Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fällbart framsäte…

  • calle

    Medlem
    18 maj, 2010 vid 11:30

    Hmm, ni verkar ju ha koll, kan man fälla fram framsätet på en V70 från 2009 oxå på nåt smidigt sätt?
    Hur gör man isåfall då? Kanske står i instruktionsboken…..

    / Calle S

  • lundvall

    Medlem
    18 maj, 2010 vid 12:18

    Och hur fungerar det på en klassisk Volvo 740 kombi från 92 med att fälla framsätet och nackstöden?

  • dr-masse

    Medlem
    18 maj, 2010 vid 12:36
    Calle;612360 wrote:
    Hmm, ni verkar ju ha koll, kan man fälla fram framsätet på en V70 från 2009 oxå på nåt smidigt sätt?
    Hur gör man isåfall då? Kanske står i instruktionsboken…..

    / Calle S

    Låt mig få låna dina brädor en sväng på Torö nästa gång så skall jag visa dig… 😀

    Men – japp, visst borde det funka!

  • lars_k

    Medlem
    18 maj, 2010 vid 12:43

    Det går att fälla pass-sätet på alla Volvo-kombi. Ända sen Amazonen och framåt. Det går dessutom på de flesta nyare sedaner också, ibland dock endast som option/extra utrustning. Tex finns det fällbeslag på S40/S60/S80.

  • calle

    Medlem
    18 maj, 2010 vid 17:11
    dr Masse;612379 wrote:
    Låt mig få låna dina brädor en sväng på Torö nästa gång så skall jag visa dig… 😀

    Men – japp, visst borde det funka!

    Närsomhelst, Masse! Det verkar ju dock inte bättre än att vi måste åka på roadtrip för att få någon vind.
    / Calle

  • erik_f

    Medlem
    18 maj, 2010 vid 20:07

    Nån som vet hur är det med övriga japanska bilar, förutom Subaru? Toyota, Mazda etc.

    /E

  • jester

    Medlem
    19 maj, 2010 vid 06:37
    Lars_K;612298 wrote:
    Precis. Jag har en V50 och kör ofta med fällt framsäte och 3st brädor på höjd på pass-sidan. Man måste skjuta bak stolen helt och vinkla bak ryggstödet lite med vredet innan man går på och fäller med spakarna. Då tar nackskyddet inte i i-brädan vid fällning. Efter fällning kan man skjuta fram stolen under i-brädan så man får ett bra utrymme att packa grejor i mellan fram och baksäte.

    Ja, det var den metoden som jag hört… På min Renault är det tvärtom, man vinklar ryggstödet lite framåt, och därefter fäller man det, så blir det helt plant. Sweet!

  • dr-masse

    Medlem
    19 maj, 2010 vid 07:26
    Erik_F;612467 wrote:
    Nån som vet hur är det med övriga japanska bilar, förutom Subaru? Toyota, Mazda etc.

    /E

    När jag kollade samtliga de märken du nämnt ovan i samband med tjänstebil för lite över två år sedan hade inte en enda japan fällbar passagerarstol fram. :frown:

    Måste slå ett slag för vw här, deras fällning är grymt smidig (i Passat, Tiguan och Touran i alla fall). Touran är en grym surfbil, förresten, den sväljer någe grymt för sin storlek. Fråga Svenne.

  • fastforward

    Medlem
    19 maj, 2010 vid 07:51
    Erik_F;612467 wrote:
    Nån som vet hur är det med övriga japanska bilar, förutom Subaru? Toyota, Mazda etc.

    /E

    Personligen tycker jag det blir bättre att fälla ryggstödet bakåt istället. Lastutrymmet i min Mitsubishi Lancer -04 blir helt plant ända fram till instrumentpanelen om jag tar bort nackstödet, skjuter stolen längst fram och sedan fäller ryggstödet bakåt. Det passar perfekt med det fällda baksätet.

    Hade jag fällt ryggstödet framåt istället så hade jag blivit av med 20cm lasthöjd i fram och därmed inte sett ut ur fönstret.

  • dr-masse

    Medlem
    19 maj, 2010 vid 07:54
    fastforward;612522 wrote:
    Personligen tycker jag det blir bättre att fälla ryggstödet bakåt istället. Lastutrymmet i min Mitsubishi Lancer -04 blir helt plant ända fram till instrumentpanelen om jag tar bort nackstödet, skjuter stolen längst fram och sedan fäller ryggstödet bakåt. Det passar perfekt med det fällda baksätet.

    Hade jag fällt ryggstödet framåt istället så hade jag blivit av med 20cm lasthöjd i fram och därmed inte sett ut ur fönstret.

    Nä, nä, nä – framåt är överlägset! Kom nu inte här och rubba mina cirklar! 😀

  • erik_f

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 18:25

    Ok, Touran ser ju riktigt fin att packa i. Hur är det då med Golf? Naturligtvis inte den lasthöjden eller flexibiliteten som Touran men längden är väl ungefär samma, och fäller man bak o framsäte så borde det väl gå att få in i alla fall uppsättning för en person?

    Någon som har erfarenhet av Golf som surfbil?

    /E

  • jocke-g

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 18:30

    Jag slår ett slag för min egen bil som är till salu. Ford focus.
    Utan problem har jag fått in två brädor 4 segel och master bommar och har fortfarande sikt åt sidan. Funkat hur bra som helst.
    http://fordfocus1.blogspot.com/

  • henryk

    Medlem
    20 maj, 2010 vid 18:39

    I min xc90 fick jag plats med vågbrädan bakom framstolarna, utan att fälla fram nåt passagerarsäte alls 🙂 (men det e ju volvo så det gick att fälla fram)
    Sen var det sånt jävla tjat om miljö, storlek osv så jag köpte en xc70, som drar nästan lika mycket, laster mycket mindre å e skittråkig…
    men jag har ju min pärla kvar , världens smartaste bil, fiat multipla, som lätt rymde 3 brädor + riggar inne i bilen, fast den är 5 cm kort än en golf….

  • dberg

    Medlem
    21 maj, 2010 vid 06:02

    I min Peugeot 206sw (minikombi) går det att få in en 99l bräda på diagonalen om man fäller halva sätet bak och trixar lite med framstolen. Fullständigt noll sikt åt höger om man inte böjer sig fram och trycker örat mot taket. Några små segel och master går även in med lite vilja. Även större brädor går att få in: Jag har kört en lååång nybörjarbräda på 200+l inne i bilen en gång, men då fick jag öppna bakrutan och låta den sista dryga halvmetern sticka ut där bak. Fast då var det inget fel på sikten eftersom jag kunde placera brädan ovanpå nackstöden, inkilad mot taket.

    Fast hur det skall gå i höst när jag förutom hundbur och surfgrejer skall ha in en barnvagn och barnstol i bilen vete tusan… Takräcket var en bra investering iaf.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fällbart framsäte…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.