Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fågelstudie

  • bennylundin

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 10:57

    “– De har i uppdrag att surfa efter en metod som vi har tagit fram, säger Eva Ohlsson.”

    undra om det är en typisk vetenskaplig wake-style-metod… korrekt pop, kiten 45grader etc..

  • joth

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 11:47

    Att förbjuda mer … men man kan ju alltid hoppas att det blir lättnader istället.

    hade dom tagit bort förbudet vid knösen, Norr om hamnen i Skanör hade vi nog haft ett till väldigt fint speedvatten på ostlig vind. Och kanske även vid soptippen på Västlig vind.

  • dr-masse

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 12:47

    Att fåglar som häckar i industriområden, vid motorvägar, stora hamnar, farleder och andra betydligt mer trafikerade områden skulle störas av en vindsurfare på vattnet ställer jag mig såpass tveksam till att jag betraktar det som rent nys. Även kitesurfare är värt att ifrågasätta.

    Folk som travar runt på fel ställen på land är givetvis en helt annan sak.

    Nåja, studien verkar seriös och vi får hoppas på att den inte blir alltför ensidig.

  • s19

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 12:48

    Hej Klint och övriga!
    Jag är delaktig delaktig i denna studie som vindsurfare.
    Vi har gjort tester tidigare och håller på att hitta lämpliga lokaler för att genomföra studierna på. Förstår din oro, men Jan Åke Hillarp har ingenting med detta att göra! 😉

    Eva och övriga inblandade lyssnar bra på våra synpunkter och har absolut inte som mål att införa fler förbud. Snarare tvärtom är det vissa i gruppen som funderar på om de har drivit förbuden för långt och om man kan öppna vissa ställen igen. Diskussioner finns redan om att ev öppna något (ett)! Men inget klart ännu! Så se det som en möjlighet och dialog. Det gör jag! Eva är saklig och bra att ha och göra med. De är objektiva och absolut inte inskränkta!

    Läste i efterhand Masses inlägg och under tester förra sommaren kom det en man gåendes längs med stranden bärandes på en cykel och han störde klart försöket. Därför letar vi lokaler där det inte rör sig folk som kan störa och där ingen har surfat nyligen.

    Mvh
    Linus Anderson

  • s19

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 12:59

    Jonas! En bit söder om hamnen funkar med på ostligt för speed… 😉

  • klint

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 15:00

    Linus,

    Fint att du gör en insats och lycka till med testerna!

    Självklart ska man värna om naturen och störs exempelvis fåglar av vindsurfing / kite är det helt rätt med ett förbud. Men ett förbud måste vara rationellt och försvarbart eftersom surf är en naturupplevelse och bör ha lika företräde som alla andra som vill vistas i det fria.

    Man kan exempelvis undra på vilka grunder man stängde spotet Soptippen i Skanör. Mitt i området där fåglar häckar ligger:
    i) en motorcrossbana som genererar ett fruktansvär oväsen som hörs på mils avstånd + crossar som far fram och tillbaka i hög fat
    ii) en stor skjutbana för både hagel och kula som också skapar oljud och liv och rörelse i området. Och kanske värst av allt att det skjutits ut mänder med bly genom åren i våtmarkerna och det grunda vattnet där fåglarna hämtar sin föda. Behövs inga studier utan räcker med en enkel googling för att få svart på vitt att bly förgiftar och dödar djur och fåglar som får i sig detta.
    iii) en fritidsfiskar by och ett 30 tal motorbåtar som får köra obehindrat i det förbjudna området.

    Och så ger man sig på och förbjuder vindsurfarna =) Hur tänkte man där ?

  • christian

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 17:25

    Det är väl lysande att det görs en vetenskaplig studie om i vilken omfattning vindsurfing och kitesurfing stör djurlivet.

    Många av de förbud som finns i dag är tagna enligt “försiktighetsprincipen” dvs man vet inte om det stör men har inte resurser att utreda om så är fallet och då lägger man ett förbud i syfte att inte skada miljön.

    Min uppfattning är att Eva Olsson är riktigt seriös i det hon gör och inte är ute efter att lägga förbud i onödan.

    En proffsig tjänsteman !

  • s19

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 17:43

    Jag har har klart förtroende för Eva och de andra som håller i det så ja Christian jag kan bara hålla med om att din uppfattning är korrekt.
    Tippen har det pratats om en del. Och sakerna runt omkring har vi med pratat om. Men vad gäller surfingen så rör ju sig fåglarna i vattnet eller nära inpå och det är de som rör sig i vattnet som studien gäller. Men självklart har vi frågat oss det som du säger. Hinner inte skriva mer nu då jag ska iväg. Som sagt, det finns de som vill ta reda på om förbuden är för omfattande. Gällande fiskebåtarna i Höll (Tippen) så är det en maxfart på fem knop i hela viken ut till rännan in i kanalen.

  • klint

    Medlem
    9 maj, 2012 vid 18:57

    Ang. Soptippen kan vi komplettera listan med iiii) Modellflygsklubben som kör propeller- eller t.o.m jetdrivna RC plan över våtmarkerna. Alla som sett ett RC plan i aktion vet att det är raka motsatsen till något som är tyst och rör sig lungt.

    Utan att vara expert i ämnet skulle jag vilja påstå att det är viktigare för fåglarna att vara ostörda på marken där de har sina häckningsplatser än en bra bit ut till havs där vi surfare håller till. Och vill man verkligen garantera fåglarna lugn och ro på borde man konsekvent förbjuda alla aktiviteter där ute.

    Alltså, Tippen måste vara ett ganska otrevligt ställe för en fågel att bo på, förmodligen inte på grund av oss som vill surfa…

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=6gCFdZIfeXs”]Skanör 20110528 – YouTube[/ame]

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fågelstudie

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.