Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › F2 Starlit?
-
F2 Starlit?
Publicerad av anonym-anvandare på 9 januari, 2003 vid 16:23någon som vet nått om denna bräda,då främst f2 starlit wave.
eller någon sida som man kan läsa lite mer om den, volyn, längd, årsmodeller?
anonym-anvandare svarade 21 år, 9 månader sedan 2 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
jo, jämförde brädan med min gamla fanatic mamba tror jag den hette… iaf var de identiska förutom vikten som var aningen bättre för f2:an. 260, 80 liter och en vikt på c:a 7,5-8 kg. Kunde med vissa svårigheter rigga ett 6.0 på brädan men är väl aningen för stort egentligen. Var en helt ok bräda då men volymen är ju lite felplacerad så lite lömsk blir den med en ny rigg. Pris för en bräda borde ligga på 500-800 kanske?
-
En klassisk vågbräda från F2 som kom kanske 1985?
Tillverkades i två material från 1989, en med carbon-stringers, AC.
Finns i många tester i gamla Surf och Surfen, kommer ihåg att den hade uppmätt volym till 88 l. Den ansågs vara en av de bästa produktionsvågbrädorna på sin tid. Modellen över var ju F2 Sunset slalom, även det en verklig klassiker som användes som normbräda vi tester tex .
längd 257 bredd 57 ?
segelområde 4,2-5,3
Själv seglade jag den 90-93 bla mkt i Tarifa, Klittmöller, Apelviken
Idag ser den ju extremt fet ut i nosen/framför mastfoten detta var ju innan “No-nose designen” kom 1993-94.
Starliten var en vågbräda i den minsta kategorin, idag är ju 88 l /57 bred mellanvågis.
PS nästa vecka kommer västvinden här på västkusten
//Magnus
-
Hade en Starlit på 80-talet. Kanonbräda för sin tid och jag var nöjd med den då. Tyvärr hade den en mastskena som trilskade så på den tiden band jag en tamp runt mastfoten och fram i stävöglan för att den inte skulle röra sig. Med tanke på att man kan få 10 år modernare brädor för bra pengar begagnat idag så är det inget man ens ska tänka på att lägga några pengar på / Joacim
-
Starlit sa du!!!
Har själv en gammal starlit ståendes i mitt källarförråd. Det var en mycket trevlig bräda på sin tid, och då menar jag tiden redan innan camberseglen gjorde sitt inträde i vindsurfingvärlden och buken låg längt bak i seglet. Med dagens moderna segel med draget längre fram, avsaknaden av cambers till trots, fungerar brädan inte särskilt bra måste jag säga. Mastfotsplaceringen sitter löjligt långt fram men på något konstigt sätt har jag själv aldrig riktigt haft mage att göra mig av med min gamla älskling…..den står bara och samlar damm!!!Brädan bör helst inte seglas med större segel än 5.5 men jag har experimenterat med både 6.3 och 6.5 …….ja det funkar om man tycker det är kul med en bräda som dyker och ständigt vill ägna sig åt att tugga höjd
Mitt råd: Köp något nyare så utvecklas du snabbare
Hursomhelst den är 257×57 med 88 l volym och väger 8.9 kg.
/MacA
Logga in för att svara.