Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing F2 Speed challenge Haga Park

• styret

Medlem
    29 maj, 2006 vid 20:50
    Speedkenta wrote:
    Vad fan dricker du finöl

Macs finöl

• imported_macts

Medlem
    29 maj, 2006 vid 21:12
    styret wrote:
    Speedkenta wrote:
    Vad fan dricker du finöl

Macs finöl

Jag tyckte att burken såg bekant ut……

• jester

Medlem
    30 maj, 2006 vid 12:47
    Surferboy wrote:
    gå in på denna länk och ladda hem pdf:erna med bilder från Haga Park.

Tyvärr var jag lite upptagen med tävlingen så det blev inte så många bilder från dag 1.
    http://www.north-sails.com/template/main.asp?iMenuID=500&iParentMenuID=478
    Bara för att vara petig… Nästan alla bilder från stora bildspelet kommer väl från andra sessionen dag 1? För *så* mycket blåste det inte dag 2…

• getwet

Medlem
    30 maj, 2006 vid 17:31

jag kan bättra på din slutsats med att jag slog dig med 8km/h…..:wink:

• getwet

Medlem
    30 maj, 2006 vid 17:35
    Jester wrote:
    Jahopp. Läge att summera en fantastiskt rolig helg.

Dag 1: Börjar med bra med vind, om än något byig. Tar mig ut till tidtagartornet. Röda flaggan går upp. Börnar ut mot startbojen. Hamnar i vindhål. Mac TS står u guppar lite med mig med sin 120 liter… Driver bakom ett jv-la skär… Simmar i 45 minuter… Kommer upp, blåser som faen. Höjdar som en galning rätt emot chopp på över en meter. Kraschar såklart. Sessionen flaggas av… Total frustration, fick inte satt en enda tid… Markus Emanuelsson vinner sessionen på 62 km/h och Stavnås o Daniel delad tvåa på 61 km/h.

Jag lackar ut totalt och bestämmer mig för att låta Daniel köra min TB58, då han inte hunnit få sina små-brädor innan. Fattar inte hur gubbarna vågade köra så fort som dom gjorde under eftermiddags-sessionen. Värsta sjö jag sett någonsin… Daniel toppade denna session före dom andra gubarna.

Dag 2: Blåser bra innan skepparmötet, men mojnar sedan. Tävlingen dra

Slutsats: Kul att träffa så mycket trevligt folk. Tävlingsformen funkade oväntat bra, även om det faktiskt var riktigt svårt att över huvud taget komma upp på speedstrippen första dan. Synd bara att inte fler folk ställde upp i tävlingen, bara. Jag lär dyka upp i Lomma oxå… Kan ju bara förbättra mig från att ha kommit nästjumbo totalt…

Kan bättra på din slutsats att jag slog dig med 8km/h……:smirk: Vilket motsvarar 4.3 knop…

• surferboy

Medlem
    30 maj, 2006 vid 19:01

Så vitt jag vet så låg banan rakt ut 1:a dagen. Vi ändrade aldrig banan under dag 1. Det var dag 2 som vi kunde vrida banan så åskådarna kunde se de tävlande bättre från land, mao så är bilderna från dag 2. Det blåste mycket även dag 2.

• Knatte

Gäst
    30 maj, 2006 vid 19:17
    Surferboy wrote:
    Så vitt jag vet så låg banan rakt ut 1:a dagen. Vi ändrade aldrig banan under dag 1. Det var dag 2 som vi kunde vrida banan så åskådarna kunde se de tävlande bättre från land, mao så är bilderna från dag 2. Det blåste mycket även dag 2.

Vet inte om det är bara jag, som tycker eran Wallen-hemsida är helt kajko just nu??
    Dubbeltext och icke fungerande menyer:blush:
    Jag har Mozilla Firefox och något hände med eran sida, när ni började lägga resultat på speedchallange. Innan dess funkade den bra :tongue:

• getwet

Medlem
    30 maj, 2006 vid 19:39
    tobhed wrote:
    Ok, kan man få höra alla detaljer nu – hur var det? Vad gick sönder? Vad var bra? Vad var mindre bra??

Tävlingen blev mycket bra eftersom vinden infann sig mer eller mindre på klockslaget när det hela drog igång. Under den första sessionen, som ändå var riktigt tuff segling gjordes de bästa tiderna tror jag eftersom vågorna då fortfarande höll sig på en acceptabel nivå. Dock på tok för stort för att kunna leverera riktigt bra speedtider.
    Session två samma dag (dag ett) när vågorna börjat bygga ännu mer och vinden även ökat ytterligare sa vi flera stycken, inklusive vinnaren, att nu börjar det bli riktigt farligt……Men ingen ville ge sig.
    Min egen uppfattning om racet är att det nog var bland det tuffaste jag seglat i någon gång med baktanken att nu djävlar ska det gå fort som fan. Har visserligen seglat i värre vatten men då kanske ”slagit av” en aning för att inte gå för fullt. Men att slå av en sådan här dag var nog inget för de som var med……..:cool2:
    Väl uppe på stranden efter dagens två sessions kunde vi samtliga bara konstatera att krampen befann sig i varenda lårmuskel……riktigt riktigt krävande segling men oerhört roligt, spännande hela tiden, när kommer jag att skrota? Seglingen gick på gränsen hela tiden med 30+knop i vågor på över en och en halv meter ibland.
    Så här efteråt är jag mycket förvånad att inte mer utrustning gick sönder än två bommar.

Dag två trodde vi att det skulle bli högre farter eftersom vattnet lugnat ner sig och vinden vridit upp på väst. Tyvärr blev det inte så mycket vind som vi trodde eftersom den ganska snabbt avtog. Hade tävlingen körts ca 2-3 timmar tidigare skulle det nog gått fortare än dagen innan.

Upplägget med att köra en bana var oerhört roligt, skitkul att komma utifrån havet och sedan ha en seglare framför sig ca 500m och se när han gick in i strippen, då visste man att det bara var att släppa loss allting själv och göra det bästa man kunde och följa efter.

Vad som kunde göras bättre:
    Tidigarelägga skepparmötet, framförallt om prognosen ser bra ut men med avtagande vind. Tänk om tävlingen på fredagen startat ett par timmar tidigare…..då hade vi fått se ännu snabbare hastigheter dag två…..

Vad var bra: Faktiskt det mesta, även lasern var bra men det skulle även gå att genomföra med GPS, tycker dock att det var hur bra som helst att vi körde på en gemensam strip, vilken djävla kick! Gemensam strip ska alla speedtävlingar ha oavsett hur farten mäts.

Vad var dåligt: Att jag inte vann.

• jester

Medlem
    30 maj, 2006 vid 20:21
    Surferboy wrote:

Vissa bilder är från dag 1 iaf… GetWet körde ju Falcon andra dan, och inte RTX och 7.2 RS4… 😀

Och Micke: Snackade bara om dag 2. Dag 1 är presskriberad… 😉

• fredrik-ygge

Medlem
    31 maj, 2006 vid 05:23

Kul läsning och bilder, imponerande resultat!

getwet wrote:
    … sa vi flera stycken, inklusive vinnaren, att nu börjar det bli riktigt farligt……

En undran bara: Vart tog hjälmarna vägen? Kändes som att många fler hade hjälm för 10 år sedan. Såg ingen hjälm på bilderna på speedarna trots att alla verkade eniga om att förhållandena var farliga och den absolut största risken för allvarliga skador måste vara slag mot huvudet. Var bilderna missvisande / var jag bara dålig på att titta, eller har ”ballfaktorn” (som refereras till i annan tråd om vissa kite:ares brist på sjövett) börjat ta en strypsnara även på vindsurfarna?

• svenne

Medlem
    31 maj, 2006 vid 06:00

Nästan inga, inte bara speedarna alltså, hade hjälm. Det var flera hundra där men hjälmarna gick nog att räkna på fingrarna.
    Drog fenan i botten i norra änden, jag är glad att jag använder hjälm och då gjorde den definitivt nytta. Fullpung och sen tvärstopp på några meter med en fetevurpa som facit. Sen är det alltid risk att få någon annans grejer på sig, för ibland var det trångt.

Helt klart inte samma problem när man ligger på rad och gasar, ni var ju ändå mycket längre än ut än de flesta. Men jag är i alla fall förvånad att så få hade hälmut.

• imported_macts

Medlem
    31 maj, 2006 vid 06:38

Åtminstånde två speeders använde hjälm. (Jesper & Jesper)

• Knatte

Gäst
    31 maj, 2006 vid 06:39
    Knatte wrote:
    Surferboy wrote:

Vet inte om det är bara jag, som tycker eran Wallen-hemsida är helt kajko just nu??
    Dubbeltext och icke fungerande menyer:blush:
    Jag har Mozilla Firefox och något hände med eran sida, när ni började lägga resultat på speedchallange. Innan dess funkade den bra :tongue:

Wallen sidan funkar bra i IE, men inte i Mozilla Firefox…. Jag har kollat nu och såg detta.

• surferboy

Medlem
    31 maj, 2006 vid 08:15

Jag har lite bakläxa att göra innan vår nya hemsida funkar i Firefox samt på mac. Just nu har vi dock lite mycket att göra så jag får ta tag i hemsidan så fort som högsäsongen passerat.

Tillsvidare får du alltså växla över till Explorer om du vill surfa på vår hemsida. Sorry.

• faster

Medlem
    1 juni, 2006 vid 22:11

Speeders andvänder inte hjälm det är till för balletvändare.

Sida 3 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing F2 Speed challenge Haga Park

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.