Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Familjebräda/storsegelbräda – många val!

  • irieman

    Medlem
    22 april, 2008 vid 19:21

    @Oregistrerad 460197 wrote:

    Frågan är väl om du har testat en formula?

    “utan centerbord fungerar den väldigt likt en Formula” stämmer ju verkligen inte.

    Båda planar men var ligger annars likheten? Formulan seglar på mindre yta och känns betydligt livligare och ger en direkt känsla upp genom bräda och fötter. Kona håller en längre vattenlinje, en mjukare och snällare gång men “tvättar” samtidigt bort lite av den där livliga krispiga känslan som infinner sig när man seglar på en kort bräda.

    En stor fördel med konan, och andra longboards, är att de fortsätter nästan i samma fart även när man tappar planingen. En “funboard” är rolig så länge man planer men tappar du planingen så stannar du nästan helt och tuggar fram. Vad som är roligast är väl en smaksak och beror på hur och var man seglar. Båda har sina fördelar men att säga att kona är lik formulan är ju helt felaktigt.

    Som familjebräda skulle jag välja en kona före en formula men samtidigt har jag vindsurfat allt för länge för att vara helt nöjd med en kompromiss, även om den uppenbarligen fungerar riktigt bra. Kommer alltid föredra att ha en bräda som fungerar optimalt för varje tillfälle. Visst, det gör att jag får släpa runt tre brädor på taket men samtidigt är jag lycklig och får en kick varje gång jag seglar!

    Ser verkligen att kona har en marknad för surfskolor, återfallssurfare som vill introducera familjen eller bara glida runt under soliga sommar dagar. Tror dock aldrig att den kommer frälsa de redan frälsta.

    Varför segla en express bara för att hela hela familjen kan använda den? En express blir aldrig en 49:er bara för att båda kan segla med spinnaker….

    Du kan ha grymt kul med båda brädtyper men adrenalinet är så mycket kraftigare med en “short board” jämfört med longboard! Sedan kan du absolut få en annan typ av adrenalin när du stångas på startlinjen eller pumpar dig över mållinjen men det är inte riktigt samma sak….

    Bang on target! Håller med dig.

    Ser att jag har fått igång Konadebatten igen, det var inte meningen, ställde ju bara lite oskyldiga frågor om stora freerides…. 🙂

    När man kollar in Konaprogrammet så tycker jag i så fall Kona 10’5” ser mest aptitlig ut, men då handlar det ju om stora vågor och lätt vind, när har vi det i Sverige?

    Irie Man

  • Joachim Larsson

    Gäst
    22 april, 2008 vid 19:31

    @Oregistrerad 460197 wrote:

    Frågan är väl om du har testat en formula?

    “utan centerbord fungerar den väldigt likt en Formula” stämmer ju verkligen inte.

    Båda planar men var ligger annars likheten? Formulan seglar på mindre yta och känns betydligt livligare och ger en direkt känsla upp genom bräda och fötter. Kona håller en längre vattenlinje, en mjukare och snällare gång men “tvättar” samtidigt bort lite av den där livliga krispiga känslan som infinner sig när man seglar på en kort bräda.

    En stor fördel med konan, och andra longboards, är att de fortsätter nästan i samma fart även när man tappar planingen. En “funboard” är rolig så länge man planer men tappar du planingen så stannar du nästan helt och tuggar fram. Vad som är roligast är väl en smaksak och beror på hur och var man seglar. Båda har sina fördelar men att säga att kona är lik formulan är ju helt felaktigt.

    Som familjebräda skulle jag välja en kona före en formula men samtidigt har jag vindsurfat allt för länge för att vara helt nöjd med en kompromiss, även om den uppenbarligen fungerar riktigt bra. Kommer alltid föredra att ha en bräda som fungerar optimalt för varje tillfälle. Visst, det gör att jag får släpa runt tre brädor på taket men samtidigt är jag lycklig och får en kick varje gång jag seglar!

    Ser verkligen att kona har en marknad för surfskolor, återfallssurfare som vill introducera familjen eller bara glida runt under soliga sommar dagar. Tror dock aldrig att den kommer frälsa de redan frälsta.

    Varför segla en express bara för att hela hela familjen kan använda den? En express blir aldrig en 49:er bara för att båda kan segla med spinnaker….

    Du kan ha grymt kul med båda brädtyper men adrenalinet är så mycket kraftigare med en “short board” jämfört med longboard! Sedan kan du absolut få en annan typ av adrenalin när du stångas på startlinjen eller pumpar dig över mållinjen men det är inte riktigt samma sak….

    Jag har haft en Starboard 159 när jag återfall, seglade 5 ggr slutatde vart övertygad av en annan här på konfen att köpa en Kona ONE vilket gjorde att jag fortsatte med sporten, men kanske dags att gör ett nytt försök.

    Denna upplevelse har flera med mig haft så Kona ONE fyller klart sin funktion och som många har sagt ett väldigt stort register, man ska ha klart för sig att många kortbrädeseglare seglar betydligt mera nu än för två år sedan.

    För flera seglare på vattnet!
    KonaPastorn
    http://www.konanordic.com

  • Oregistrerad

    Gäst
    22 april, 2008 vid 20:44

    @Joachim Larsson 460215 wrote:

    Jag har haft en Starboard 159 när jag återfall, seglade 5 ggr slutatde vart övertygad av en annan här på konfen att köpa en Kona ONE vilket gjorde att jag fortsatte med sporten, men kanske dags att gör ett nytt försök.

    Denna upplevelse har flera med mig haft så Kona ONE fyller klart sin funktion och som många har sagt ett väldigt stort register, man ska ha klart för sig att många kortbrädeseglare seglar betydligt mera nu än för två år sedan.

    För flera seglare på vattnet!
    KonaPastorn
    http://www.konanordic.com

    Om du nu provat en starboard, hur kan du då påstå att kona och formula påminner om varandra när det inte stämmer?

    och varför envisas med att jämföra med shortboardsegling? Är ju helt olika typer av segling som fyller helt olika syften och erbjuder helt olika upplevelser och kickar.

    Blir bara så trött när skygglapparna åker på, sakligheten försvinner och hela tråden börjar skena bara för att man vill säga att den ena brädan är bättre än den andra…

    Har aldrig tvekat om att kona, och övriga nya longboards, fyller en viktig funktion. Ser man på era events så är det en fantastik grogrund för framtida funboard seglare! Ypperliga familjeevents men tveksam till att de lockar de redan frälsta annat än som just extremt trevliga familjeutflykter. Longboards är ju trots allt betydligt mycket roligare än att tvingas hajka runt med sjöscouterna 🙂 Sluta bara att vara så extremt enkelspåriga säljare!

  • jps

    Medlem
    22 april, 2008 vid 21:14

    Och snälla någon (admin) sluta tillåta inlägg från oregistrerade personer. Även de som skriver sitt namn fast de inte registrerat sig. Jag vill kunna använda Ignorerafunktionaliteten och det går inte på oreggade.

  • rasmus_w

    Medlem
    22 april, 2008 vid 21:31

    Sist jag var ute i 7-10 m/s (nåja, jag vet inte om byarna nådde över 8 m/s) så seglade jag en 86 liters freewave med 5.7. En sådan är MYCKET roligare än en 70 cm bred freeride, vare sig den är 350 eller 250 cm lång. Om vinden hade hållit sig över 8 m/s så hade jag planat hela tiden.

    EN 85 LITERS FREEWAVE ÄR DEN PERFEKTA BRÄDAN FÖR ALLA! ALLA BORDE HA EN SÅN OCH BARA EN SÅN!

  • irieman

    Medlem
    22 april, 2008 vid 21:52

    @Rasmus_W 460263 wrote:

    Sist jag var ute i 7-10 m/s (nåja, jag vet inte om byarna nådde över 8 m/s) så seglade jag en 86 liters freewave med 5.7. En sådan är MYCKET roligare än en 70 cm bred freeride, vare sig den är 350 eller 250 cm lång. Om vinden hade hållit sig över 8 m/s så hade jag planat hela tiden.

    EN 85 LITERS FREEWAVE ÄR DEN PERFEKTA BRÄDAN FÖR ALLA! ALLA BORDE HA EN SÅN OCH BARA EN SÅN!

    Yes! Problem solved 😉 En så’n bräda har jag redan.

    Irie Man

  • bicless

    Medlem
    22 april, 2008 vid 22:02

    85 liters FSW måste vara den optimala lösningen för alla.

    Om man är beginner så tejpar man bara ihop 2 eller 3 st med silvertejp (varje surfares bästa vän). Sen när man lärt sig grunderna så av med tejpen och vips har man en mindre bräda utan att köpa en ny.

    Om man tejpar dem på längden får man en longboard precis som Konan.
    Jag tror vi börjar närma oss lösningen på den optimala brädan..

    Bicless

Sida 4 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Familjebräda/storsegelbräda – många val!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.