Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Färga linor?

  • Färga linor?

    Publicerad av martin på 19 december, 2004 vid 16:32

    När man kör på snö med vita linor tycker jag att det är sjukt svårt att se om man har riggat rätt utan nåt trassel på vägen. Dessutom är det lätt hänt att man kör över en lina med skidorna och då riskerar att skada den med stålkanten. Nu har jag bytt två av linorna till gröna och det är en otrolig skillnad, men jag har bara ett par sådana och är inte så sugen på att hosta upp pengar för ytterligare två st. Är det någon som har testat att färga ett par linor på något sätt? Det behöver ju inte vara alldeles permanent, för det gör knappast något om färgen försvinner sen när man väl kör i vatten igen framåt våren. Draken är en gammal 2001 Slingshot så det rent estetiska har ingen betydelse.

    casper svarade 19 år, 3 månader sedan 14 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • wipeout

    Medlem
    20 december, 2004 vid 12:40

    Karamellfärg?

  • chili_con_arne

    Medlem
    20 december, 2004 vid 12:48

    Funkar det inte med vanlig textilfärg? Sånt man använder för att färga kläder? Släng in linorna i tvättmaskinen… sen har du fint trassel… grin.gif

  • magwe

    Medlem
    20 december, 2004 vid 14:52

    Jag tror det blir svårt.. Spectra är lite som teflon.. inget fastnar.

  • zebulon

    Medlem
    20 december, 2004 vid 16:10

    Instämmer att det nog inte är helt lätt då tom ActiveSports som tillverkar Q-PowerLine har problem att färga Spectra 2000-fibrerna utan att de färgar av sig…

    /Jonas
    http://www.airborn.se

  • patrikol

    Medlem
    20 december, 2004 vid 16:58

    Jag är en fattig stackare men om man nu behöver färgade linor så är det väl enklare att köpa kosar ju inte så himmla mycket och håller ju väldigt länge?

  • gogga

    Medlem
    20 december, 2004 vid 18:34

    jag tycker personligen det är jävligt dyrt me linor.. fast du har ju rätt i att de håller länge!

  • brickan

    Medlem
    20 december, 2004 vid 18:58

    Svar till:


    jag tycker personligen det är jävligt dyrt me linor.. fast du har ju rätt i att de håller länge!

    [/ QUOTE ]

    Visst kan det kännas som mycket pengar för lite linor men det är inte dyrt.
    Räknar man vad de kostar per meter och jämför med andra linor upptäcker man att det är inte så dyrt.

  • nic

    Medlem
    20 december, 2004 vid 19:51

    Yo! Spritpenna. Det är väl mantlade linor va? Manteln är inte så noga med att du inte kan köra den snabbt mellan två feta spritpennor. Kärnan är det du vill va rädd om. Höljet är till för att skydda mot UV-ljus mest (å visst mekaniskt slitage).

    Fast jag vet inte hur bra spritpenna är mot kärnan så ett par gamla halvtorra pennor kanske är bättre än splajdans nya.

    nic

  • ylva

    Medlem
    21 december, 2004 vid 09:37

    Been there… Vita linor borde förbjudas.

    Min första kite hade vita linor vilket var tämligen jobbigt. På kite.no fanns det dock tips om att färga linorna så jag skred till verket. Karamellfärg skulle vara bra eftersom det inte skadar linorna.

    Det var ingen höjdare…. Efter första sesionen i plussgrader var snön och allt som varit i kontakt med linorna vackert färgat medans linorna hade fått tillbaks ursprungsfärgen. (Man ska inte tro på allt som står på nätet…)

    Sedan använde jag spritpennor. Om alternativet är att köpa nya linor så gör det ju inte så mycket om de blir försvagade. Mha en häftaparat, några gummiband mm riggade jag två spritpennor mot varandra så att jag snabbt kunde dra linorna igenom. De blev lite randiga, men syns bra mot snön nu, färgen sitter kvar och linorna håller ännu. (Även om jag inte använder den kiten så ofta längre.)

    /Ylva

  • anonym-anvandare

    Medlem
    21 december, 2004 vid 12:34

    Svar till:


    Been there… Vita linor borde förbjudas.

    Min första kite hade vita linor vilket var tämligen jobbigt. På kite.no fanns det dock tips om att färga linorna så jag skred till verket. Karamellfärg skulle vara bra eftersom det inte skadar linorna.

    Det var ingen höjdare…. Efter första sesionen i plussgrader var snön och allt som varit i kontakt med linorna vackert färgat medans linorna hade fått tillbaks ursprungsfärgen. (Man ska inte tro på allt som står på nätet…)

    Sedan använde jag spritpennor. Om alternativet är att köpa nya linor så gör det ju inte så mycket om de blir försvagade. Mha en häftaparat, några gummiband mm riggade jag två spritpennor mot varandra så att jag snabbt kunde dra linorna igenom. De blev lite randiga, men syns bra mot snön nu, färgen sitter kvar och linorna håller ännu. (Även om jag inte använder den kiten så ofta längre.)

    /Ylva

    [/ QUOTE ]

    öh, gör inget om linorna blir försvagade? har du varit med om att en lina brustit någon gång…?

  • bronco_rider

    Medlem
    21 december, 2004 vid 14:26

    Det är väl bara att lägga en bit av en lina i acetonbad, klarar den av den behandlingen utan att att lösas upp nått så lär det inte bli nån skada om man använder spritpenna.

    **** Bronco rider ****
    – The Vänern keatöörs –

  • martin

    Medlem
    22 december, 2004 vid 10:58

    Tackar för tipsen. Jag har faktiskt testat med karamellfärg redan. Jag gjorde det förra vintern och det fungerade bra ända tills första gången det kommer nån form av väta på linorna. Då fick man färg på handskar, jacka, väska, pump… det mesta fick några gröna fläckar smile.gif

    Att linor inte skulle vara dyrt håller jag inte med om. Det kostar ju minst en femhundring för ett par (jag kör med 30 meter dessutom och det är ju ännu dyrare). Ett alternativ skulle kanske vara att handla en uppsättning 25- eller 20-meters för att på så sätt få lite andra egenskaper på köpet. Det skulle kunna motivera att lägga upp en knapp tusenlapp kanske, men det svider ju att göra det bara för att det är fel färg. Jag ska nog prova spritpennavarianten. Det borde ju finnas permanenta spritpennor med ganska snällt lösningsmedel.

  • zebulon

    Medlem
    22 december, 2004 vid 22:41

    Har fortfarande REA på Q-Power! 152 meter lina för dryga 800-hundra… Knopa vilken längd du vill smile.gif Ylva, dina har kommit nu va’?

    /Jonas
    http://www.kitesurfing.se

  • ylva

    Medlem
    23 december, 2004 vid 17:16

    Svar till:


    öh, gör inget om linorna blir försvagade? har du varit med om att en lina brustit någon gång…?

    [/ QUOTE ]

    OK. Om man ofta hoppar över 1 m, så ska man vara försiktig med linorna, men den kiten jag gjorde det på är på 5 m2, och har inte depower, så det blir ingen höjd på hoppen. Det skulle därmed inte vara någon katastrof om en lina pajade.

    /Ylva

  • dirk_diggler

    Medlem
    23 december, 2004 vid 17:36

    så linor går bara av när man hoppar? och det är bara farligt med brusten lina när man är högre upp än en meter? och varför blir det inga höga hopp utan depower? de e ju som att hoppa unhooked, du kan ju hoppa sketahögt med en sån liten drage. är det ens möjligt att inte hoppa högre än en meter? Till alla! som du själv skrev, tro inte på allt som står på internet!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Färga linor?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.