Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Färg till bräda?

  • Färg till bräda?

    Publicerad av peter412 på 8 juli, 2006 vid 09:43

    Tänkte slipa bort färgen på min gamla bräda och fixa en nice nytt utseénde. Frågan lyder
    vad för färg ska man använda. vanlig lackfärg från biltema eller ska man sattsa på något annan färg som är dyrare. Peace. 412

    jonaish svarade 17 år, 10 månader sedan 9 Medlemmar · 14 Svar
  • 14 Svar
  • yeeah

    Medlem
    8 juli, 2006 vid 09:47

    har använt en-komp PU färg. gillade inte det! härdar inte tillräckligt bra.

  • ric

    Medlem
    8 juli, 2006 vid 10:55

    kör bottenfärg till båt! finns i olika kulörer håller alger borta (om du ligger i länge) en bra färg idag fixar 3-5år så du behöver inte måla om ofta heller
    =)

  • jonaish

    Medlem
    8 juli, 2006 vid 12:29

    Mooohahahahaaaaa…….bottenfärg till båt…haha^^

    Kör INTE med det..!!!

    Rätt många bottenfärger till båtar färgar av sig…!!

    Ååå du vet Ric.. han ska måla om kajtbrädan och inte båten….:D

  • peter412

    Medlem
    8 juli, 2006 vid 22:44

    ingen som har ett seriöst svar.

  • ric

    Medlem
    8 juli, 2006 vid 22:48

    kan bli rätt nice om du lägger på en fräck tapet under sén lackar på det fast det kanske kräver att det är ett hemmabygge o inte köpegrejjer, inga seriösa svar så långt ögat kan nå.

    speciellt inte lördag 00:45

  • zoolander

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 08:19
    Peter412 wrote:
    ingen som har ett seriöst svar.
    jag är ganska säker på att jag har använt en båtfärg en gång i tiden.. det var ju inte kanon med tanke på att den gick att skrapa av på sand och stenar.. men den håller ju säkert i ett halvår innan man behöver måla om

    testa!

  • monkey

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 11:02
    yeeah wrote:
    har använt en-komp PU färg. gillade inte det! härdar inte tillräckligt bra.
    Funkar skitbra om man använder rätt blandning med rätt mängd härdare. Gå till närmaste båtbutik och be om två komponentsfärg.
  • yeeah

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 12:52
    Monkey wrote:
    yeeah wrote:
    har använt en-komp PU färg. gillade inte det! härdar inte tillräckligt bra.
    Funkar skitbra om man använder rätt blandning med rätt mängd härdare. Gå till närmaste båtbutik och be om två komponentsfärg.

    Ok verkar som ngn har problem att läsa, skrev en-komp PU.Visst härdar kanske inte var rätt ordval.
    Att 2-komp PU funkar “skitbra” är en helt annan sak. 2-komp är dessutom betydligt giftigare och inget man bör handskas med om man inte vet vad man gör…
    Men visst vågar man pyssla med det så finns det nog inte en färg i världen som är bättre.

    Färgad gel-coat är ett alternativ som bör funka bra. Går även att färga epoxi men det är många på kiteboardbuilder forumet som haft problem med att få det snygggt.

    Jag ville bara varna för en-komp PU färg trodde att den skulle funka men ack nej!

  • magnus78

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 13:49

    Hej!

    Det jag rekommenderar dig att göra är att:

    1. Slipa ner det befintliga lagret av färg på brädan.
    2. Rulla på ett 2-komponent polyuretanlackfärg. Välj en med hög glans och bra kvalitet. Den finns i flera färger. Låt torka och slipa ännu en gång med ett papper >400. Rulla på igen.

    Detta bör räcka för en bräda. Har du några hål eller annat så laga med gel coat först.

    Lycka till!

    /Magnus

  • pjoter

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 15:25

    va seriösa alla är! tvätta med t-sprit å spraya på vilken budgetfärg som helst.

    va ju nästan ett år sen min bil lackades på ett så seriöst sätt färgerna glänser fortfarande i de vackraste mönster. Tål de salt å skit på en bil som aldrig tvättas så lär de väl hålla ett tag på en kitebräda. Tar ju säkert 15 min å måla om i annat fall.

  • gonzo

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 18:30

    tja jag har just målat om tjejens bräda. jag tog en vanlig vattenlösnings färg och måla på bottenfärgen och mönster för att det är mycket lättare att arbeta med och sen när du är klar med allt så lägger du två lager eller fler med båtlack det blir en hård och fin yta plus att den löser inte upp botten färgerna och jag vet vad jag pratar om eftersom att jag är målare. så gå och köp tex Beckers aqua lackfärg och sen en båtfernissa så kommer det bli grymt men glöm inte att tvätta och matta ner brädan ordentligt först så att färgen sitter. ha det gott/ anders

  • jonaish

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 19:23

    haha…. skulle gärna vilja se din bil pjoter 😀

    pjoter wrote:
    va ju nästan ett år sen min bil lackades och jag har aldrig tvättat den….

    vänta så ska jag kopiera en guide jag har gjort på ett annat forum …:D

  • jonaish

    Medlem
    10 juli, 2006 vid 19:25

    lackeringsguide



    Här är pastorns lackerings guide !!

    Börja med att plocka bort allt löst ifrån det du ska lacka, såsom skruvar, fästen, stöd, m.m. det du ska lacka ska var rent på detaljer med andra ord.

    Slipa eller blästra det du ska ha lackat helt rent, spackla över skador och sprickor m.m. och slipa rent, gör om tills allt är fint, när du tror att du spacklat igen alla skador så kan du dra ett lager med grundfärg över det du ska lacka (då ser man bucklor och skador lätt), säkert har du missat någon skada och du får spackla igen.
    När du är klar med all spackling så börjar det roliga arbetet, börja med att lägga på 2-3 lager grundfärg över det du ska ha lackerat, självklart så ska du låta det torka ordentligt emellanåt.
    När grundningen är klar så är det bara att spruta på den färg man vill ha, gäller samma sak som med grundfärgen, några lager och låt torka emellanåt. Beroende på om du ska ha klarlack på eller inte så kan man lägga på flera lager med sin utvalda färg.

    Klarlackering: om du vill att lacken skall få en slitstarkare yta och ett bättre djup så ska du klarlackera dina delar, när man klarlackar så är det bara att lacka på så många lager som man tycker är lagom, ju flera lager desto djupare glans får resultatet och ju slitstarkare yta får man, samma sak gäller här som med all annan lackning, lägg lager för lager och låt det torka emellanåt, varför man ska låta det torka emellan är för att man ska slippa rinningar, om man nu skulle få detta ändå så får man slipa bort rinningen och lacka på nytt.

    Några tipps för en lyckad lackering:
    1. Torka rent föremålet med t-röd så du får bort allt damm och tar bort all fukt!
    2. Ha inte bråttom!
    3. Lacka en del i taget.
    4. Gör ett bra grundarbete så får du en fin slutfinish
    5. Ta ett lager i taget och låt torka emellanåt så slipper du rinningar.
    6. Lackera inte med Grundfärg, Lack och Klarlack om du inte vet att de fungerar ihop(vissa färger skrynklar sig/knottrar sig, detta kan speciellt märkas på Biltema färger!)
    7. För bästa resultat, använd er av två-komponents lack, eller pulverlack, Sprayburkar och penselfärg funkar det också men jag rekommenderar det inte, om ni använder något av de två första alternativen så kommer ni att få en lack som håller både länge och bra!
    8. Låt alltting torka ordentligt.
    9. Om något går fel, gör om det, annars kommer ni att känna er misslyckade senare
    10. Tänk på vart ni lackar, det ska vara : torrt, varmt, dammfritt, samt ha god ventilation, tänk på att lackdammet är ohälsosamt!!!
    11. vad ska jag ha för temperatur när jag lackar? Svar: 15-40 C så fungerar det bra, tänk på att lacken torkar fortare när det är varmare och långsammare om det är kallt!

  • jonaish

    Medlem
    14 juli, 2006 vid 20:19

    yee hhaaaaaa…

    jag har nu -11 i Alhoa poäng

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Färg till bräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.