Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Familjesegel

  • Familjesegel

    Publicerad av watertouch på 1 september, 2002 vid 20:51

    Hallå konfare!

    Jag och tjejen tänkte arrangera om vårt segelförråd en smula och skulle behöva lite experthjälp. Lite data:

    Han: 90kg, börjar sätta lite gippar.
    Hon: 53½kg, letar efter fotstropparna.

    Vår nuvarande, inte helt optimala linje :
    7.6 freerace -01a, 6.6 freestyle -99a och 5.7 våg -97a.

    7.6:an är jag smått förälskad i, så den behåller vi, men de andra är dax att byta ut.
    Vi har kommit fram till att när jag har bra drag i 7.6 så funkar 5.7 bra för henne. När 6.6 funkar för henne får jag sitta på land. Antagligen orkar hon hålla lite större segel när hon kommit i stropparna, men om hon orkar hålla 6.6 när jag har bra tryck i 7.6 är tveksamt.

    Jag tror att jag skulle klara mej på 7.6 – 6.0 – 5.0 och om man lägger till ett 4.2 så kanske det skulle kunna funka för tjejen oxå. Tanken var att hon skulle köra en storlek mindre än mej hela tiden, dvs jag 7.6, hon 6.0; jag 6.0, hon 5.0 osv. Vad tror ni?

    Å sen masterna.. Nu har vi varsin 460 eftersom alla våra segel riggas på såna, men med lite nyare segel måste man antagligen byta en mot en 430. Det optimala vore ju att ha en 460 och en 430 och hoppas att man inte vill använda samma mast samtidigt. Går det tro?

    Sådär, det var lite funderingar. Tips och råd tas tacksamt emot.

    stickan svarade 21 år, 11 månader sedan 2 Medlemmar · 1 Svar
  • 1 Svar
  • stickan

    Medlem
    2 september, 2002 vid 09:39

    Inte expert hjälp men en teori vad gällande master och riggning…
    Det flesta nya segel (01-03) runt 6.0-6.2 har ju en luff på ca 460+lite till men rekomenderas att riggas på en 430mast. Dock lär det ju funka utmärkt att rigga på en 460 för dig eftersom du väger lite mer och inte borde lida av en lite styvare mast. sedan kan ni ju använda 430in till tjejen eftersom hon är lättare. Visserligen lär ni ju behöva en 400 om ni ska ha en 4.4a men det handlade väl i första han om 7.6-6.0-5.0.
    Kör själv med 7.4-6.0-5.0 och då har jag en 460 och en 430 pch kan alltid ha två riggar uppriggade.

    Mvh Stefan

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Familjesegel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.