Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing F2 eliminator-compstyle -04-finns det tester !!!

  • peter-andersson

    Medlem
    6 september, 2004 vid 13:32

    har inte testat eliminatorn, men har kört den stora compstyle 246:an hela säsongen och det är den i absolut särklass bästa freestylebräda jag haft, kört segel från 4.7 upp till 7.0 och det funkar kanon. planar upp tidigt, bra pop, svänger kanske inte som en vågbräda men det känns inte speciellt relevant för mig ändå.

  • adde

    Medlem
    6 september, 2004 vid 13:39

    Den är tydligen så bra så man kan komma tvåa i freestylecuppen med den laugh.gif

    Eller vad säger du big PETE??

    /adde

  • s

    Medlem
    6 september, 2004 vid 15:06

    Jag tror att det var i Boards som jag såg ett test av Eliminator i helgen. Kolla gamla nummer. Där skrev de att den var väldigt snabb, den hade bra bredd och volym i aktern som gjorde att den trycktes upp i planing fort, den fungerade även bra för freestyletrick med “good recovery” som de kallar det.

    Jag har inte sett några test på Compstylen men den (246) har jag själv seglat hela sommaren. Jag håller med Peter att det är den absolut bästa freestylebräda jag seglat. Jag tycker att den är så bra att jag är rädd för att de nya Chilli (ersättaren) inte kommer vara lika bra. Hur skulle de kunna bli bättre?

    Jag har seglat den med 4.5-6.4 och den trivs som bäst med 5.0 och uppåt. 4.5 funkar bra om det inte är massa choppvågor.

    Ett par saker med Compstylen som är värt att notera.
    Den planar väldigt tidigt men har ingen utpräglad planingströskel, den bara glider upp i planing. Och jag tar väldigt bra höjd med den, trots att jag seglar med små fenor.
    Den trivs väldigt bra med korta och raka fenor (20-24cm). Originalfenan är på tok för stor (27cm), den gör att brädan känns seg och inte alls så livlig och lättpoppad som den egentligen är. Fenan dominerar. Oskönt. Jag har inga som helst planingsproblem med dessa små fenor.
    Sedan är det farten, den är snabbare än man kan tro. Brädan är ju ganska bred och har den urhuggna tailen som gör den ganska lugn även då det går undan. Men jag testade mot en kompsi som seglade RRD Cult 50 (dvs en liten vågbräda), vi låg på en slör och rejsade så fort vi kunde, jag med 4.5 och han med 4.7 – och vi hade samma fart. Det är snabbt för att vara en freestyle.

    Popp och annat behöver jag inte nämna, den är en grym freestylemaskin!!! Jag sätter många fler trick på denna än andra. Och det är också det övervägande omdömet från de som testat – den planar upp fort och det är lätt att göra trick. Låter bra va? Den ÄR bra!

    Men vill du ha mer av freeride som du ska göra lite trick på tror jag att Eliminator kan vara ett väldigt bra val. Även om jag inte seglat den så låter det så på de som gjort det, och även på de tester jag sneglat på.

    /Staffan

  • katjakaj

    Medlem
    6 september, 2004 vid 15:53

    om man jämför compstyle 2004 och compstyle 2003…är skillnaden stor???

  • peter-andersson

    Medlem
    6 september, 2004 vid 19:46

    två helt olika brädor, höll på att få orgasm första gången jag planade iväg med 246:an efter en vinter på 248:an, då är ändå 248:an en helt okej freestyle..

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing F2 eliminator-compstyle -04-finns det tester !!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.