Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Får inte till vattenstarterna

  • pure

    Medlem
    5 oktober, 2006 vid 17:38

    Vad har du för symptom? 🙂 dvs.. hur långt kommer du… lyckas du få till riggen? lyfts du inte upp? ramlar du över? lovar brädan?

  • mr-naish

    Medlem
    5 oktober, 2006 vid 17:46

    de längsta jag kommit va upp ur vattnet så jag stod på brädan med rigg i hand och stod still och ballanserade någon sekund sen försvann vinden och jag själv ner i vattnet igen.

  • manno

    Medlem
    5 oktober, 2006 vid 17:56

    Det är ju brac om det är lite tryck! ut och nöt i helgen så fixar du dom nog. Tänk även på att ju högre upp riggen är ju mer kraft får den. Håll händerna ganska tätt vid hängselelinorna och simma med bakbenet för att få upp skiten!

  • halvarsson

    Medlem
    5 oktober, 2006 vid 17:57

    En bra start är att ha vind när man ska öva på vattenstart, själv tycket jag det är jobbigast att få seglet åt rätt håll!

  • mr-naish

    Medlem
    5 oktober, 2006 vid 18:02

    Största problemet jag har är att brädan alltid lägger sig på tvären, för den ska vel ligga med tailen mot sig och nose i vindens riktning?

  • karnan

    Medlem
    5 oktober, 2006 vid 18:25
    MR.Naish wrote:
    Största problemet jag har är att brädan alltid lägger sig på tvären, för den ska vel ligga med tailen mot sig och nose i vindens riktning?

    Njae, inte riktigt. Brädan ska ligga på halvvind eller några grader nedom, men inte mer än så. Och som någon redan sagt, bra men vind hjälper. För övrigt var ämnet uppe för en ganska utförlig diskussion för någon månad sedan. Använd sökfunktionen så hittar du tråden.

    Kämpa på

    /Johan

  • alexasu

    Medlem
    5 oktober, 2006 vid 18:26

    den vattenstarten hade jag velat se. brädan ska ligga i halvind/slör-riktning.

  • calle_b

    Medlem
    5 oktober, 2006 vid 18:42

    Alltså, ingenting är “fel” eller “rätt”, så länge man får upp seglet ur vattnet inom iaf. en minut… Visst, tar det en minut eller mer behöver man slipa på sin teknik rätt mycket, för själva poängen med vattenstart kontra att dra rigg är att det ska vara lättare och stabilare, samt snabbare!
    Kolla in “da dudes” på Maui som krashar ett hopp och vattenstartar på runt 5-6 sekunder.

    I många lägen kan det som nybörjare vara lättast att börja precis som Kärnan skriver, med brädan på runt halvvind. Masten ska peka akterut och bommen (om den inte är hög, eller brädan kort) ska ligga på brädans akter. Därifrån har du ett guldläge att få vind under seglet, genom att bara helt lätt ta tag i bommen med “framhanden” och dra/svinga/lyfta riggen över huvudet med rak arm. Så fort riggen har lättat från brädan kan du ta tag med andra handen för att manövrera riggen mot “super-drag läget”. Det bästa tips jag fått/läst är att hålla blicken på mastfoten. Det gör att huvet rullar fram mellan axlarna och vips har du mycket mindre vikt att få upp på brädan.
    Själv brukar jag fånga in brädan med bakfoten, med foten nånstans mellan bakre och främre fotstropparna, för att mera sänka brädan för att kliva upp på den, istället för att bara vänta på att “sugas” upp.
    Försök även att hålla låg tyngdpunkt/böjda ben och håll koll på att inte överskota seglet, vare sig under själva “dras upp”-momentet utan även när du är uppe.

    Tänk även (mycket tänk) på att vattenstarten börjar sekunden du tappar balansen, dvs ramlar. Försök till varje pris hålla riggen ovanför vatten ytan när du krashar så blir allt så mycket lättare. (mindre vatten i riggen, inga vågor som kommer åt riggen etc etc.. )

    Bada på, och kör med flytväst så slipper du sparka vatten som ett as i början..

    Ha d gott

  • judofreddan

    Gäst
    5 oktober, 2006 vid 18:48

    1. Framhanden håller i masten direkt ovanför bommen. Bakhanden i bakre fotstroppen. Ligg så i vattnet och öva på att styra genom att föra masten framåt/bakåt så att du håller en bra vinkel mot vinden. Försök “segla” några 20-30-metersrepor på det sättet. Försök INTE komma vattenstarta.

    Poäng: Du lär dig att hela tiden justera brädans/riggens vinkel mot vinden. Har man inte lärt sig det så tappar man vinkeln när man sedan försöker komma upp.

    2. Du har en bra vinkel. Framhanden greppar bommen och likaså bakhanden. Glöm inte vinkeln.

    Poäng: Du får rätt grepp och dina armar kan släppa upp riggen så den står hyfsat rakt upp.

    3. Sträck armarna så inte riggen sjunker ner. Bara fingertopparna på bommen. Nu ska det gå fort för annars lovar du upp i vind: Upp med bakbenet, hälen på brädans mittlinje strax framför framstropparna. Dra in brädan mot häcken.

    Poäng: Ju mer rakt upp riggen står och ju mer rakt under bommen din överkropp befinner sig – desto mindre kraft behöver riggen för att kunna motstå din “komma upp”-kraft. Riggen framåt för att du ska falla av och inte ska lova vilket lätt händer i detta moment.

    4. Rak främre arm och luta/svinga riggen framåt så att ekipaget faller av. Skota in med bakhanden. Försök “skalla” mastfoten och tryck med bakbenet ner brädans häck så att du kommer upp en liten bit. In med överkroppen över brädan så fort det går. Låt riggens drag via dina raka armar dra upp dig den sista biten över brädan.

    Poäng: Schvunget downwind med riggen tycker jag brukar hjälpa rätt mycket i lättvind. I övrigt handlar allting om att idealet är att din överkropp/dina armar ska befinna sig så rakt under bommen som det går så att du påverkar riggen med så lite “dra ner”-moment som möjligt.

  • calle_b

    Medlem
    5 oktober, 2006 vid 18:56

    AAAh, dast JudoFreddan! Kommer du hit i helgen?

    Ha d gott /CalleFlugvikt

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Får inte till vattenstarterna

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.