Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Får inget drag i 7 halvan :(

  • Får inget drag i 7 halvan :(

    Publicerad av kaizokj på 11 juni, 2014 vid 08:33

    Var ute en runda i helgen och hade mitt nya(beg) 7.5 Titansegel från Mauisails.
    Tänkte att nu jävlar blir det drag 🙂 Men inte fan blev det nå bra drag.
    Värt att tillägga är att detta är mitt första racesegel och det första camberseglet jag ägt. Är en sk noob inom området.

    Har riggat det enligt specsen på mauisails.com men den får liksom ingen buk och vinden bara glider av 🙁

    Är det någon som har någon spontan ide vad jag kan gjort fel?
    Finns säkert nåt nybörjarfel man gör med dessa segel?

    Info.
    Plastpråm – Futura 131 med 48cm Drake fena
    Segel – Mauisails Titan 7.5 2 cambers
    Mast – Mauisails 55%

    Vindstyrka runt 8,5-9 m/s
    Seglarens vikt 87Kg

    billie svarade 9 år, 11 månader sedan 7 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • kapten-k

    Medlem
    11 juni, 2014 vid 09:24

    1 kolla att cambers verkligen trycker emot masten, de skall inte kännas lösa i mastfickan när du har riggat. Är de för lösa så måste du shimsa dem.
    2 släpp uthalet så att seglet ligger emot bommen nästan fram till bakre hängseletamparna.

  • kaizokj

    Medlem
    11 juni, 2014 vid 10:10

    @Kapten K 724011 wrote:

    1 kolla att cambers verkligen trycker emot masten, de skall inte kännas lösa i mastfickan när du har riggat. Är de för lösa så måste du shimsa dem.
    2 släpp uthalet så att seglet ligger emot bommen nästan fram till bakre hängseletamparna.

    Ska kolla mina cambers när jag riggar idag.
    Å sen släpper jag mer i uthalet så får vi se vad som sker. Fick trycka ner seglet sist för att få det att ligga emot bomen. Så det är möjligt att jag spänt för hårt.

    När det gäller nerhalet så jag spänt det såpass mycket att det ligger 1cm mer än rekommenderat.
    Vad är tecken på att det är spänt för mycket i nerhalet?

  • jester

    Medlem
    11 juni, 2014 vid 10:49

    Skicka upp bilder på seglet när det är riggat, så kan vi avgöra hur det ser ut. Ett annat tips är att haffa någon annan med camber-segel och be dom ta en titt.

  • kaizokj

    Medlem
    11 juni, 2014 vid 10:57

    @Jester 724014 wrote:

    Skicka upp bilder på seglet när det är riggat, så kan vi avgöra hur det ser ut. Ett annat tips är att haffa någon annan med camber-segel och be dom ta en titt.

    Nu är jag i stort sett ensam i Kleva så där finns ingen att fråga:)
    Men jag får väl ta mig till Haga park och se om det finns någon som kan ge mig några råd.

    Ska också se om jag kan ordna en bild på seglet när det är riggat..

    🙂

  • bicless

    Medlem
    11 juni, 2014 vid 11:11

    I stort sätt inget uthal alls tycker jag du skall prova. Sen skall du inte ha lika mycket släpp i toppen som på race, mauisails är noga med luffmåtten så om du riggar exakt på måttet med luffen blir det rätt. Mät med tumstock för förlängarna visar ofta fel. Här ser du hur man gör: http://mauisails.com/sail.php?id=131

  • nor-53

    Medlem
    11 juni, 2014 vid 12:02

    Om du vil, kan du stramme nedre spilene litt hardere, og la dem være løsere mot toppen av seilet.

  • kalmarsurfarn

    Medlem
    11 juni, 2014 vid 12:50

    Nerhalet ökar ju flexen o minskar powern. ligg 2cm mindre än rek. max settings så är du i närheten av det rätta nedhalet….. För mycket power då ökar du uthalet istället.
    Good luck!

  • kaizokj

    Medlem
    11 juni, 2014 vid 13:08

    Tackar för alla tipsen 🙂
    Nu dog dessvärre vinden så det blir ingen vindsurfing idag.
    Men har tagit till mig tipsen och gör ett försök imorn om det blåser.

  • billie

    Medlem
    11 juni, 2014 vid 14:35

    Blåser det över 10 m/s ? annars är 7.5 för litet

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Får inget drag i 7 halvan :(

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.