Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fars dag – Torö!!

  • robin

    Medlem
    16 november, 2013 vid 18:48

    rapport?

  • mag

    Medlem
    17 november, 2013 vid 09:11

    Skön film med stora vågor och inte minst grym segling!

  • jesper-b

    Medlem
    18 november, 2013 vid 10:59

    @Robin 718991 wrote:

    rapport?

    Söndagen var väl mer som Torö brukar vara, än som det varit senaste 3 dryga veckorna. Som vanligt fast lite bättre då. Dvs det var mindre vind är än rapporter och observationer sa, men större och bättre vågor.

    Jag kom ner vid 7.15. Ovanligt lite surfare (eftersom rapporten sa rätt mycket vind och rätt lite vågor) och ett kärt gammalt gäng vindsurfare. Dock skitlite vind och det var ibland fel sida om vattenstartsgränsen. Snacket på stranden: “Det ökar nog när solen får värma på lite”. Jag velade lite men slängde på mig varmaste surfdräkten (654), 7 mm dojor och 3mm fingervantar, lite vax på 6’4an, och i.

    Satte mig inte på min favosektion pga sällskap. Vi var 3 surfare och det var massvis med riktigt fina set med lång period emellan. Jag brukar inte sitta här och jag satt ofta lite fel och missade en massa vågor, men på knappt tre otroligt varma och soliga timmar med gött snack på line-up fick jag väl en 20-25 fina vågor. Kollade vindsurfet en bit bort och min gissning var att de mest kompetenta kanske fick max 5 vågor under samma period, men att de flesta nog mest låg och simmade eller hade fult upp med balansen. Själv var jag toknöjd med att äntligen få surfa lite. Det har varit så sjuk kul vågsegling att jag kommit av mig lite med surfet, så nu fick jag bort värsta rosten inför kommande vintersäsong. Och visst blir man lite trött efter 3 timmars surf, men i de här långa perioders (7-8s) glasiga facen och relativt moderata storleken är det såå mycket mindre hårt arbete jämfört med guppaballanserande i toklätt vind.

    Så, för mig en till toppenTorö, för den renodlade vindsurfaren kanske ingen jättemiss att inte åka ner.

    Jag satt föresten på en fet fish som är rätt optimal när Torö inte krankar på fullt (då är den lite för tjock och stor). De två andra surfarna hade också bra prylar för dagen. Men vi sa också till varandra att en longboard hade inte varit fel. Det bröt en lite tjockare större peak en bit utanför oss, men den hade väldigt flacka sidor så vi satt en bit in och tog de lite brantare sektionerna. Med en långboard hade man dock lungt fått ihop den feta peaken och den lite brantare insidern. OCH, nu till det relevanta här, en lonborad är ju dessutom en optimal lära sig surfa bräda. Dvs; att som vindsurfare åka ner till Torö denna typ av dag utan longboard (eller lite kortare hybrid eller en überfet fish) borde vara förbjudet. Så alla Toröpendlande gummigubbar där ute (and laydies) skaffa en surfbräda med mycket skum så är bomkörningarna till Torö blott ett minne!

    /JB

  • petalz

    Medlem
    18 november, 2013 vid 13:27

    Söndag alltså! Var ingen där i lördags då? Då var de väl iaf vind

    Men vågor på söndagen låter ju otroligt efter att ha blåst V-NV hela helgen? Ska dock läggas på minnet att även dessa dagar är värda en tur, särskilt eftersom jag alltid har med mig en mini-mal..

    / Peter

  • jesper-b

    Medlem
    19 november, 2013 vid 16:35

    @petalz 719055 wrote:

    Söndag alltså! Var ingen där i lördags då? Då var de väl iaf vind

    Men vågor på söndagen låter ju otroligt efter att ha blåst V-NV hela helgen? Ska dock läggas på minnet att även dessa dagar är värda en tur, särskilt eftersom jag alltid har med mig en mini-mal..

    / Peter

    Hoppla, jag har totalt förvirrat mig och er: Det var lördagen jag kort beskrev ovan. Söndag tror jag inte var någe bra. Ber om ursäkt för dagförväxlingen!

    /JB

Sida 3 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Fars dag – Torö!!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.