Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Freewave vs Newwave vs Allwave

  • oaxen

    Medlem
    19 september, 2009 vid 13:01

    Skulle tro att det blir:
    1. NW
    2. AW
    3. FW

    Jag har AW 75 och FW 86 vilka funkar mycket bra. Skulle kunna tänka mig en NW 69 så är palleten komplett.

  • atomiccross

    Medlem
    19 september, 2009 vid 15:54
    Oåxen;577127 wrote:
    Skulle tro att det blir:
    1. NW
    2. AW
    3. FW

    Jag har AW 75 och FW 86 vilka funkar mycket bra. Skulle kunna tänka mig en NW 69 så är palleten komplett.

    OKej!
    Men om vi skulle säga att en NW är den mest “Radikala” skulle det kompenseras med att den är på 83 liter? Eller ska man ha en mindre bräda när man ändå går för en “riktig” vågbräda?
    Jag vill ha en Sverigevågis som jag kan ligga i Vberg o shredda med även när det blåser 11 m/s…

  • atomiccross

    Medlem
    19 september, 2009 vid 18:31
    AtomicCross;577146 wrote:
    OKej!
    Men om vi skulle säga att en NW är den mest “Radikala” skulle det kompenseras med att den är på 83 liter? Eller ska man ha en mindre bräda när man ändå går för en “riktig” vågbräda?
    Jag vill ha en Sverigevågis som jag kan ligga i Vberg o shredda med även när det blåser 11 m/s…

    Läste det där nu i efterhand, jag förstod inte själv vad jag skrev :S
    Jag ska klara upp det, jag behöver en bräda som inte är “jätteradikal” och undrar då om 83 liter på en NW-bräda skulle kompensera dess svårhet, dvs att den tillhör klassen “större vågbrädor”… Hoppas du hajar

  • surfmeister

    Medlem
    19 september, 2009 vid 18:50

    Du ska först bestämma dig för vad du vill primärt använda brädan för och inte vilken som är mest/minst “radikal” (du kanske menar svårseglad?). Ska du ha en bräda för att vågsegla med i Apelviken är det AW som gäller då den fungerar perfekt i våra sega vågor. Vill du primärt ha en hoppbräda skulle jag nog satsa på en mindre FW.

    Har seglat AW en del och den är otroligt trevlig. Som relativt van Apelseglare är det den jag skulle välja av de brädor du listar. Vilken storlek på AW du ska ha beror på din vikt och vilka segel du har för avsikt att segla med.

  • atomiccross

    Medlem
    20 september, 2009 vid 09:34
    surfmeister;577179 wrote:
    Du ska först bestämma dig för vad du vill primärt använda brädan för och inte vilken som är mest/minst “radikal” (du kanske menar svårseglad?). Ska du ha en bräda för att vågsegla med i Apelviken är det AW som gäller då den fungerar perfekt i våra sega vågor. Vill du primärt ha en hoppbräda skulle jag nog satsa på en mindre FW.

    Har seglat AW en del och den är otroligt trevlig. Som relativt van Apelseglare är det den jag skulle välja av de brädor du listar. Vilken storlek på AW du ska ha beror på din vikt och vilka segel du har för avsikt att segla med.

    Okidoki… Ja det kommer väl bli mest apel men även en del utomlands. Jag väger ju 84 kg men tänkte i princip kunna segla med min fulla linje 4.2-6.2 iaf upp till 5.5. Skulle ditt val vara detsamma vad gäller de äldre -05 brädorna?

  • surfmeister

    Medlem
    20 september, 2009 vid 12:46

    Har dålig koll på Fanatics brädor från 2005 och tidigare. Seglade en Fanatic FW från 2006 några säsongar och kan starkt rekommendera dem. Kan dock bli mkt svårt (omöjligt…) att hitta ngn bräda som klarar 4.2-6.2 om du ska segla vågor (beror i och för sig vad du vill göra bland vågorna). Skulle satsa på en vågis för 4.2-5.3 eftersom det ändå inte finns några vettiga vågor i Sverige då det blåser mindre. Du kanske ska lista upp de brädor som du har på g? Om du kan tänka dig att köpa en bräda av de senare årgångarna av AW, NW el FW skulle jag nog satsa på en AW82 (´08 eller ´09) som bästa allround bräda för din vikt, har sin sweetspot runt 4.7 vilket är det mest optimala för västkusten. Alternativet är klassikern FW77 som dock inte är lika fin frontside men en j..vel på att hoppa.

  • atomiccross

    Medlem
    20 september, 2009 vid 15:59
    surfmeister;577278 wrote:
    Har dålig koll på Fanatics brädor från 2005 och tidigare. Seglade en Fanatic FW från 2006 några säsongar och kan starkt rekommendera dem. Kan dock bli mkt svårt (omöjligt…) att hitta ngn bräda som klarar 4.2-6.2 om du ska segla vågor (beror i och för sig vad du vill göra bland vågorna). Skulle satsa på en vågis för 4.2-5.3 eftersom det ändå inte finns några vettiga vågor i Sverige då det blåser mindre. Du kanske ska lista upp de brädor som du har på g? Om du kan tänka dig att köpa en bräda av de senare årgångarna av AW, NW el FW skulle jag nog satsa på en AW82 (´08 eller ´09) som bästa allround bräda för din vikt, har sin sweetspot runt 4.7 vilket är det mest optimala för västkusten. Alternativet är klassikern FW77 som dock inte är lika fin frontside men en j..vel på att hoppa.

    Jag köpte precis en ny fswbräda så jag tänkte hålla lite i ekonomin 🙂
    Men jag tänkte satsa på en årsmodell kring 03-06!
    Jag har haft mina funderingar kring dessa brädor:
    FANATIC
    *Goya
    *NW
    *AW
    *FW
    RRD
    *Cult
    *One?

    Sen tycker jag 80l +-3 liter borde vara lagom!
    Man kanske borde satsa på en freewave då? Bara den långa väntan som kvarstår…

  • surfmeister

    Medlem
    20 september, 2009 vid 19:09

    Vilken ny FW har du köpt? Storlek?

  • atomiccross

    Medlem
    20 september, 2009 vid 21:30
    surfmeister;577337 wrote:
    Vilken ny FW har du köpt? Storlek?

    En rrd fw 100l ltd…Årsmod 08

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Freewave vs Newwave vs Allwave

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.