Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing fåglar och kitesurfare

  • beamon

    Medlem
    6 juli, 2009 vid 21:49

    Innan tonläget blir alltför högt tänkte jag informera om att det pågår samtal med samtliga parter som kan påverka våra surfytor här nere på Näset.

    Under våren har jag haft möte med Jan-Åke Hillarp och Lennart Karlsson som är Reservatstillsyningsman respektive chef för Fågelstationen på Falsterbonäset. Sammanfattningsvis kan jag berätta att bägge två tycker att det idag fungerar bra med surfarna och att de inte driver på för att skapa ytterligare begränsningar för varken kite- eller vindsurfare.

    Jag har också haft möten med tjänstemän från Vellinge kommun i syfte att skapa en bra packyta vid Väg 100 vilket de fixade inom en vecka. Nu klipps en yta på ca 30×10 m som inom kort kommer att ökas på med ytterligare 10 – 20 m. Ett annat mål var att fixa surfzoner på badstränderna i Ljunghusen, Falsterbo och Skanör men tyvärr hann vi inte fixa detta till denna sommar men vi tar upp samtalen igen under hösten för att förhoppningsvis ordna det till nästa sommar.

    I kontakterna med Länsstyrelsen fick jag besked om att beslutet som Sydsvenskans artikel handlar om inte förändrar något i sak utan enbart samordnar två reservatsbestämmelser. Det som beslutades i fjol gäller alltså även i fortsättningen. Med andra ord, vi har alltså inte fått minskade surfytor i Ljunghusen i år.
    Det kan vara bra att veta att varken Jan-Åke Hillarp eller Fågelstationen drev på för att stänga Parkvägen, det gjorde någon annan på grund av den surfning bland badare som var ganska vanlig förra sommaren…

    Slutligen, samtalen fortsätter och i höst kommer vi, dvs. Skånes Kitesurfklubb, Vellinge kommun och representater för naturintresserna att bjudas in till Länsstyrelsen för att skapa en övergripande plan för hela Näset. Då har vi för första gången chansen att göra vår röst hörd och framföra våra synpunkter och önskemål direkt till beslutsfattarna.

    En sak till bara. Jag vet att alla vill att Tippen (Höll) ska öppnas igen och vi kommer att jobba för det men redan nu kan jag säga att utsikterna för att detta ska hända inte är särskilt stora. Området är klassat som särskilt skyddsvärt på EU-nivå och sannolikheten att Länsstyrelsen ska ändra det beslutet är inte speciellt stor – tyvärr.

    Om ni har synpunkter eller idéer är ni välkomna att kontakta mig.

    Björn Munkeby

    bm (a) munkeby.se
    0705 – 35 00 00

  • milkman

    Medlem
    6 juli, 2009 vid 22:01

    Med den argumentation som förs nu skulle man ju kunna hävda att vissa färger på kläder borde förbjudas också, dom kanske stör någon insekt eller nått lite extra.
    Jag tycker det är ok att skydda naturområden från vår påverkan. Men då skall det skyddas från Orintologernas stövlar, barn, hundar, husse/matte, badgäster, luftmadrasser, solskydd osv också. Altså stängas för alla som ínverkar på naturen. Det gäller även Höll, om det är öppet för andra så förstår jag inte varför vindsurf och kite skall vara behindrat.

  • beamon

    Medlem
    6 juli, 2009 vid 22:27

    Utan att lägga egna värderingar i detta så är den förklaring som jag fått till varför området är extra skyddsvärt följande:

    Förutsättningarna inom området är unikt på flera sätt men ett av de verkligt tunga skälen är att vattendjupet är tillräckligt litet för att det ska ske tillväxt på botten året runt vilket gör att det ständigt finns mat. Området hyser av den anledningen mycket stora mängder fågel året om men viktigast är att ett stort antal arter övervintrar i området varav flera är hotade.

    Området anses så pass viktigt att det varje vecka året runt sker fågelinventeringar.

    /Björn

  • milkman

    Medlem
    6 juli, 2009 vid 22:49

    Va bra, då kan dom ju jämföra medlet de haft nu efter 4 år med förbud i Höllviken med inventeringen de gjort innan så får vi ju äntligen svart på vitt på vilket avtryck kitarna verkligen gör. Jag tror att de kommer finna att 4års-perioden innan inte kommer ha bättre värden som kan tillskrivas ett förbud för kiting över HELA den yta det rör.

    Finns resultaten att tillgå? Det skulle vara intressant att ha dom för perioden 2000 å frammåt.

  • beamon

    Medlem
    6 juli, 2009 vid 22:59

    Varsågod, klicka på Rastfågelräkning så hittar du informationen. Uppskattar att du sammanställer den.

    http://www.skof.se/fbo/index_s.html

  • budokai

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 00:17
    Beamon;557448 wrote:
    Det kan vara bra att veta att varken Jan-Åke Hillarp eller Fågelstationen drev på för att stänga Parkvägen, det gjorde någon annan på grund av den surfning bland badare som var ganska vanlig förra sommaren..

    Så badande ingår i EUs fågeldirektiv? Kanske sågs det mycket säl där förra sommaren?

    Känns bra att man kan anvädna föreskrifter till helt andra ändamål än vad det var tänkta till, det är ju det som ger en förtroende för det hela.

    Dock är det ett bra arbete ni gör, är imponerad och önskar er lycka till med det.

  • haze

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 00:48

    Min undran är om det finns något svar på om kites liknar fåglar? Alla säger att det inte finns det men har vi det bevisat på något sätt???

  • sourra

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 08:36

    Nej, finns inget sånt. Däremot så finns det studier som visar på att fåglar är duktiga på att se skillnad på olika siluetter.

  • jagkallaspiotrellerpete

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 08:38
    Haze;557468 wrote:
    Min undran är om det finns något svar på om kites liknar fåglar? Alla säger att det inte finns det men har vi det bevisat på något sätt???

    Med tanke på storleken så hade jag som fågel nog fått hjärtattack isf. Istället så reagerar jag med att istället antingen sitta kvar eller flyga iväg, precis likadant som när “vanliga” människor går förbi = fakta.

    /Fågeln Krikko

  • neven

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 08:40

    Deras argument är att det inte finns finansiering att genomföra ordentliga vetenskapiga studier och därför får man mer gå på “experternas” utlåtanden som mer bygger på deras observation/känsla/intuition/gissning/förhoppning som bas för beslut. Sen att dessa “experter” också råkar vara starka intressenter i besluten kan ju tyckas lite märkligt…

  • beamon

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 08:53

    Neven, du säger att “Deras argument är att”… Vilka är “Deras” i det här fallet. Har du varit i kontakt med någon som du kan lämna över namnet på. Jag vill gärna komma i kontakt med dem.

  • skejtar_henke

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 09:11

    Att fåglaran störs av kite är ju inte sant. Dock så störs dom när man kommer tillräckligt nära. Men det gör ju alla fåglar. Men att dom flyr på flera kilometers håll är ju så fel. Det finns det inga belägg för så vitt jag vet.. Dom vill jag gäran se i så fall. Och om det är nån ornitolog som har sagt det så tror jag inte på det i alla fall.,

  • sourra

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 09:12
    Beamon;557512 wrote:
    Neven, du säger att “Deras argument är att”… Vilka är “Deras” i det här fallet. Har du varit i kontakt med någon som du kan lämna över namnet på. Jag vill gärna komma i kontakt med dem.

    Jag tror Neven syftar på förbudsivrarna i Varbergstrakten som sitter på en jäkla massa stolar samtidigt (och bl.a. är myndigheter och “experter” samtidigt). Kontakta Varbergs Surfklubb om du vill ha namn. Har du nån anknytning till SKOF?

  • sourra

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 10:33

    Jag satt just och ögnade igenom “Inventering av häckande kustfåglar och övervakning av fågelskyddsområden i Vellinge kommun” från 2008 och kan inte se att de förbud som införts skulle ha påverkat fågellivet i positiv riktning. Däremot verkar de mest ha problem med hundägare och ryttare.

  • beamon

    Medlem
    7 juli, 2009 vid 10:46

    Nej jag har ingen som helst koppling till SKOF men är kontaktperson för Näset inom Skånes Kitesurfklubb och en mycket aktiv kitare här nere på Näset.

    Precis som du har jag ägnat en hel del tid åt Årsrapporten och konstaterade att man har mycket större problem med nakenbadare, ryttare och hundägare än med kitare.

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing fåglar och kitesurfare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.