Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Få upp kiten i luften

  • Få upp kiten i luften

    Publicerad av hanness på 28 juli, 2011 vid 21:33

    Jag köpte en kite förra veckan och har testat att flyga den två gånger. Jag drar då med mig den ut i vattnet och kör en relaunch (tror jag det heter) problemet är att den bara åker upp till klockan 10 (eller 2) och sedan krashar ner igen, eller så åker den genom powerzoon och krashar på andra sidan. Hur ska man göra för att få upp den högre upp och hålla den stabilt? För nu har jag bara haft den i luften i mindre än en minut.

    Tyvärr vågar jag inte starta den på land för att det finns träd i närheten, så relaunch är det enda alternativet jag har. Kan också påpeka att jag inte har gått någon kurs (både för tidsbrist och penga brist) men har kollat på Progression Beginner och är ingen fara för omgivningen eftersom det inte är några andra personer runt omkring.

    hanness svarade 12 år, 8 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • henric

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 04:51

    Gå en kurs. Du kommer förmodligen skada dig till slut annars.

  • regfellow

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 07:39

    Det kan bero på mycket… Du kan ha riggat den fel, för lite vind, linorna är olika långa osv…

  • hagakitesurf-se

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 08:32

    Hej!

    Som Henric säger , du bör gå en kurs annars finns risk att du skadar dig själv, din kite eller andra personer. Dessutom kommer du utvecklas väldigt mycket fortare, efter 8h på vattnet har alla som gått kurs hos oss under 3års tid lärt sig komma upp på brädan och köra minst 10m.

    Bra att du håller dig ute på vattnet, du bör som nybörjare aldrig ta upp en kite på land, såvida du inte har minst 100m fritt åt alla håll.

    Skulle gissa att det problemet du har är du instinktivt handlar som en mäniska gör.. dvs du dra i bommen och skotar kiten. Testa att dra i ena sidan av bommen till kiten stiger uppåt, sedan släpper du ut bommen max, då bör du kunna få upp kiten klockan 12.

    /Haga Kitesurf Öland

  • hanness

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 08:50
    hagakitesurf.se;663814 wrote:
    Hej!

    Som Henric säger , du bör gå en kurs annars finns risk att du skadar dig själv, din kite eller andra personer. Dessutom kommer du utvecklas väldigt mycket fortare, efter 8h på vattnet har alla som gått kurs hos oss under 3års tid lärt sig komma upp på brädan och köra minst 10m.

    Bra att du håller dig ute på vattnet, du bör som nybörjare aldrig ta upp en kite på land, såvida du inte har minst 100m fritt åt alla håll.

    Skulle gissa att det problemet du har är du instinktivt handlar som en mäniska gör.. dvs du dra i bommen och skotar kiten. Testa att dra i ena sidan av bommen till kiten stiger uppåt, sedan släpper du ut bommen max, då bör du kunna få upp kiten klockan 12.

    /Haga Kitesurf Öland

    Tack för tipset!

    Jo jag förstår att man lär sig snabbare genom att gå en kurs men jag sommarjobbar 8 dagar i rad nu och har därför inte haft tid. Fast jag har haft tid att gå ut och surfa några timmar efter jobbet eftersom jag bor på en ö utanför göteborg och därför har 5 minuters restid till stranden. Problemet är att om jag tillexempel skulle åka till askim och gå en kurs tar det ca 2 timmar att komma dit. Lärde mig även vindsurfa själv och som jag förstod det så borde inte kite vara svårare bara farligare och därför har jag alltid gått ut i vattnet, surfat på ställen där inga badar och inte gått ut i för mycket vind eller frånlandsvind.

  • sourra

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 09:23

    Se åtminstone om du kan få någon lokal förmåga med koll på bitarna att hjälpa dig. Trial and error är inte bra när error kan medföra men för livet.

  • hanness

    Medlem
    29 juli, 2011 vid 14:58
    sourra;663821 wrote:
    Se åtminstone om du kan få någon lokal förmåga med koll på bitarna att hjälpa dig. Trial and error är inte bra när error kan medföra men för livet.

    Finns tyvärr inga andra kitesurfare här. Är knappast så farligt när jag bara kör i lätt vind än så länge. Varje gång det blåser mycket drar jag ut med vindsurfing grejerna iaf. Sedan känns det säkrare att ha hand om kiten själv än att ha andra kitare i närheten. Sist jag var i Askim och vindsurfare var det en kitesurfare som var 2 meter ifrån att dänga kiten i huvudet på mig.

  • olandstoken

    Medlem
    30 juli, 2011 vid 20:05
    HannesS;663854 wrote:
    Finns tyvärr inga andra kitesurfare här. Är knappast så farligt när jag bara kör i lätt vind än så länge. Varje gång det blåser mycket drar jag ut med vindsurfing grejerna iaf. Sedan känns det säkrare att ha hand om kiten själv än att ha andra kitare i närheten. Sist jag var i Askim och vindsurfare var det en kitesurfare som var 2 meter ifrån att dänga kiten i huvudet på mig.

    Jag skulle aldrig lära mig hoppa fallskärm själv, eller flyga flygplan, även om det går–. :cool2:

    gå en kurs!!

  • hanness

    Medlem
    30 juli, 2011 vid 23:44
    ölandstoken;663967 wrote:
    Jag skulle aldrig lära mig hoppa fallskärm själv, eller flyga flygplan, även om det går–. :cool2:

    gå en kurs!!

    Härligt att du jämför flyga flygplan med kitesurfing… Jag tar det försiktigt och han killen som nästan träffade mig med kiten i huvudet gick en kurs under tiden så det känns inte mycket säkrare.

    Tack för de få som faktiskt har svarat på min fråga istället för att bara skriva “gå en kurs”.

  • solomin

    Medlem
    31 juli, 2011 vid 08:18

    Om du kör i lättvind så testa med max depower, chansen är att du stallar draken och då flyger den inte.
    Andra förslag är att bara försöka relauncha men hålla kiten precis över vattenytan, när du kan det så styr upp mycket sakta.

    När det gäller kurs så kan jag bara instämma, det är bra att veta hur säkerhetsfrågorna funkar samt vad du gör när du gjort bort dig på djupt vatten.

  • solomin

    Medlem
    31 juli, 2011 vid 08:18

    Om du kör i lättvind så testa med max depower, chansen är att du stallar draken och då flyger den inte.
    Andra förslag är att bara försöka relauncha men hålla kiten precis över vattenytan, när du kan det så styr upp mycket sakta.

    När det gäller kurs så kan jag bara instämma, det är bra att veta hur säkerhetsfrågorna funkar samt vad du gör när du gjort bort dig på djupt vatten.

  • tobbelindholm

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 09:42

    i lätt vind kommer du ändå aldrig lära dig ordentligt. måste ha så pass bra koll att du vågar ta ut grejorna när de är bra förutsättningar. de får man om man går en kurs. vet inte om de är snålhet eller dumhet som får en att inte ta hjälp att komma igång…

  • rrd_z

    Medlem
    9 augusti, 2011 vid 10:49
    tobbelindholm;664918 wrote:
    i lätt vind kommer du ändå aldrig lära dig ordentligt. måste ha så pass bra koll att du vågar ta ut grejorna när de är bra förutsättningar. de får man om man går en kurs. vet inte om de är snålhet eller dumhet som får en att inte ta hjälp att komma igång…

    Instämmer..
    Kan tycka att snål vind är fan så mkt svårare än att va lite överriggad ! kiten droppar in mot powerzonen och du får ett ryck o kiten är i vattnet (om du får upp kiten i luften)
    säg att du väger 80kg o har en 12:a så är 7ms rätt lagom inte för mkt inte för lite..
    men 2500kr eller vad de kostar att ta en kurs nu för tiden är absolut värt de ! även om 1 person inte hade koll på sin kite så betyder inte de att du inte kommer få de.. och ju mindre nötter som är oansvariga vi har resulterar att vi kommer få ha kvar mer spots ! Mer olyckor resulterar bara i mer förbud osv.

  • hanness

    Medlem
    11 augusti, 2011 vid 18:34
    RrD_Z;664927 wrote:
    Instämmer..
    Kan tycka att snål vind är fan så mkt svårare än att va lite överriggad ! kiten droppar in mot powerzonen och du får ett ryck o kiten är i vattnet (om du får upp kiten i luften)
    säg att du väger 80kg o har en 12:a så är 7ms rätt lagom inte för mkt inte för lite..
    men 2500kr eller vad de kostar att ta en kurs nu för tiden är absolut värt de ! även om 1 person inte hade koll på sin kite så betyder inte de att du inte kommer få de.. och ju mindre nötter som är oansvariga vi har resulterar att vi kommer få ha kvar mer spots ! Mer olyckor resulterar bara i mer förbud osv.

    Är mest tidsbrist (fast även lite snålhet), jobbar ganska mycket. Har inte ens hunnit med att kita eller vindusrfa nu när det har blåst bra de här dagarna 🙁

    Kommer inte skada någon annan eller förstöra någon annans spot eftersom jag är ensam kitare på alla mina spots så det är ju både positivt och negativt.

  • hanness

    Medlem
    15 augusti, 2011 vid 17:26

    Idag gick jag och en kompis ut igen och kitesurfade eftersom det var första gången jag har varit ledig samtidigt som det har blåst på länge. Efter 5 min fick jag upp kiten i luften (tack för tipset om att inte skota in) och 30 minuter senare lyckades jag åka iväg ca 100 meter med brädan 🙂

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Få upp kiten i luften

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.