Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Får jag intervjua dig ang. ditt kitesurfande?

  • Får jag intervjua dig ang. ditt kitesurfande?

    Publicerad av laina på 6 oktober, 2008 vid 12:17

    I ett projekt på Högskolan i Halmstad tittar vi på de belastningar som verkar på kroppen vid kitesurfing. En del i detta är att göra en översiktsstudie över skador och upplevda belastningar hos utövarna.

    Därför vill jag göra intervjuer med er som är aktiva utövare. Intervjun tar cirka 15-20minuter och spelas in på en diktafon. Frågorna handlar om ditt utövande av kitesurfing.

    All dokumentation kommer att behandlas konfidentiellt, så att ingen obehörig kommer att kunna koppla de svar du ger till din person. Du har rätt att avbryta intervjun eller att inte svara på frågor som du finner olämpliga.

    Så.. Om du kan tänka dig att medverka, så kontakta mig antingen via en privat post här eller till lina.lundgren@hh.se.
    Du kan också ringa mig på 035-167732 (kontorstid).

    Det är en fördel om du är någonstans på västkusten (Malmö-Göteborg) vid tillfället, då jag åker ut ifrån Halmstad.

    Jag vore mycket tacksam om du kunde tänka dig att vara med på detta!
    //Lina Lundgren, Halmstad

    cellentropya svarade 15 år, 7 månader sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • skotten

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 13:43

    if your case studies have to be naked at any time, I am sure you can count nick (ghost) in for sure 😛

  • samhansson

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 16:41

    ska vi inte kröka istället liiina

  • laina

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 19:27

    @SamHansson 505872 wrote:

    ska vi inte kröka istället liiina

    Klart vi ska.. det ena utesluter ju inte det andra.

  • litease

    Medlem
    6 oktober, 2008 vid 23:04

    är det samma projekt som kartlägger annan segling också och dess skador på kroppen eller är det ett annat projekt på gång? Kanske går att jämföra de olika resultaten isf..?

  • tobbekite

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 05:38

    tror inte jag är nån lämplig person, inte kitat så länge. men vore kul o ta del av resultatet om det är möjligt! intressant o se vad studien kommer fram till.

  • laina

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 13:43

    @Litease 506033 wrote:

    är det samma projekt som kartlägger annan segling också och dess skador på kroppen eller är det ett annat projekt på gång? Kanske går att jämföra de olika resultaten isf..?

    Nej, vi tittar inte på segling, utan fokuserar framför allt på kitesurfing och i förlängningen även andra brädsporter. Men kan vara intressant att gå igenom vad de gör inom segling också.

  • cellentropya

    Medlem
    7 oktober, 2008 vid 17:59
    Jag tycker att ditt projekt är intressant och bör fullföljas. Det finns endast ett fåtal rapporter i den medicinska litteraturen om skador vid kitesurfing och mest sysslar bara med akuta skador. Det finns inga studier som ställer frågan om långsiktiga skadar i aktiva kitesurfare, som för tennis och basket till exempel.

    Verkar att det finns inte mycket mer än:
    1: Nickel C, Zernial O, Musahl V, Hansen U, Zantop T, Petersen WA prospective study of kitesurfing injuries. Am J Sports Med. 2004 Jun;32(4):921-7.

    2: Spanjersberg WR, Schipper IB. Kitesurfing: when fun turns to trauma-the dangers of a new extreme sport. J Trauma. 2007 Sep;63(3):E76-80.

    Det skulle också vara interessant att jämföra med 5-6 år tillbacka (typ artikel 1). Finns hur mycket som helst för skatebording instället.

    In my life out of the wind, jag sysslar med den typ of grejer, ibland även mer komplicerat.

    Jag är inte ett proffs kiter och jag är i en intermediate nivå, men jag är på vattnet hur mycket jag kan och på alla kostnader sedan jag lärde mig att surfa upwind mindre än ett år sedan.
    Jag skulle gärna vilja delta i ditt projekt om du behöver en kiter med en relativt kort erfarenhet men också med en högre tendens av mindre skador som ofta man se under lärande period.
    Lycka till!

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Får jag intervjua dig ang. ditt kitesurfande?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.