Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Familjebräda/storsegelbräda – många val!

  • Familjebräda/storsegelbräda – många val!

    Publicerad av irieman på 21 april, 2008 vid 12:15

    Hej!

    Har funderingar på en familjebräda till sommaren. Tänkte ha den dels till att ta med ungarna på dels till att lära andra vuxna att surfa på dels att ha den som en lättvindsbräda.
    Det finns många alternativ som jag ser det.

    Det mest uppenbara är kanske beginner boards som t ex Fanatic Viper, RRD Easy Rider, Starboard Start/Rio m fl. Säkert väldigt stabila och så men dels är brädorna ganska stora och tunga och se’n är jag inte så sugen på att ha centerbord.

    Traditionella longboards. Känns inte som den roligaste lösningen + väldigt stora och bökiga.

    Har också funderingar på SUP. Ska man gå på en mer longboard-lösning så känns det mycket mer intressant med en SUP då det är som jag ser det en 4 i 1-lösning. Dels att rida vågor med, dels att sätta segel på för cruising, dels cruising med paddeln och dels som träning/workout. Hur funkar dessa brädor fört detta? T ex med segel på för de som har en så’n box. Tänker t ex på Naish-brädorna. Även S.O.S har väl option att sätta segel? Hur är dessa i planing?

    Det som jag tror ligger närmast till hands för mig är ändå en stor freeride, här har jag kollat en del på Starboard GO 155 eller 170, JP X-Cite Ride 160 (har kört 120-liters versionen som var grymt skön) och Fanatic Shark 160. Dessa är ju mer prestandabrädor och säkert riktigt roliga som lättvindsbrädor. Dock inte lika optimala att lära folk på, å andra sidan kan man ju inte ha hur många brädor som helst.

    De segel jag har som jag tänkte använda för ovanstående är ett 6.2 NP Jet, 8.1 NP Supersonic och 9.8 NP RS Racing. Vet inte hur bra mitt 6.2 skulle funka för dessa stora brädor dock, när jag provade det på min Fanatic Falcon 110 så tyckte jag inte att det funkade alls nå’t bra.

    Ni som har samma funderingar eller har provat på ovanstående får gärna lämna synpunkter och råd.

    Irie Man

    bicless svarade 16 år sedan 18 Medlemmar · 52 Svar
  • 52 Svar
  • jesper_b

    Medlem
    21 april, 2008 vid 12:31

    Min erfarenhet, och en hel del andras, är att både vuxna och barn, i vart fall om de är rena nybörjare, lär sig grunderna mycket snabbare med centerbord. För yngre barn under tio, och snarare ner mot och under fem år, är centerbordsbräda så mycket roligare i början. Då kan de sticka ut med sin lilla barnrigg i lätta brisar och segla omkring i stort sett direkt. När de lärt sig detta, då är det dags att fälla in, ta bort, eller byta bräda.

    Jag tror sålunda att du ska tänka om lite vad gäller de där stora bångliga brädorna. Sedan behöver du inte gå på största start eller konabrädan för det. Det kan nog räcka med en medium eller (relativt) liten startbräda. För det lilla barnet funkar en lite mindre centerbordsbräda bättre än de största.

    Fördelen med de största nybörjarbrädorna är att man kan segla flera (enklare) och att de utgör ypperliga badplattformar. Som gjorde för allehanda urkul lek således, priset betalar man nog mest när man ska släpa grejorna på land.

    Renodlad sup? Nej tycker inte det. Dels saknar de centerbord, dels är det lite overkill. Dessa är mer specifika, antingen för surfing i vågor eller för långpaddling. Visst fins det allroundvarianter, några till och med med centrumfena, men för nybörjarvindsurf då tror jag de breda typ Startbrädorna och Kona är ett vettigare alternativ.

    Mitt råd: Brett eller långt, stort eller (relativt) litet – tänk om vad gäller centerbord.

    /Jesper

    PS: Även viktigt att inte ha för stor fena för den unga nybörjaren. Problemet för ett litet nybörjarbarn är att brädan har en tendens att falla av. Hur hon/han än gör så faller brädan gradvis av mot länsläget. Blir då svårt att komma tillbaka till där man började – trist. Med nedfällt centerbord och relativt liten fena blir detta mycket enklare – kul!

  • kinghippo

    Medlem
    21 april, 2008 vid 12:51

    Borde inte en relativt liten nybörjarbräda med infällbart centerbord vara den optimala kompromissen? Jag är nybörjare och provade en Mistral Malibu 160/180 och den var bra mycket stabilare än min explosion på 145L. Centerbord är definitivt trevligt när det inte blåser så mycket och dom känns överlag mycket mindre vingliga.

    Hade jag köpt bräda idag vette tusan om jag inte skulle köpt en 160L Malibu istället.

  • irieman

    Medlem
    21 april, 2008 vid 13:12

    @Jesper_B 459775 wrote:

    Min erfarenhet, och en hel del andras, är att både vuxna och barn, i vart fall om de är rena nybörjare, lär sig grunderna mycket snabbare med centerbord. För yngre barn under tio, och snarare ner mot och under fem år, är centerbordsbräda så mycket roligare i början. Då kan de sticka ut med sin lilla barnrigg i lätta brisar och segla omkring i stort sett direkt. När de lärt sig detta, då är det dags att fälla in, ta bort, eller byta bräda.

    Jag tror sålunda att du ska tänka om lite vad gäller de där stora bångliga brädorna. Sedan behöver du inte gå på största start eller konabrädan för det. Det kan nog räcka med en medium eller (relativt) liten startbräda. För det lilla barnet funkar en lite mindre centerbordsbräda bättre än de största.

    Fördelen med de största nybörjarbrädorna är att man kan segla flera (enklare) och att de utgör ypperliga badplattformar. Som gjorde för allehanda urkul lek således, priset betalar man nog mest när man ska släpa grejorna på land.

    Renodlad sup? Nej tycker inte det. Dels saknar de centerbord, dels är det lite overkill. Dessa är mer specifika, antingen för surfing i vågor eller för långpaddling. Visst fins det allroundvarianter, några till och med med centrumfena, men för nybörjarvindsurf då tror jag de breda typ Startbrädorna och Kona är ett vettigare alternativ.

    Mitt råd: Brett eller långt, stort eller (relativt) litet – tänk om vad gäller centerbord.

    /Jesper

    PS: Även viktigt att inte ha för stor fena för den unga nybörjaren. Problemet för ett litet nybörjarbarn är att brädan har en tendens att falla av. Hur hon/han än gör så faller brädan gradvis av mot länsläget. Blir då svårt att komma tillbaka till där man började – trist. Med nedfällt centerbord och relativt liten fena blir detta mycket enklare – kul!

    Tack för snabbt svar!

    Var väl det jag hade på känn att stora freerides egentligen inte är optimalt att ta med barn på. Det är mer att de känns roligare som planande lättvindsbräda. Hur mycket draggar det med ett infällt centerbord i planing? Har knappt kört centerbordsbrädor alls och inte i planing, lärde mig på en Bic Astro Rock, vilket INTE var optimalt……..

    Då skulle ju t ex en Starboard Start 155 typ var ett bra alternativ?

    Irie Man

  • irieman

    Medlem
    21 april, 2008 vid 13:13

    @KingHippo 459780 wrote:

    Borde inte en relativt liten nybörjarbräda med infällbart centerbord vara den optimala kompromissen? Jag är nybörjare och provade en Mistral Malibu 160/180 och den var bra mycket stabilare än min explosion på 145L. Centerbord är definitivt trevligt när det inte blåser så mycket och dom känns överlag mycket mindre vingliga.

    Hade jag köpt bräda idag vette tusan om jag inte skulle köpt en 160L Malibu istället.

    Ska kolla upp Malibu också, tack för tips.

    Irie Man

  • svennebanan

    Medlem
    21 april, 2008 vid 14:32

    Stötte på den här för ett tag sen:

    http://www.bicsportwindsurf.com/products/index.php?sportid=1&catid=43&year=2008&rangeid=190&lang=us

    Sabre centerbord verkar ju vara en ganska bra lösning om man vill ha centerbord men utan en stor fenbox. Har ingen aning om hur bra de är men för barn borde de funka tillräckligt bra.

    Jag lånade ut min Kona Surf till en liten 7 årigt tjej förra sommaren. Enligt hennes pappa så drev hon bara sidledes på de freerides hon provat tidigare. Med centerbordet nere seglade hon iväg utan några som helst problem.

  • mexi_

    Medlem
    21 april, 2008 vid 14:43

    Hade precis samma funderingar som dig förra sommaren. Köpte en starboard express II med centerbord och liten fena. Fick även med en lång (57cm) fena.

    Jag har kört 8.5 och 6.7 på den utan centerbord med stora fenan och den fungerar rätt bra faktiskt. Fungerar som lättvindsbräda för mig.

    Barnen gillar den också, stabil och så har den ett eva-däck som är skönt att kliva runt på. Centerbordet är kanon för stabiliteten och så att de kan hålla någorlunda kurs.

    Har en gammal pråm också och den är nog roligare när det blåser lite, känns som att det går fortare på något sätt.

    Min uppsättning för att få mycket segling med familjen är:
    – Gammal pråm
    – Starboard express II
    – RRD SX125
    – Mistral flow 266

    – Barnsegel 2.5 kvm
    – “vanliga” segel 4.5, 5.0, 5.7, 6.7, 8.5

    Kan i alla fall ha tre uppsättningar igång samtidigt…

  • irieman

    Medlem
    21 april, 2008 vid 15:46

    @svennebanan 459795 wrote:

    Stötte på den här för ett tag sen:

    http://www.bicsportwindsurf.com/products/index.php?sportid=1&catid=43&year=2008&rangeid=190&lang=us

    Sabre centerbord verkar ju vara en ganska bra lösning om man vill ha centerbord men utan en stor fenbox. Har ingen aning om hur bra de är men för barn borde de funka tillräckligt bra.

    Jag lånade ut min Kona Surf till en liten 7 årigt tjej förra sommaren. Enligt hennes pappa så drev hon bara sidledes på de freerides hon provat tidigare. Med centerbordet nere seglade hon iväg utan några som helst problem.

    Intressant koncept, men jag undrar om det inte blir för mycket av kompromiss.
    Kona Surf kan nog vara schysst, men det är det där med längden på Konabrädorna, jag är nog för lite mera widestyle.

    Irie Man

  • irieman

    Medlem
    21 april, 2008 vid 16:02

    @mexi_ 459799 wrote:

    Hade precis samma funderingar som dig förra sommaren. Köpte en starboard express II med centerbord och liten fena. Fick även med en lång (57cm) fena.

    Jag har kört 8.5 och 6.7 på den utan centerbord med stora fenan och den fungerar rätt bra faktiskt. Fungerar som lättvindsbräda för mig.

    Barnen gillar den också, stabil och så har den ett eva-däck som är skönt att kliva runt på. Centerbordet är kanon för stabiliteten och så att de kan hålla någorlunda kurs.

    Har en gammal pråm också och den är nog roligare när det blåser lite, känns som att det går fortare på något sätt.

    Min uppsättning för att få mycket segling med familjen är:
    – Gammal pråm
    – Starboard express II
    – RRD SX125
    – Mistral flow 266

    – Barnsegel 2.5 kvm
    – “vanliga” segel 4.5, 5.0, 5.7, 6.7, 8.5

    Kan i alla fall ha tre uppsättningar igång samtidigt…

    Express II ser också intressant ut. Tyvärr gör dom inte dom längre. Det verkar vara ganska svårt att få tag på beggade GO, Start, Express m fl, dom verkar populära m a o eller så är det inte så många sålda 😉

    Annars om man kollar Starboards 2008-katalog så verkar Starboard Rio S högintressant. 175 liter, 76 bred, 269 lång. Centerbord men ändå hyfsad snabb som freeride som det verkar.
    Är det nå’n som har erfarenhet av denna?

    Irie Man

  • svenne

    Medlem
    21 april, 2008 vid 18:04

    Varför inte bara köpa en vanlig bräda och trycka i en fenbox till?

  • htn

    Medlem
    21 april, 2008 vid 18:59
    svennebanan;459795 wrote:
    Stötte på den här för ett tag sen:

    http://www.bicsportwindsurf.com/products/index.php?sportid=1&catid=43&year=2008&rangeid=190&lang=us

    Sabre centerbord verkar ju vara en ganska bra lösning om man vill ha centerbord men utan en stor fenbox. Har ingen aning om hur bra de är men för barn borde de funka tillräckligt bra.

    Jag lånade ut min Kona Surf till en liten 7 årigt tjej förra sommaren. Enligt hennes pappa så drev hon bara sidledes på de freerides hon provat tidigare. Med centerbordet nere seglade hon iväg utan några som helst problem.

    Härlig retrodesign. Inte helt olikt en Mistral (Competition) från 80-talet…

    JP:s Funster kanske kan vara ett bra alternativ som familje-/”lättvinds”-bräda (145l el. 160l).

    http://www.jp-australia.com/2008/index.php?id=46

    /Henrik T.

  • pure

    Medlem
    21 april, 2008 vid 19:40

    Jag rekomenderar:
    RRD Easy Rider
    F2 Discovery

    Båda har centebords fena vilken man kan ersätta med en kloss när man har lärt sig att köra utan. Även tidigare årsmodeller funkar fint 2002+ har jag erfarenhet av. Det är lätt att få sållt den här typen av bräda på sommar halvåret så man kan köpa en och sen sälja den när man växt ur den för att gå vidare till något mindre.

    Man kan ha dom rätt länge och alla i familjen kan ha roligt på dom (dock inte samtidigt.. eller jo föresten 😉 )

    Stora breda brädor med centebords fena är kanon att lära sig på eftersom man kan fokusera mer på själva styrningen och förståelsen för hur vinden, seglet och kroppen påverkar brädan utan att behöva bry sig om balansen.

  • oscar

    Medlem
    21 april, 2008 vid 20:00

    RRD Easy rider jmf Kona ONE för en ren nybörjare:

    RRDn är lättare den första timmen då man bara tränar på att dra rigg. De med taskig balans behöver inte tänka på vart man sätter fötterna. Den är även lätta att svänga runt.

    Konan är bättre på allt så fort man lärt sig dra upp riggen och börjar segla iväg lite grann. Mer riktningsstabil, lättare att få fart på och hålla kursen. Man lär sig stå rätt då den är smalare (men lagom smal). Den vrider sig inte heller runt för fort vid slag vilket gör det lättare att vända. RRD roterar gärna vidare så att nybörjaren är tillbaka på samma kurs denne var på väg på från början.

    RRD mot Kona för mig som har vindsurfat sen 89:

    Behöver egentligen inte skriva mer än att Konan slår RRDn med hästlängder på ALLA plan (men gör det ändå). Planar snabbare, går fortare, mer manöverbar och gippvänlig. Känns betydligt livligare och roligare på vattnet. Du behöver inte ta fram skruvmejseln så fort du vill ta över brädan en sväng och plana iväg utan centerfena/-bord…..Konan går även att raila upp och dra iväg på en tokkryss i 2-3m/s. RRDn står still då…..

    Baserar mina erfarenheter på 4 säsonger med RRD Easy rider och 2 säsonger med Kona i Linsurfs surfskola. Har själv seglat båda brädorna i full planing ett antal gånger.

  • irieman

    Medlem
    21 april, 2008 vid 21:16

    @Svenne 459860 wrote:

    Varför inte bara köpa en vanlig bräda och trycka i en fenbox till?

    Skulle det verkligen funka bra, skulle det inte behövas andra designförändringar också för att det skulle lira ihop?

    Irie Man

  • irieman

    Medlem
    21 april, 2008 vid 21:22

    @pure 459889 wrote:

    Jag rekomenderar:
    RRD Easy Rider
    F2 Discovery

    Båda har centebords fena vilken man kan ersätta med en kloss när man har lärt sig att köra utan. Även tidigare årsmodeller funkar fint 2002+ har jag erfarenhet av. Det är lätt att få sållt den här typen av bräda på sommar halvåret så man kan köpa en och sen sälja den när man växt ur den för att gå vidare till något mindre.

    Man kan ha dom rätt länge och alla i familjen kan ha roligt på dom (dock inte samtidigt.. eller jo föresten 😉 )

    Stora breda brädor med centebords fena är kanon att lära sig på eftersom man kan fokusera mer på själva styrningen och förståelsen för hur vinden, seglet och kroppen påverkar brädan utan att behöva bry sig om balansen.

    Easy Rider och Discovery är säkert grymma att lära sig på men det känns som att dom är för stora för barnen när dom väl vill segla iväg själva, jag lutar mer åt en bräda i 155-175 liters klassen men som ändå har hyfsad bredd för bra stabilitet. Nu har ju inte jag provat Easy Rider, Start, Viper m fl så jag kanske är ute och cyklar? När man kollar på specsen på ny Rio S så tycker jag den verkar mer lockande.

    Irie Man

  • irieman

    Medlem
    21 april, 2008 vid 21:39

    @Oscar 459905 wrote:

    RRD Easy rider jmf Kona ONE för en ren nybörjare:

    RRDn är lättare den första timmen då man bara tränar på att dra rigg. De med taskig balans behöver inte tänka på vart man sätter fötterna. Den är även lätta att svänga runt.

    Konan är bättre på allt så fort man lärt sig dra upp riggen och börjar segla iväg lite grann. Mer riktningsstabil, lättare att få fart på och hålla kursen. Man lär sig stå rätt då den är smalare (men lagom smal). Den vrider sig inte heller runt för fort vid slag vilket gör det lättare att vända. RRD roterar gärna vidare så att nybörjaren är tillbaka på samma kurs denne var på väg på från början.

    RRD mot Kona för mig som har vindsurfat sen 89:

    Behöver egentligen inte skriva mer än att Konan slår RRDn med hästlängder på ALLA plan (men gör det ändå). Planar snabbare, går fortare, mer manöverbar och gippvänlig. Känns betydligt livligare och roligare på vattnet. Du behöver inte ta fram skruvmejseln så fort du vill ta över brädan en sväng och plana iväg utan centerfena/-bord…..Konan går även att raila upp och dra iväg på en tokkryss i 2-3m/s. RRDn står still då…..

    Baserar mina erfarenheter på 4 säsonger med RRD Easy rider och 2 säsonger med Kona i Linsurfs surfskola. Har själv seglat båda brädorna i full planing ett antal gånger.

    Tack för input!

    He he, nu kommer nog Kona-diskussionen igång igen…….
    Faktiskt så skulle jag gärna testa en Kona för att se “what the fuss is all about” men det är bra stora brädor alltså! Var och tittade på nå’n Kona dag som dom hade i Djursholm förra sommaren och brädorna är riktiga schabrak! Nu gjorde väl inte den tävlingen brädorna rättvisa förvisso då det var noll vind och en medioker simmare skulle simmat ifatt surfarna så jag ska inte säga nå’t mer förrns jag sett brädorna i lite hårdare vindar.
    Men longboard känns inte speciellt lockande, då är SUP-konceptet mer lockande.

    Irie Man

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Familjebräda/storsegelbräda – många val!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.