Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing F2 Sputnik280 vs vivace Carbon 282

  • F2 Sputnik280 vs vivace Carbon 282

    Publicerad av markram på 17 mars, 2003 vid 14:26

    Är de någon som testat dessa 2 och kan säga vad som är snabbast tar mest höjd planar tidigast och har störst segelspektrum uppåt.
    Gippegenskaperna är inte så viktiga. däremot hur den tar sig igenom surf å stora vågor (det skall ju bli slalom i år.. cool.gif

    s19 svarade 21 år, 2 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • martink

    Medlem
    17 mars, 2003 vid 15:27

    Har bara kört på sputniken, men den planar tidigare och tar mer höjd än F2 Xantos 285 och Seatrend 285 i varje fall…..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 mars, 2003 vid 15:35

    “Gippegenskaperna är inte så viktiga”
    “det skall ju bli slalom i år..”

    får inte detta att gå ihop, men men

    280 är mer åt courserace hållet, tar bra höjd och planar tidigt
    Om du ska köra slalom skulle jag leta upp en sputnik 275wce istället.

  • markram

    Medlem
    17 mars, 2003 vid 16:10

    Låt mig uttrycka det så här:
    Har gippat med egna hembyggen som var ogippbara enl. andra
    , mycket är en vana.
    Det kan suga för freeride-åkaren som vill lära sig gippa. Åkte på en F2 wizzard på Rhodos i fjol, den kändes snäll, lättkontrollerad, slö och tråkig.
    Men det lär visst vara en bra freeride enl. div tidningar.
    Kolla in Guy Liljegrens kobra 280 gick bra i tävlingar men var inte direkt lätt att göra 360 med.
    Har för övrigt en liten 68 litersslalom, som komplement för de riktigt blåsiga dagarna.
    Bra kommentar om att 280 var mer course. smile.gif, vill fortfarande veta hur Bic är vs F2..

  • anonym-anvandare

    Medlem
    17 mars, 2003 vid 19:59

    Hmm själv har jag haft en Sputnik 280 som var samma år som Sputnik 265 fanns, om det är den brädan så är 280 defentivt inte någon course, tvärtom. Väldigt platt stance på bakfoten ger inte någon kryssmaskin. Den hade bredast punkten väldigt långt bak. Planade tidigt, snäll och snabb som ¤#%! 282:an däremot hade mycket boxigare rails därbak och piskade upp sputniken massor på kryssen. Tar nog större segel också men är en tråkig bräda mot sputniken.
    Tror det var 285an som var en supersmal course.
    /Anders

  • markram

    Medlem
    17 mars, 2003 vid 21:20

    Tackar för feedbacken!

  • s19

    Medlem
    18 mars, 2003 vid 01:05

    Hej!
    Vilken 280 menar du?? hade -94:an… den var som nån sa innan en ren slalombräda… snabb men dålig att kryssa med.

    Sen 282:an carbon, hade den året efter *drömmer mig tillbaka* vilken bräda det var!! GRYM är sammanfattningen!!
    Speciellt i hårdvindscourse med 6,3:an… oj vad den gick!! Grym på både kryss och slör!!
    Båda brädorna är bra i slalom, men allround mässigt är nog bicen vassare!! F2 är kanske lite snabbare!!
    Är det 280 -93 och innan är det INGET att hänga i granen!!
    Båda brädorna gippade mycket fint!!
    Lycka till vilken du än väljer, båda är som sagt bra men bicen mer allround!! F2 hade 100 liter har jag för mig medans bicen hade 107 liter.

    Linus

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing F2 Sputnik280 vs vivace Carbon 282

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.