Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Få isär rdm mast?

  • petter_f

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 12:10

    “spänna upp masten” – a word of warning – if you go this route then use nylon (flat) straps or something similar and not rope (tampar) to fasten the mast with. Spread out the load / contact area over a large area. The hardness of the cord can press into the top layer of fibreglass and seriously weaken the mast.

    I did this years ago which resulted in a broken mast and sail some weeks later, exactly where we secured the rope.

  • oaxen

    Medlem
    24 augusti, 2009 vid 15:27

    “Spänn upp masten”

    En variant är att sätta sin förlängare i botten precis som vanligt och ta ett rep eller en linaupp till toppen där den sätts fast med en gammal variotopp. Apply nedhal.

    Det viktiga är att det sanden utsätts för lite vattenflöde.

  • crash151

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 16:04

    Fick loss den igår kväll. Jiippii ka ja eeyy…
    Läste en gammal windsurfer igår kväll såg ett insändare tips om hur man får isär sin mast. Gick ut och pröva. Funkade perfekt tog 5min och inga rep, vatten, upp spänningar, minimal muskel styrka.

    Man lägger upp masten på två bänkar en i var ände. Trycker ner på mitten så masten böjs. Sen håller man den böjd samtidigt som man rullar den fram några varv och sen tillbaka några varv.
    Man hör hur sanden knastrar och det börja rinna ut grått sand vatten. Jointen öppnades mm efter mm, tills den öppnats 2cm sen var det bara att dar av toppen som vanligt, förutom att det hördes ett högt skrik. Har för mig det var något om mother f…

    Men tack alla som tog seg tid att svara och kom med bra lösningar.

  • petter_f

    Medlem
    25 augusti, 2009 vid 16:35

    Grattis!

    Jag har en mast som är odelbar sen 2 år tillbaks. Ska ge det här ett försök.

  • crash151

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 21:39
    Petter_F;570092 wrote:
    Grattis!

    Jag har en mast som är odelbar sen 2 år tillbaks. Ska ge det här ett försök.

    Hur gick det?
    Man är ju lite nyfiken av sig.

  • petter_f

    Medlem
    27 augusti, 2009 vid 21:50

    Det blir helgens projekt, efter seglingen så klart. Återkommer…

  • crash151

    Medlem
    15 september, 2009 vid 20:12

    Fick du isär den Petter?

  • petter_f

    Medlem
    15 september, 2009 vid 22:55

    Hoppsan, trodde faktiskt att jag svarade.

    Yes, jag fick isär den. Fyllde skarven med vatten och satt den mellan en bänk och marken, böjde till och rullade ett bra tag, lite till vatten. Fyra killar med samlade krafter, till slut åt rätt håll, och fick isär den på andra försöket.

    Like magic ju. Trodde aldrig att jag skulle lyckas tills detta tips dök upp.

  • crash151

    Medlem
    16 september, 2009 vid 00:23

    Jo, det känns Magic… När man ser mm efter mm öppnas i skarven. Sen 1cm, sen 2cm etc…
    Speciellt när 8 grabbar har haft dragkamp med den i en 10min, några timmar innan.
    Gött att det funkar för fler.

  • tim-eriksson

    Medlem
    16 september, 2009 vid 14:02

    Har också en mast som inte vill… Testat med 8 bomar, dragkamp, Kyla, gummiklubba. ALLT..

    Förutom att dra med en bil och via att rulla den.. Bilen vågade jag inte pga en kille hade dragit sönder en mast på det sättet, men vafan!…

    Förstår inte hur ni rullade den, med vatten?… Fyllde ni masten med vatten först, korkade igen båda ändar och sen böjde ni den och rullade…?

  • petter_f

    Medlem
    16 september, 2009 vid 14:19

    I just grabbed a jug of water and dribbled it into the join, rolling it now and then. Then I leant the mast on a chair and the ground, pressed it in the middle so it was bent and started rolling it. Every now and then I would dribble/pour some water into the join; flip the mast so that the water runs down into the join, into the mast. I kept rolling it while bent for quite some time in order to work the water into and along the join and soften upp the sand that was there. I couldn’t take of the mast cap so I couldn’t fill the mast from above.

    … nothing too drastic. 😉

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Få isär rdm mast?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.