Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Får vem som helst köpa en kite!

  • Får vem som helst köpa en kite!

    Publicerad av fredde-k på 4 september, 2006 vid 07:25

    Var i askimsviken igår och kajtade, det var byigt som fan (klassiskt)
    jag var ute med en 10:a och i byarna kändes det stort!

    Samtidigt var det en nybörjare som var ute med en 14, iof en bow men han hade ingen kontroll alls och drogs efter den okontrollerat. Samtidigt var det en hel hög med vindsurfare som gick nybörjar kurs på vattnet.

    Som tur var hände det ingenting, draken hade släppt (gått sönder??) i chickenloopen så den stack iväg själv tvärsöver viken… jag pratde med killen på stranden sen när han hade hämtat sin kite och bom. han verkade inte veta någonting om säkerhets system, depower eller så!!

    han hade gått en kurs för längesedan och på den kursen hade det inte blåst så de hade bara testat med de där små övningskajter. Men han sa att han tyckte det blåste lite för mycket igår!!! 🙂

    Nu hände ju ingenting som tur var men det kunde verkligen gjort, han kunde skadat sig själv men framför allt kunde han klippt ett par vindsurfare…

    Behöver man ha några förkunskaper överhuvudtaget när man köper en kite??
    Om inte så kanske det kan vara en idé!!! Tråkigt som fan att behöva ha ett “körkort” eller liknande men just säkerheten är ju det som tillverkarna lägger störst vikt på just nu, dock krävs det ju att utövaren vet vad en kite är och hur den fungerar vid hårda vindar.

    enlighted svarade 17 år, 8 månader sedan 13 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • nic

    Medlem
    4 september, 2006 vid 08:18

    Man hoppas ju att ni som säljer kite säger någonting om begränsningar.
    Gäller ju även alla oss som säljer på beg marknaden till rookies.

    nic

  • cortex

    Medlem
    4 september, 2006 vid 09:25

    Japp, håller med. Skitviktigt att kolla folks kunskapsnivå innan de knatar iväg med en nyinköpt bamsekite.

    Jag har själv vägrat sälja kites till en del personer som uppenbarligen inte hade någon erfarnhet alls av kites och resonerat som att “det är lugnt, jag hivar upp den och kollar vad som händer”. Detta har iofs inte hänt mer än ett fåtal gånger under de år jag sålt kites… så lyckligvis verkar de flesta fatta att man inte lär sig själv på en bamsekite i hård vind.

    Man måste inte gå kurs, men om man inte har polare som kitar och kan lära en så är det trots allt det smartaste sättet att börja på.

    Tror också at det är viktigt att vi som kan åka håller lite koll på spotsen och pratar med de nya som dyker upp och hjälper dem när det behövs. Samt även stoppar dem när de håller på att göra helt vansninniga saker (som att försökta ta upp en 20 kvm kite i kuling). :tongue:

    För om vi inte håller koll så lär det dyka upp förbud och krav på licenser ganska snart…

    /Kaj(Tech)

  • asfalt-tango

    Medlem
    4 september, 2006 vid 11:22

    Hatten av till er för dessa ord.. Tyvärr så är det alltför ofta som folk här blir kallade för idioter och hjärndöda etc! Även med en liten dos irritation, så är det väl ändå bättre att alla dem erfarna åkarna försöker att hjälpa dem nya?! Tänk på hur man var när man först satte sig i en bil t ex, och om man då blev kallad för dum i huvudet när man gjorde ett misstag… hmm

    Så anyway, bra att ni killar o tjejer tänker så!

  • skotten

    Medlem
    4 september, 2006 vid 13:44

    there is no better feeling when you give a newbie a tip and then he comes up and says “thanks man, I owe you, what an awesome day!”

  • henkeman70

    Medlem
    4 september, 2006 vid 15:12

    Alltid bra att hjälpa noobs med frågor eller praktiska saker. Bra för dig själv, bra för andra omkring, bra för sporten och bra för sammanhållningen bland kiters.

    Noobs – fråga alltid om du är osäker!
    Pros – konstruktiv kritik fungerar.

  • enlighted

    Medlem
    4 september, 2006 vid 16:08

    Tummen upp för er! 🙂

  • benjamin

    Medlem
    4 september, 2006 vid 16:39

    Ha, just som jag blivit övertygad om att alla veteraner var sura själviska skitar… Kanske vågar mig ut snart ändå.

  • gonzo

    Medlem
    4 september, 2006 vid 19:10

    det var en liten rackare på 70 kilo typ som fråga om han kunde gå ut med en 12a i lejet igår. dom flesta körde 7or med brutalt tryck. det är ju bra att dom frågar innan dom går ut i alla fall.

  • eddie

    Medlem
    4 september, 2006 vid 19:22
    Benjamin wrote:
    Ha, just som jag blivit övertygad om att alla veteraner var sura själviska skitar… Kanske vågar mig ut snart ändå.

    Kom ihåg att allt du läser på Steffo inte är sant.
    De flesta är superschyssta killar – utom jag… jag hatar nyb.

  • pjoter

    Medlem
    4 september, 2006 vid 19:44
    Eddie wrote:
    De flesta är superschyssta killar – utom jag… jag hatar nyb.

    de e ju bara för att du blir avundsjuk på hur snabbt dom lär sig. På bara några månader har dom gått om dig å kan ta höjd å hoppa. 😉

  • gogga

    Medlem
    4 september, 2006 vid 19:50

    och du är…eeeh… du är tjock! Fatta det! fetto

  • skotten

    Medlem
    4 september, 2006 vid 20:25
    Enlighted wrote:
    Tummen upp för er! 🙂

    Hope your knee gets well soon Peter!!, Get your ass down here for some beers and Kajt!

  • kamikazekiteren

    Medlem
    4 september, 2006 vid 22:18
    Eddie wrote:
    Benjamin wrote:
    Ha, just som jag blivit övertygad om att alla veteraner var sura själviska skitar… Kanske vågar mig ut snart ändå.

    Kom ihåg att allt du läser på Steffo inte är sant.
    De flesta är superschyssta killar – utom jag… jag hatar nyb.
    Är du veteran????????????????????? Har du provat kiten i år.?

  • kamikazekiteren

    Medlem
    4 september, 2006 vid 22:23
    skotten wrote:
    Enlighted wrote:
    Tummen upp för er! 🙂

    Hope your knee gets well soon Peter!!, Get your ass down here for some beers and Kajt!

    Pjot kiter inte när det blåser så mycket som nu. Det rekker med at han går ut av dörren , så tar vinden tak i honnoms rasta och så flyger han i veg med eller utan breda. Det er enda billigere en fjoil/telt/sovtekke

  • enlighted

    Medlem
    5 september, 2006 vid 06:33
    skotten wrote:
    Enlighted wrote:
    Tummen upp för er! 🙂

    Hope your knee gets well soon Peter!!, Get your ass down here for some beers and Kajt!

    Thanks man! See u down there soon!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Får vem som helst köpa en kite!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.