Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fågelräknardag på lördag 3/10

  • Fågelräknardag på lördag 3/10

    Publicerad av speedkenta på 1 oktober, 2009 vid 15:14

    Tänk på att det är en sån där dag då pippina skall inventeras i hela Europa.
    Även att vindproggen är sydväst 22
    Så tänk på var ni seglar. varenda snubbe i fjällräven lär smyga ute i buskarna med kikare.
    För cabrina och allt var det heter finns inte med i några fågelböcker.
    :-))))))))

    pelle_o svarade 14 år, 7 månader sedan 8 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • thermochron

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 15:47

    Bra tips, med tanke på historien från Norge som länkats från forumet för någon vecka sedan där några surfare polisanmäldes av en fågelskådare. (För visst var det så det gick till?) För att ha surfat på vid ett av Norges bästa vågsurfingspot, som också råkade vara fågelskyddsområde.

    Och precis som någon som svarat på den norska artikeln så undrar jag, vet vi ifall fåglarna faktiskt tar skada av att deras strand besöks av surfare i September/Oktober när det blåser styv kuling och det rullar in gubbhöga vågor över stranden?

    -Är inte häcknings/kläckningsperioden över? Och ligger verkligen fåglarna kvar vid vattenbrynet och trycker, tar de inte skydd någon annan stans när ovädret drar in?

    Är det helt enkelt så, att man gjort en förenkling och förbjudit all surfing på vissa platser trots att det under ovan beskrivna förhållanden inte alls påverkar fågellivet att några kite/vindsurfare är där? Eller blir fåglarna otrygga av intrånget, och väljer att flytta norrut mot en säker död istället för söderut som de borde?

    Någon som vet?

  • bjornen

    Medlem
    1 oktober, 2009 vid 16:36
    Speedkenta;580062 wrote:
    Tänk på att det är en sån där dag då pippina skall inventeras i hela Europa.
    Även att vindproggen är sydväst 22
    Så tänk på var ni seglar. varenda snubbe i fjällräven lär smyga ute i buskarna med kikare.
    För cabrina och allt var det heter finns inte med i några fågelböcker.
    :-))))))))

    Så dammen är helt utesluten under lördagen ? Är det problem om man seglar och inte stiger i land ? Beträdnadsföbudet gäller väl inte nu ?

    //Björn

  • mahi

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 07:44

    Ni vet väl vilken den mest aggressiva fågeln är som ofta vill slåss?
    Muckar-duva

  • johanc

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 18:31

    Tja… Häckar gör de väl inte men de äter upp sig inför flytten så kanske eller jag vet inte eller…. Nu vet jag! Vi följer de regler som finns så är vi safe!!

    JOhanC

  • sebbe87

    Medlem
    2 oktober, 2009 vid 18:43

    Och glöm inte att den Engelska fågeln också kan komma och hälsa på. Det skulle visst bli nederbörd.

    Sorry har för lite att göra

  • nachoman

    Medlem
    3 oktober, 2009 vid 15:31

    Trots att jag inte var ute för att jaga fåglar idag fick jag en fantastisk ornitologisk upplevelse. Fyra st havsörnar! Det var det bästa med dagen då allt som heter surf sög fett…..

  • pelle_o

    Medlem
    3 oktober, 2009 vid 16:13

    Både fåglarna och ornitologerna var som bortblåsta:).

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fågelräknardag på lördag 3/10

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.