Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic pure gecko och segel!?

  • tomtenissen

    Medlem
    1 september, 2002 vid 14:27

    Beror ju på hur mkt det blåser =) Nä men 5.3-7.5 kanske?

  • anonym-anvandare

    Medlem
    1 september, 2002 vid 14:35

    Jag köpte min Gecko 278 1995, då vägde jag knappt 70 kg. Jag skaffade ett Sailworks Race 6.1, som jag körde ett par år, surfade en del i Stockholm och rätt mycket i Gardasjön, dvs vindar ca 6-8 m/s, vid enstaka tillfällen drygt 10…

    Förra året ledsnade jag till sist på cambers och den tjocka maststrumpan, och bytte till ett Simmer Zero5 6,4, som jag är mycket nöjd med. Mycket lättare att rigga, segla och vattenstarta. Kör fortfarande i ungefär samma vatten, därav storleken (numera väger jag dessutom nästan 80, men bara nästan…).

    Jag har alltid föredragit att köra overpowered, alltså med för stora segel, beror väl på att jag seglat mycket på platser med osäker vind. Om jag skulle resa nånstans med bättre garantier på vindar över 10 m/s skulle jag komplettera med 5.0-5.5, fortfarande utan cambers.

    Skall kanske tillägga att jag bytte den lilla (ca 33 cm) swept-backfenan som kom med till en rakare raceorienterad fena på 36 cm, det gjorde en ENORM skillnad, tror knappt jag haft en spinout sen dess. Innan jag bytte hade jag svårt att komma i baktroppen, men inte längre…

  • pete

    Medlem
    2 september, 2002 vid 06:53

    Jag har en Pure Gecko 278 och har kört den med 4.4 och 4.7 vågsegel, 5.7 freestyle, 5.8 och 7.4 cambrat race. Till vågseglen har jag haft en 24 vågfena, till 5.7 & 5.8 originalfenan 32 cm (som nu är avkörd till cirka 29), till 7.4 en slalomfena cirka 36-38 cm. Jag tror optimal segelstorlek ligger mellan 5.5-6.5. 4.7 funkar ok, 4.4 känns för litet men 7.4 är för stort. Det mest optimala av de jag testat är nog 5.7 freestyle, 5.8 race går fortare och kan hållas längre men är mycket bökigare att vattenstarta med.

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fanatic pure gecko och segel!?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.