Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fars dag – Torö!!

  • jesper-b

    Medlem
    10 november, 2013 vid 17:59

    Helt d-la SICK. Vad har hänt med den här hösten? Senaste veckorna har Torö för faasen levererat i klass med 93 och 96…

    Dessutom laddar ju alla bajset, och lite till. Dessutom visar Fredrik Hallander att fina airs inte bara görs i hårdvind på småkanter, utan i typ nästan ingen vind och sollid Torö!! Också finbesök av vår enda internationellt erkända shaper Ola H.

    Sååååååååå fina vågor, stundom fin vind, stundom extremguppa. Vågar påstå att några enstaka sett tidigt på morgonen var närmast mast, i vart fall 370 med kortaste förlängning, däreefter var det mer normalt – med tryck! Inte lika långa väggar som den där fina dagen 1,5 veckor sedan, men rejäla peakar. Annars var det väl cleanheten som var utmärkande – hur ofta vindsurfar vi glassy här hemma?

    Min sista reservfena gick av idag, liksom en av mina äldsta trotjänare i form av en 1a generationens Kilwell Hotrod mast, den har för f-n klarat rätt feta grejer både på Hookipa och Kuau och sedan närmare tio år på Torö. Men idag gav den upp – tack för långvarig trogen tjänst! Ola, tack för lånet av masten! Nu vet jag att Simmer 400 funkar fint på KS3, lite mjukare i bottendelen, men funkade som sagt fint – Tack!

    Hängde kvar nån timme efter sista vindsurfare givit upp. Helt vindstilla och fortfarande bra size. Jag var såååååå slut men kunde inte hålla mig. På med torr vinterdräkt och lite vax på 6’2an. Trött, men efter sådär 30-40 minuter äntligen en riktigt fin våg. Sen en till och in. Väldigt väldigt mör och ännu mera nöjd.

    Ser verkligen fram emot alla bilder, filmklipp – Fredriks air!!! – och eftersnack.

    Onsdag någon?

    /JB

  • challgren

    Medlem
    10 november, 2013 vid 18:27

    Tack för att du peppade mig innan du drog Jesper. Det var faan magiskt på udden med helt vindstilla, sådär lite “oljigt” vatten och helt sjukt bra vågor som bara pumpade på!!
    Bästa SUP-surfet i Sverige för mig…lätt!

  • ola-h

    Medlem
    10 november, 2013 vid 18:48

    Jag kan lika gärna crossposta mitt inlägg från den andra tråden:

    Eftersom jag hade en lämning till en gymnastiktävling klockan 6 började min resa då, varken förr eller senare.
    IMG_1601.jpg

    Såsom inte allt för frekvent Toröbesökare som dock ändå hunnit med några besök genom åren tyckte jag prognosen så ovanligt bra ut, med det enda problemet att det antagligen skull lätta ut rätt fort. I trakten av Sorunda fick jag rapporter om fin size 4.7 och sidvind, men vid passagen av Malhuvud kom den något mer pessimistiska rapporten “Torö överaskar inte”. Ni som känner Torö fattar ungefär vad som avses. Att det snarare var guppavind än fullfräs. Så typiskt för nästan alla mina Toröbesök. Men just kombinationen av lättvind och feta bumlingar är ju vad som gör Torö unikt i Sverige.

    Väl nere vid stranden fanns hela Torös hardcoremaffia där med Jeppe, Poppo, Masse, Challgren, Tomas, Pelle, Philip m fl och dessutom den nygamla Toröseglaren Fredrik Hallander, som var den som stod för det lätt pessimistiska rapporten men också senare för dagens snyggast air – några sa den snyggaste någonsin!. Några hade seglat och såg glada ut men mycket riktigt hade det lättat ur lite. Men på med 5.0 och 77:an i alla fall, och faktum var att efter lite förnedringar i strandbrynet så gick det riktigt bra. Det var väldigt mycket vatten som rörde sig idag. Antagligen snarare som ett resultat av att det kom in ordentligt stora set då och då än som ett resultat av den generella vågstorleken som mer låg mellan axel och gubbe. Själva seglingen var en utmaning i spontanitet, snarare än linjeval på vågen. Det gällde att göra rätt sak med den sektion man råkade träffa. Men vad som var riktigt kul var nivån på seglarna. Det känns faktiskt som det har hänt en del där de senaste åren på alla fronter och framför allt med medelnivån. Jag såg både live och på bild flera grymma toppsvängar i riktigt kritiska sektioner. Kul. En annan uppenbarelse var att det var en lustig kombination av (även för Torö) rejält tryck i skumkammarna, men annars inte direkt superspeed på sjävla vågen. Men trots att det blev många spolningar, gärna hela vägen upp på land, så var det märkligt nog rätt odramatiskt att ge sig på även de lite större skumbergen, till och med om man kom fel. Kanske var de därför det laddades så bra.

    Så småningom dog det helt och endast surfarna, bland annat Philip kunde ta för sig av vad som fortfarande bjöds i vågväg.

    Men jag var nöjd. Räknar man ihop det blir det inte jättemånga vågor en sån här dag, och det var som sagt inte de där episka linjerna som man bara står och gapar åt på land. Lite kamp också med att vara underriggad. Men ändå en av de roligare Torösessionerna för min del,

    Mer sånt tack!

    Å om ni inte tycker min manöverpanel ovan duger som bildbevis så kommer det en dokumenterad panel av manövrar från Philip m fl som fotade, hoppas jag. Kanske rent av en filmsnutt.

  • dr-masse

    Medlem
    10 november, 2013 vid 20:01

    Det var sjukt kul idag. Själv hade jag inge vidare timing, men de få bumlingar jag fick kommer jag att minnas. Länge.

    Som sagt – bra ladd och många som seglade riktigt bra. Såg Ola i en toppsväng som är bland det bästa jag sett på Torö. Men även Kalle, Niclas, Chribba, Pelle, Poppo, Tomas och inte minst Jesper bjöd på fin-fin och inspirerande segling. För att nämna några spontant ur minnet.

    Men mest inväntar jag klippet på Fredriks aerial som lär ha varit något alldeles extra. Han var, med all rätt, själv riktigt nöjd efteråt. Riktigt imponerande att få till den!

    Vyn från vattnet och in mot land när Ören lystes upp av solen mot en mörkgrå bakgrund med sprayande vågor och toppsvängande segel etsades in på sinnets bildsensor. Enastående, bland det vackraste jag sett.

    Och vilken stouke! Vilken senhöst! Kan man bli mer inspirerad? Det kan man inte.

  • maca

    Medlem
    10 november, 2013 vid 20:07

    Hatten av – fars dag och allt!

  • bosso

    Medlem
    10 november, 2013 vid 20:10

    Försöker mig på att posta lite bilder.
    Fanns sjukt mycket bättre fotografer på plats, men what the heck.
    Här:

  • bosso

    Medlem
    10 november, 2013 vid 20:14

    Några till…
    Sjukt rolig dag. Brukar aldrig ha ro att stå och kolla på stranden och än mindre fota, men idag var det verkligen en njutning att kolla in rippet! Kanske får prova det nån mer gång…

  • oscar

    Medlem
    11 november, 2013 vid 07:35

    Hittade detta citat på nätet.

    Hur tror du att folk utanför huvudstaden uppfattar stockholmaren?
    – Det finns en idé om att de från Stockholm tror sig vara lite bättre, är kaxigare och tar stor plats i media.
    (Anna Ulfstrand, alltomstockholm.se)

    Och det gör ni fan i mig helt rätt i! Skitkul att ni sprider stoke och grymma bilder från Torö!

    Tänk om västkust- och ölandsborna kunde göra samma istället för att bli helt tillknäppta och dra på sig kamoflagekläder så fort det vankas lågtryck 🙂 eller finns det ett parallellt konfen för v-kusten?

    “Shit, 3 bilar på Elsas, helt jävla crowded ju!”….

  • dr-masse

    Medlem
    11 november, 2013 vid 07:42

    Nu tycker jag att Västkusten sprids rätt fint genom det eminenta gänget bakom kulingvarning (där det, händelsevis, råkar finnas några ex- och varande ståkkhålmare med… 😉 ).

    Tror att en hel del av västkustfolket aldrig varit sådär himla bekymrade över konfen. Dels så tycks det kanske att det är rätt geekigt, = sant, samt att bor man på västkusten så kan man ju ofta surfa på vattnet istället för på nätet, ha, ha! Åsså sprids väl mycket bilder å storys i mindre grupper numera.

    Här behöver vi all stoke å inspiration vi kan ge och få. Och Torö är galet fotovänligt, det närmaste jag sett i Sverige vad gäller bilder är spots runt Dalen och några dagar från Gislövs när det inte har tokregnat.

  • challgren

    Medlem
    11 november, 2013 vid 08:04

    Grymt fotograferat Bosso!!
    Och din segling igår va grym!!

  • bosso

    Medlem
    11 november, 2013 vid 08:49

    Tack challgren! Likewise.
    Singlefin conditions igår. Som -93 och -96…

  • jesper-b

    Medlem
    11 november, 2013 vid 08:53

    Frågan är väl vad som är mest geekigt…

    1) Konfen är öppet för alla, inklusive norrlänningar, ö-bor, skåningar, västkusbor, mfl

    2) Kulingvarning är sjukt mycket bra jobb bakom, men den bygger mer på deras egen journalistik än på öppna inlägg, allmänt skitsnack och lyssnarnas egna bidrag. Kanske blir bättre kvalité då? Kanske blir fokus på ett mindre antal människors stoke och arbete?

    Så Masses tips på Kulingvarning är bra, men det finns mer än väl en massa utrymme för både de som “jobbar” med kulingvarning och de som inte gör det här på konfen, oiavsett var man håller till! Tyvärr tycker jag med se en allt tydligare trend att Konfen får mer ostkustfokus sedan kulingvarning vuxit och liksom tagit över västkusten på nätet. Jag tror inte det är någon medveten strategi från någon, det har bara blivit så pga var de som driver de respektive sidorna befinner sig. MEN det är frågan om två helt olika idéer som i min värld borde komplettera varandra. Konfen är en helt demokratisk och distribuerad sida. Kulingvarning har en mer uttalad ide och strategi om innehåll och fokus, samt vilkas bilder och kommentarer som utgör huvudmaterialet. Båda är skitbra och borde komplettera varandra.

    Sen tycker jag det finns två till aspekter: Fejan mm har vuxigt så pass att många numera hellre lägger sina bilder och kommentarer där istället för t ex på konfen. Då blir det mer riktat till de man vill. Men samtidigt tappar man någon slags överblick och mängd i all inspiration och glädje. Det blir som före konfar och annat, mycket mer lokalt och riktat igen. Kanske skulle man försöka länka lite oftare och ibland lägga in på konfen istället – for the greater good?

    Den andra grejen handlar om att vara local och om att outa spots. Inom surfing-kulturen är det såååååå mycket mer omfattande och djupt sittande att man INTE berättar om eller drar människor till “sitt” lokala spot. Kanske är det så att vågvindsurfare nu har surfat så pass mycket att de blivit smittade av detta? Det kan ju också uppfattas som lite coolt att vara local och så. Positivt är den intima känsla som upstår om bara ett litet initierat och lokalt gäng känner till och delar upplevelser, men det leder även till “vi” kontra “dem”. Vi är bättre än dem, jag är ballare än dem… och en slags egoism. Det här öppnar upp för en riktigt stor, komplex och rätt jobbig diskussion. Enklare att sätta parantes kring detta när man försöker få lite mer drag i alla runt om i landet att berätta om sina förväntningar inför, reaktioner under och känslor efter VAD SOM HÄNT PÅ OCH VID VATTNET. För även om allt nätsnack mm är kul, så är det ändå när det går av på riktigt som är roligast!

    JB

    Sen finns ju alla mer privata fejansidor

  • dude

    Medlem
    11 november, 2013 vid 09:20

    @Bosso 718753 wrote:

    Singlefin conditions igår. Som -93 och -96…

    Har du helt rätt i och du bevisade det med fin singlefin-segling igår!

  • jesper-b

    Medlem
    11 november, 2013 vid 09:28

    @dude 718757 wrote:

    Har du helt rätt i och du bevisade det med fin singlefin-segling igår!

    Nu fattar jag varför Torö slagit av min ena fena flera dagar i rad. Torö försöker säga mig något, lära mig något. Bosso hade redan fattat det. Nej jag hade inte två fenor för lite, jag hade en för mycket.

    Single fin conditions – Torö och Bosso i perfekt harmoni!

    /JB

  • challgren

    Medlem
    11 november, 2013 vid 20:47

    Å en liten film från dagen blev det också!

    [video=vimeo;79131957]http://vimeo.com/79131957[/video]

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fars dag – Torö!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.