Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Goya Freewave

  • oskie

    Medlem
    12 maj, 2003 vid 14:26

    ser enormt snygg ut i alla fall!

  • oscar

    Medlem
    12 maj, 2003 vid 14:48

    Från Fanatics forum:

    “Dear Taavi,
    News travel fast! FW85 should be out there shortly.
    The 68 and 85 are the right combination, ideally from 4.7-5.0 maybe even 5.3 and smaller you can use the 68 and from 4.5 up the 85, you will feel as comfortable on the waves as on a good flat water day.
    Some general 85FW2004specs
    Lenght 245
    Width 58
    Thickness 12.5
    one-foot tail 36 & nose 34
    It is the best all-round board I have ever tried, during the development and photoshoot we basically used it with every possible condition, from Ho’okipa to inside the Kahului Harbour which is basically a lake, with every sail of my quiver 3.6-6.0, off course works better with the in between sizes as I mention above, still it can handle the extremes
    Looking forward to hear back from you, good winds and waves whereever you are writting from!

    Aloha

    Francisco”

  • ola-h

    Medlem
    12 maj, 2003 vid 15:13

    Jo, jag såg det också, men tycker ändå det är lite svårt att få något hum om brädornas karaktär. Med de måtten går det ju att sikta in sig på något lättseglat allround åt freeridehållet eller (som EVO) mer mot vågridning. “Funkar överallt, Hookipa till sjö” säger inte så mycket om HUR den funkar. Dylikt sägs om (t.ex. Fanatics) våg/freestylebrädor också, men inga vågridare skulle verkligen välja en sådan bräda för Hookipasegling annat än för just utveckling och photoshoots.

  • dr-masse

    Medlem
    12 maj, 2003 vid 19:21

    Efter lite smygtitt så tror inte jag att den är åt EVO-hållet, snarare freestyle-wave. Typ lättseglat allround, alltså.

    Är mycket sugen på en sådan! Ah! Fast för Ola H. så är det väl inte vad du hade hoppats på, misstänker jag…

    Surfa På!

  • ola-h

    Medlem
    13 maj, 2003 vid 06:33

    Personligen har jag tre 2004 Starboard som just nu byggs och sedan flygs hit till Svedala, så jag är inte i något direkt behov av Fanatic.

    Däremot är jag rent trendmässigt intresserad av vad som händer. Lite kortfattat kan man säga att det för en tid sedan fanns fyra vågistyper, mauivåg och allround (säg Goya och Rip). Freestylewave var också på gång och några märken hade Fishbrädor på programmet (bl.a. Fanatic). Mauibrädorna (eller replicabrädorna) gjorde dock enorm succe och flera märken plockade bort sina allroundlinjer till fördel för mauibrädorna. Mauibrädorna är “designad för att funkar överallt”. Man kan säga att det är en serie med likadana brädor i olika storlekar. Behöver man en mer “kraftfull” bräda för segare förhållanden så går man upp en storlek, helt enkelt.

    Statusen nu är att de flesta märken står med en serie mauivåg och en serie freestylewave. Jag tror att nästa trend är ett steg tillbaka -en ny våg med brädor för sämre förhållanden och/eller sämre seglare. Eller lite anorlunda formulerat; brädor som hjälper dig vara maximalt radikal i sega vågor eller brädor som hjälper dig flyta lite bättre, plana bättre, hoppa högre, ta bättre höjd etc. Jag tror inte många märken kommer smita undan denna trend. Vi har redan Exocet Universal Wave, AHD Attitude Wave, Starboard EVO, Fanatic Goya Freewave etc.

    Sedan hoppas jag att tillverkarna och marknadsförarna upptäcker att små och stora killar inte i allmänhet behöver samma sorts brädor. Då är nästa steg att ha två eller tre serier med brädor där varje serie är för en viss viktklass av seglare och där varje serie innehåller tre-fyra brädor av olika typer som täcker in alla förekommande vågförhållanden. Det blir faktiskt att helt vända på steken från dagens tillstånd.

  • adde

    Medlem
    13 maj, 2003 vid 07:36

    Du har väl sett det här Ola?

    /adde

  • ola-h

    Medlem
    13 maj, 2003 vid 09:14

    Ja, jag såg det. Ytterligare indikationer på att EVO:n är av typen högprestanda för sega/små förhållanden.

    Jag har stångat mig närmast blodig mot diverse tillverkare och andra jag stött på efter precis den här typen av bräda. Mauibrädorna må vara bra och utvecklingen av dessa serier har bidragit mycket till brädshaparnes generella kompetens, tror jag. Det har också lett till framtagandet av riktigt radikala vågridningsbrädor för lite tyngre personer och bra förhållanden. Däremot har helt klart utveckling för dåliga förhållanden fått lida. Det blir ändring nu, verkar det som.

    För övrigt tjatar jag på Scott McKercher om mindre EVOsar, en 70 är tydligen under utveckling, men för oss flugviktare kanske en 65:a vore bra.

    Det skall bli RIKTIGT intressant att prova EVO:n.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 maj, 2003 vid 09:53

    Kanske borde jag inte svara på inlägget, eftersom jag är sponsrat och kör EXOCET UNIVERSAL WAVE 78 och 88L (vilket kan uppfattas som smygreklam) men ändå tycker jag att jag ska medela min erfarenhet av dessa typ av nya brädor, utan att vara subjectiv. Eftersom dem är så bra.

    Dessa typ av brädor (korta och breda); 88an-250/59cm och 78an-245/57cm, funkar verkligen som Ola H. sade i både sega vågor, samt kraftfulla. Då menar jag inte bara EXOCETS brädor men så klart antagligen alla typer av såna brädor.

    Från onshore till side-shore. Dem planar tidig, vilket betyder att du tar dig ut genom brytet snabbare, har tunna kanter vilket ger en fantastis grepp i bottomturnen, gippen etc. Breden ger den stabilitet som mindre erfarna behöver och vid manövrar etc.

    Jag har fått testa dem från pozo till gislövs och det spelar ingen roll, man kan vara lika radikal överalt. Så klart är 78an mer radikal, snabbara och livligare än 88an men 78an är ändå tillräckligt stabil och håller farten i alla typer av kurvar, vilket för mig på 95bast är mycket viktig. Detta var på tidigare (smala) brädor med samma volume svårare, jag lovar!

    Vissa har i början tyckt att sånna breda brädor inte kan funka i vågor lika bra som vanliga smala vågisar av samma volume, Men tack vara en skönn rockerkurva och tunna kanter-särkild i aktern-är de minst lika radikal, särskild när förhållande är i underkanten av optimal.

    I sverige kan man därför ha det hur rolig som helst med dessa typ brädor, eftersom dem håller farten (breden) och är ändå mycket livlig (längden, rockar kurven) och carvar grymm (tunna kanter). Och du kan även rippa utomlands med gott sammvete i “bättre” vågor utan att tycka att du behöver en riktig “custom-made hookipa shape”.

    Min 88an kör jag med 5.8/5.4 och 78an med 4.7 och ner. Så klart blir dessa brädor tidigare “överriggat” eftersom de är bredare än en vanlig (smal) vågis med samma volume. Men då kan man snabb tar en storlek mindre, och detta ger i sin tur en ännu radikaler stil jämmfört med om man fortsätter köra men den vanliga smala vågisen som inte är ännu överrigat.

    Sammanfattat kan jag säga att dessa typ av brädor gör vågsurfingen enklare, roligare (summa av dessa två är mer radikal) och särskilt i dåligare förhållande mycket mer radikal. De funkar både för “experten” och “nybörjare”, utan tveka. Den som tror att smala vågisar är bäst har inte förstått hur skönn det är att surfa med dessa nya brädor.

  • lars_k

    Medlem
    13 maj, 2003 vid 10:47

    Vad är största skillnaden mella dessa vågbrädor och wave/freestyle – brädor. Tycker de måttmässigt verkar väldigt snarlika. Dvs lite bredare än vanliga vågisar.
    Tunnare kanter iofs, men är det något mer?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    13 maj, 2003 vid 11:03

    Så klart skiljer sig bottenkurvan! Det är just den som bestämmer brädans kör egenskaper. Dessa nya brädor har riktiga våg bottenkurvar (mer banan shape) medan wave/freestyle är rakare, särkild i aktern för tidigare planing samt bättre POP för hopptricks.

  • lars_k

    Medlem
    13 maj, 2003 vid 11:16

    Aha. Verkar vara nåt som kan funka bra i svenska förhållanden. Fan, jag som precis köpt en ny vågis. Jag brukar inte byta grejer varje år heller, snarare vart 4-5:e år…(Är dock mkt nöjd med Goya 255:an wink.gif

  • ola-h

    Medlem
    14 maj, 2003 vid 05:54

    Väldigt bra inlägg, Arnout. Som jag sagt tidigare tycker jag inte det är något problem om man är sponsrad. Många icks-sponsrade är mer “insnöade” på sitt eget märke.

    När det gäller vad som skiljer de nya “segvågbrädorna” från Freestyle/wave rent shapemässigt är i första hand just rockerkurvan (+bottenformen i allmänhet) och kanterna samt totala tjockleken. Generellt är de nya vågisarna kanske snäppet bredare och lite kortare, men det kan skilja från märke till märke. Som vanligt finns det många sätt att uppnå vissa givna egenskaper rent shapemässigt. Det viktiga är vilka egenskaper man försöker uppnå. Utgår man från “vanliga” vågbrädor och tittar på vad man ändrat för att få F/W respektive “segvåg” så ligger de två brädtyperna nästan åt motsatt håll. T.ex, på en F/W har man försämrat förmågan att svänga, speciellt snabba snärtiga svängar och försämrat förmågan att hålla fart i svängen på en liten kurvig våg. På “segvågbrädorna” har man förbättrat just detta istället.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic Goya Freewave

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.