Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Får man ta med hunden till Danmark?

  • jacob-holmqvist

    Medlem
    26 september, 2005 vid 18:55

    Ja, men den får inte komma hem igen om den inte är rabiesvaccinerad och dessutom har intyg från veterinär att den är avmaskad mot rävens dvärgbandmask. Rabiesvaccinering tar några månader.

  • basse

    Medlem
    27 september, 2005 vid 05:23

    .. dessutom skulle den där lilla rackaren få så mycket pisk av alla tyskhundar som lubbar runt på Middles att det är lika bra att lämna stackaren hemma. wink.gif

    Nej då, men det brukar vara riktigt mycket lösa hundar i Middles.

  • apelbapel

    Medlem
    27 september, 2005 vid 07:31

    Jag har hund! Har ej brytt mig om att vaccinera honom, man får fn ta med sig (dvs ta hem igen) hunden endast till Norge!
    Danmark och alla övriga eu-länder gäller vaccinering och intyg, tror dessutom att om man är borta längre än en vecka så krävs ett nytt/färskt vet-intyg, dvs man måste skaffa det i det landet man kommer från, vanligtvis då danmark om man bilar.
    Vaccinering tar lång tid, det görs i omgångar och kostar en slant, (ett par tusen vad jag hört).
    Anledningen ska vara att sverige (och norge)är rabiesfritt och alla andra länder ej!
    Utanför eu gäller nog andra och helt säkert ännu hårdare regler, kanske tom karantän etc.

    -Sen smugglas ju ett större antal hundar in i sverige, men det är ju en annan historia.

  • tabi

    Medlem
    27 september, 2005 vid 08:01

    En kanske oväsentlig fråga, men hur smittar rabies mellan hundar? Via bett har jag för mig eller är det något mer sätt?
    För isåfall borde man ju kunna veta rätt säkert om hunden riskerat att bli smittad eller inte…

    Bara en tanke… smirk.gif

  • apelbapel

    Medlem
    27 september, 2005 vid 08:12

    Ja via saliv vid bett el evt att hunden slickar på ett öppet sår.

  • charl8

    Medlem
    28 september, 2005 vid 20:40

    Om man har möjlighet att ha koll på den hunden som bitit(sig själv eller sin hund) och den lever i tio dagar så har den inte rabies så då behöver man inte fundera på det… smile.gif Överlevnaden efter insjuknandet är inte längre än så…(på hundar) wink.gif

  • jacob-holmqvist

    Medlem
    29 september, 2005 vid 11:22

    Rabiesvaccinering går till väga så att man ger två injektioner med ca en månads mellanrum. Därefter måste man vänta 120 dagar efter den sista vaccinationen för att med ett blodprov bekräfta att hunden bildar antikroppar mot rabies.
    Avmaskning mot rävens dvärgbandmask sker hos veterinär utomlands, 1-10 dagar innan hemresa.

    Här kan du läsa:
    http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/utlandsresamedhundochkatt/lagrisklander.4.12b498610561aa51d08000191.html

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport Får man ta med hunden till Danmark?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.