Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Halvstropp, nåt att ha?

  • Halvstropp, nåt att ha?

    Publicerad av aspen på 26 mars, 2024 vid 13:04

    Hej, har tränat windfoil några år men är fortfarande lite för feg för att köra med fotstraps då det ibland händer att man endera åker på en foilventilation eller att brädan dyker och näbbar med episka dyk som följd i bägge fallen och därmed skaderisk om man sitter fast med fötterna. Har därför börjat snegla lite på sk halvstroppar som sas är öppna i bakkant men skulle vilja kolla med Er mer erfarna om det öht är ngt att tänka på?

    Tack på förhand

    / A.

    Stefan_Foil svarade 3 veckor, 3 dagar sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • challgren

    Medlem
    26 mars, 2024 vid 13:59

    Tipset är att göra stroppen smal och hög så att foten kan vridas inne i stroppen. Då förhindras de flesta skadorna.

    Halvstropp är säkert bra ett tag men skulle nog inte investera i det.

  • aspen

    Medlem
    26 mars, 2024 vid 19:20

    Tack, låter som en bra idé. De är ju skapligt dyra oxå. Närmare 700 spänn för två Slingshot halv straps, (borde väl egentligen vara halva priset jämfört med normala “helstraps” 😀😇)

  • Stefan_Foil

    Medlem
    2 april, 2024 vid 14:38

    För några år sen slet sönder nästan alla ligament i en krasch med Wingfoil race prylarna då jag fastnade med ena foten i stroppen pga de var för tajta då jag precis börjat köra med skor. Körde ett tag med halvstroppar efter några veckor rehab men va ganska osköna, så bytte tillbaka till stroppar som jag ställde upp ordentligt. Lärde mig också rätt snabbt att rycka ut fötterna i krascherna. Bra tips ovan att ställa stropparna högt/smalt, så kör jag nu också och har inte haft några problem sen dess

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Halvstropp, nåt att ha?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.