Medlemmar · 35 Svar
  • 35 Svar
  • po525h

    Medlem
    15 oktober, 2005 vid 17:09

    Körde själv med uppklippta biltema-handskar idag ute på Fiskarfjärden utanför Sätrabadet, och det var en mycket positiv upplevelse. Lite osmidigt de första 10 minutrarna men man vande sig snabbt och jag frös ingenting.

    Brände omkring med toktryck i 6.0:an hela förmiddagen!

  • jps

    Medlem
    15 oktober, 2005 vid 17:13

    Helt uppklippta i handen a la råd här i forumet? Direktkontakt mellan hand o bom?

    Håller det värmen så att det räcker? I så fall måste jag nog prova det. Håller på att bli tokig av all mjölksyra crazy.gif

  • steebe

    Medlem
    15 oktober, 2005 vid 17:13

    Du har möjligtvis ingen bild på dina klippta handskar, så man ser vilken modell som funkar och hur du har klippt dem.

  • jps

    Medlem
    15 oktober, 2005 vid 17:22

    Bild finns här http://www.surfzone.se/forum/showflat.php?Cat=&Board=konfennew&Number=330313&Forum=,,,All_Forums,,,&Words=handskar&Searchpage=3&Limit=25&Main=327630&Search=true&where=bodysub&Name=&daterange=1&newerval=1&newertype=y&olderval=&oldertype=&bodyprev=#Post330313

  • jonasp

    Medlem
    15 oktober, 2005 vid 17:24

    klipp upp dom där du greppar bommen, lillfingret kan du låta bli helt. Ju mer man klipper upp desto lättare är det att de halkar av men det e inga problem egentligen-klipp lite i taget o ha bommen brevid för att pröva dig fram.
    45-510_l.jpg
    nr: 45-51x

  • po525h

    Medlem
    15 oktober, 2005 vid 18:58

    Precis.. mina handskar är likadant uppklippta som på bilden,
    och som sagt, frös ingenting idag när jag seglade på mälaren.

    Att de halkar av har jag inga problem med. Lillfingret åkte av en gång, men det var bara pilla i igen.

    Man får väl kanske kombinera med diskhandskar sen när det blir ännu kallare..

  • rasmus_w

    Medlem
    15 oktober, 2005 vid 22:47

    Som vanligt rockar CWM. Handskar med sämskskinn (eller vad det är) i handflatan ge också bra grepp, men har nackdelen att man fryser mer än med bara händer.

    Men behövs verkligen handskar redan? Förra hösten var det först i början på december som det kändes viktigt. Okej, nordvinden biter men vattnet är ju varmt och efterhand kommer ju cirkulationen igång. Jag var lite småkall om fingertopparna i några minuter, sen var det helt okej.

  • imported_borje

    Medlem
    16 oktober, 2005 vid 07:53

    Så här har jag klippt upp. Jag har dock klippt upp för mycket så fingrarna på handsken trillar av ibland, men man får ingen kramp.

  • footloose

    Medlem
    16 oktober, 2005 vid 08:47

    Börja inte med handskar för tidigt.
    Kroppen kan anpassa sig rent fysiologiskt. Blodförsörjningen till händerna ändras efter ett tag (gått igenom på en fysiologi föreläsning). Fast man får nog vara ute relativt ofta och regelbundet.

    När jag växte upp fanns en surfare (inga namn) som var ute hela vintern, aldrig handskar men het om händer. Kände på händerna under en av hans rökpauser en januaridag, kokheta. blush.gif

  • po525h

    Medlem
    16 oktober, 2005 vid 08:52

    Om man vill undvika reumatiska besvär och andra jobbiga grejer när man blir äldre så kan det nog vara värt att försöka hålla händerna varma. Det blir rätt kraftig kyleffekt när det brallar på. Själv är jag gitarrist så jag tar helst inga större chanser vad gäller fingrarna..

  • fluff

    Medlem
    17 oktober, 2005 vid 08:52

    Och vad är det för problem med gula diskhandskar???

  • el_duderino

    Medlem
    17 oktober, 2005 vid 09:31

    Att det inte funkar!

  • oscar

    Medlem
    17 oktober, 2005 vid 09:41

    Vanliga gula diskhandskar i kombination med “öppen handflatahandskar”funkar helt ok. Har kört denna kombination i flera år. Problemet med de gula handskar man köper i livsmedelsbuitker är att de har nån forma av tunn bomullsbeläggning på insidan. När man blir svettig löses denna upp och handskarna börjar glida.

    Däremot har/hade IKEA egna diskhandskar utan denna beläggning och dessa funkar betydligt bättre och är billigare.

    Nu har jag dock beställt ett par nya handskar från Mystic (ontop) och ska se hur dessa funkar. Återkommer efter test.

  • judo-freddan

    Medlem
    17 oktober, 2005 vid 10:17

    Låt mig återigen slå ett slag för Da Kine Cold Water Mitts. Fungerar dramatiskt mycket bättre är exempelvis NPs tumvantar med öppen handflata m.m. Körde 3h i sträck med dem i söndags. Inte en tendens till att känna någon form av kyla trots 7-8 grader i luften och ingen kramp heller. De är slutna men har ett tunt slitstarkt material i handflatan + att de är förkrökta. Detta är den avgörande skillnaden mot andra handskar eller att använda diskhandskar i kombination med neohandskar. Kostade 300 pix inklusive frakt från USA..

  • klang

    Medlem
    17 oktober, 2005 vid 10:34

    Det blir alltså till att beställa ett par Da Kine Cold Water Mitts… har hört från andra också att de är fin-fina.

    /Klang

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing F-n va trött i underarmarna man blir av handskar!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.