• Publicerad av needpryl på 3 juli, 2007 vid 06:34

    Kära Bullen, jag har ett problem.
    Jag har en Starboard Kombat från 05 som är ganska ful= en hel del lagningar.
    För att åtgårda dessa gick jag till stadens (Kalmars) största färgaffär och frågade om dom kunde blanda till en burk med silver 877c (färgkoden i Pantone-systemet, saxat från starboards hemsida). Dom garvarde lite när jag sa att den skulle vara till en vindsurfingbräda, och något pantone-system hade dom aldrig hört talas om.

    Frågan lyder således: Finns det något annat färgsystem som man kan översätta till?

    Finns det nån därute som kan rekomendera en färg-nisse som blandar till det man vill ha?

    needpryl svarade 16 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anilson

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 07:54

    Pantone är ju en standard, helt obegripligt att de inte kan blanda till den.
    RGB 133, 136, 139 eller #85888B

  • speedman

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 08:05

    Jag skulle rekommendera dig att gå till Flüggers färgbutik nere i hamnen, de är duktiga på färger. En färgbutik som inte vet vad Pantone är borde inte få kalla sig färgbutik! Misstänker att du var hos Hagbloms?!

  • jeppo_f

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 08:29

    Färgbutikerna kan väl i regel bara blanda till vattenlöslig väggfärg. Du är väl egentligen ute efter billack eller liknande som du vill ha i sprayburk?

    Då är det nog en annan typ av butik du ska leta efter, typ billackeringsfirma.

  • thoots

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 10:17

    Färgbutiker som säljer husfärg lystrar mest bara till NCS. Pantone är färger för fåfärgstryck på papper, NCS är för målarfärg, RGB är för bildskärmsfärg, CMYK är för 4-färgstryck och RAL är för vinylfilm för t ex stripning av surfbussen, men även målarfärg. Det bästa är om du kan få tag i ett färgprov på 877 (c står bara för coated och anger att den skall tryckas på bestruket papper) och ge det till butiken så de kan jämföra. Alternativt gå till lokala arkitektkontoret och på nåder få låna deras NCS-snurra 5 minuter och gå ut och jämföra med brädan du har i bilen så du hamnar nära.

  • ola_p

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 10:35

    877 är väl metallic PMSen om jag inte missminner mig (har ingen PMS karta här), och det känns inte riktigt som nått man målar hus med. Billackerare känns troligare.

  • schonki

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 12:21

    Finns en kille i halmstad (säljer billacker) som kan läsa färgen med en apparat och sedan blandar han till den åt dig på sprayburk:P

  • needpryl

    Medlem
    3 juli, 2007 vid 13:35

    Mycket riktigt så var jag på Hagbloms!
    Var där nu i eftermiddags igen och fick veta att alla färger som innehåller oljebaserade lösningsmedel inte får säljas efter årsskiftet.
    Man får dock sälja slut på sådana färger som man har på lager.

    Efter ett ganska omfattande detektivarbete har jag hittat en affär som blandar till och säljer lackfärger på sprayburk. Den heter Siverts Partiaffär och ligger i Karlskrona.

    Dom var för övrigt mycket trevliga och tillmötesgående!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.