Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Några intryck – NP Combat HD 24 och tankar om vågsegel

  • Några intryck – NP Combat HD 24 och tankar om vågsegel

    Publicerad av dr-masse på 16 april, 2024 vid 13:24

    Jahapp, nu tänkte jag göra något som jag inte gjort på flera år. Skriva några rader om lite nya prylar och tankar här på Surfzone. Tänkte börja skriva mer här igen och se vad som händer. På andra plattformar, ja ni vet de där vanliga drakarna, känns det som att allt snabbt försvinner i inläggsdjungeln och algoritmfloden.

    För första gången på 6 år har jag uppdaterat mina vågsegel. Det mesta talade egentligen emot det, typ världsläget, kronkursen, konjunkturen, en sjukt envis vinter samt att jag gillar vingfoil (väldigt) mycket numera och just därför slog jag till. Mycket logiskt. 😅

    Efter en, som alltid, onödigt nördig research fastnade jag för NP Combat HD 2024. Jag valde HD versionen för att den a: var billigast (öh, minst dyr), b: var billigast och c: faktiskt inte verkade väga typ 100-150 mer än den värsta ProFuse varianten och ett lite hållbarare segel är nog inte fel på Torö, Gotland och resor. Och d: färgen. Jag gillar orange och har velat ha orange segel alldeles för länge nu. Ett väldigt viktigt kriterium, haha. Och så är det lite kul att vara tillbaka på NP, som jag inte haft sedan mina NR-segel när vi diskuterade konsekvenserna av Y2K…

    Och jag har redan hunnit testa alla tre, 5.3 (mycket kort), 4.7 (två pass) och 4.2 (ett pass, men längre). Jag kör vidare med mina Simmer-master som verkar funka alldeles utmärkt i dessa NP-segel.

    Faktum är att jag inte varit såpass imponerad av ett nytt vågsegel på väldigt länge. Jag har varit riktigt nöjd med mina Simmer-segel och har väl kört minst fyra generationer BlackTip (sedan 2012), tre versioner av Tricera samt ett par Icon. Utöver detta har det körts lite Gaastra, HotSails, Ezzy och testats några North/DuoTone och lite annat. Det är egentligen bara två våg-/manöversegel jag kan komma på under senare år (efter år 2000, typ) där jag upplevt något liknande:

    1. Första Gaastra Pure (testat 2011) som satte en ny standard för freestylesegel. Var så imponerad vilket drag det var i seglet och ändå såpass lättmanövrerat. Kommande generationers freestylesegel byggde väl nästan alla på denna design.

    2. Första HotSails KS3, storlek 4.9 (testat 2014). Kunde knappt tro det var möjligt att kombinera så pass mycket fart, kontroll och manöver i ett tre-lattat segel. Var väldigt imponerad av KS3, och att designen fortfarande finns kvar närmast oförändrad, men självklart uppdaterat vad gäller material och annat, säger väl egentligen allt om vilket lyckat segel detta är.

    Simmers uppdatering av Tricera till 2017 förtjänar också ett omnämnande, ett ordentligt lyft av ett, i mina ögon, underskattat vågsegel som fler borde ha vågat (höhö) välja.

    Vad är då grejen med Combat HD 2024? Alltså, det är så mjukt, lättkört och stabilt. Den lägre vikten märks såklart (skillnaden mellan min förra 4.7 och Combat HD 4.7 är runt 1 kg…) men det är mest följsamheten som imponerat mest. Det är liksom där när det ska, och inte där när det ska (som i en toppsväng) med ett riktigt bra vindregister. Har nog aldrig känt mig så lugn i mycket vind med 4.2 i nävarna. Har funderat en del på vad det är som gör det, och undrar personligen om det inte främst är det nya material som dominerar seglet, givetvis kombinerat med en lyckad design, som skapar denna känsla. Det är få våder, vilket såklart sparar vikt, men det gör nog även att allt blir mer följsamt. Eller går att få mer följsamt.

    Upplever att det på senare tid kommit flera nya material, med lägre vikt och andra egenskaper som flera märken plockat upp och introducerat. Några har hållt på med det ett tag, inte minst Severne, och andra, som nya North, har det närmast inbyggt i sitt varumärke. Men även Duotone och Simmer har introducerat lättare trasor (tänker på BlackTip TE, det var såååå nära att jag valde det…) samt, såklart, HotSails som väl nästan alltid hållt på med lätta segel. Och nu verkar även märken som exempelvis Ezzy, kanske inte direkt kända för “låg vikt” men grym hållbarhet, gå mot nya och lättare material.

    Jag tror att detta är en riktigt bra utveckling och hoppas att fler får uppleva vad ett modernt, lättare vågsegel kan ge. För min del var det rätt mycket mer än förväntat och riktigt kul att få känna en såpass stor förbättring inom ett område (vågsegel) av min kära vindsurfing som jag närmast betraktade som “färdigutvecklad”. Såg det som att utvecklingen ganska länge har handlat om smärre finjusteringar och mer om att hitta rätt modell för ens egen segling och förhållanden, vilket såklart förblir viktigt. Men de här senaste materialen handlar om mer än lågt vikt, det är en annan känsla kombinerat med enkelhet och vindregister som jag verkligen gillar. Åtminstone i Combat HD 2024, men jag har en stark misstanke att det gäller även för andra märken som introducerat liknande nya material i sina vågsegel.

    Nu har ju jag, såklart, inte koll på hela marknaden men ville dela tankar av ett för mig nytt segel som gjort stort intryck med en personlig liten spaning om att det kanske det nu skett, och sker, ett utvecklingsmässig “språng” genom introduktionen av helt nya material och möjligheterna det skapar. 😎

    • Denna diskussion ändrades 3 månader, 1 vecka sedan av  dr-masse.
    fiskmat svarade 2 månader, 3 veckor sedan 6 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • Bonke

    Medlem
    16 april, 2024 vid 20:33

    Kul läsning! Jag är nybörjare så mycket flyger över huvudet på mig men vad är det för material tillverkarna har bytt till?

  • challgren

    Medlem
    17 april, 2024 vid 09:15

    Kul att du är tillbaka och delar med dig av dina erfarenheter och tankar om nya prylar! Måste säga att dina NP Combat HD 2024 såg oförskämt bra ut på vattnet och har jag tur så får jag kanske pröva dem!

    Det är alltid intressant att höra hur ny teknologi och material kan förändra upplevelsen på vattnet, och det verkar som att du verkligen har hittat en favorit i Combat HD.

    Delar dina tankar kring KS3 och det seglet körde jag ju under många år och just 4.9:an var sjukt bra även om det där var mer segeldesign än material som var revolutionerande!

    Tack för att du delar med dig, ser fram emot att höra mer om dina sessioner och ytterligare insikter framöver!

    Keep on ripping!

  • dr-masse

    Medlem
    17 april, 2024 vid 14:30

    Välkommen! Min upplevelse är att fler märken fått tillgång till en ny typ av material som är mer avancerade än tidigare. Det har gjorts en del försök att få till lättare segel genom åren, men ofta resulterat i (väldigt) dyra segel som dessutom haft tveksam hållbarhet. Men nu känns det som om det skett lite av ett genombrott, kanske kopplat till bättre maskiner med mindre toleranser som tillverkar själva materialet (segelduk). Jämför jag känslan i själva duken på de segel jag har så känns det mycket mer följsam och mjukare än tidigare scrim-dukar (som funnits rätt länge). Det är liksom “gjutet” på ett annat sätt med finare trådar och lager än tidigare.

    Det verkar som om dessa nya scrim-material är klart lättare, men med bättre hållbarhet än tidigare (förhoppningsvis). Utöver det verkar antalet sömmar/förstärkningar kunna minskas, vilket även det ger lägre vikt men som även, är mitt intryck, förändrar känslan i seglen en del.

    För någon som är ny i sporten tror jag inte detta knappt har någon betydelse. Man kan med fördel välja lite äldre segel i bra skick och få grymt fin upplevelse. Vindsurfingprylar har varit välutvecklade i rätt många år nu, definitivt de senaste 10-15 åren.

    Men för de som kört ett tag och söker en ny känsla i sina (våg)segel tycker jag nog att det kan finnas något som är värt att testa i den senaste generationen av segel. Om man har råd, tid och lust såklart. Skillnaden i mina nya vågsegel och de jag hade tidigare är den största jag känt på ganska många år, det har länge mer varit fråga om gradvisa skillnader rätt länge, även om det också varit uppskattat.

  • Bonke

    Medlem
    17 april, 2024 vid 17:02

    Roligt att höra! Det är kul när det kommer något som “revolutionerar” en bransch. Som man senare tänker på som före och efter “. Lite som servo på en bil kanske.😆

  • mexi_

    Medlem
    18 april, 2024 vid 09:40

    Tack Masse, kul och intressant läsning 🙂

  • sailortrash

    Medlem
    21 april, 2024 vid 08:14

    Tack för analysen! Sen jag gick över (90%) till foil (freeride med små segel) har jag funderar mycket över segel, hur de borde utvecklas och särskilt vikten eftersom den märks mycket mer än på fena. Det du skriver låter lovande, samma egenskaper jag tycker saknas och som jag hoppas industrin plockar upp om/när de börjar intressera sig för windfoil igen. Lättare och mjukare.

    Men extra uppmuntrande att höra att det troligen finns en bra crossover mellan fena/foil i vågsegelsegmentet (slipper man skaffa foil specifika segel).

  • fiskmat

    Medlem
    1 maj, 2024 vid 09:24

    Tack för intressant läsning Masse. En fundering jag har kring detta är hur pass mycket mer avancerade dessa segel är avseende tillverkningsprocessen? Om jag förstått det rätt så är denna typ av segel gjutna över en form istället för traditionellt sydda? Eller är det bara North som gör så?

    Undrar i sådana fall hur mindre tillverkare som till ex Witchcraft, Sailworks, HotSails (kanske att Hot är rätt stora förhållandevis men hursomhelst, finns säkert fler mindre loft som jag inte kommer på nu) kommer klara att ställa om. Lite trist om bara de som har råd med investeringar i nya tillverkningsprocesser överlever, ingen vill väl ha ett segel av tidigare generation nu antar jag.

    Men, å andra sidan, väldigt kul med ett, som det verkar som, tekniksprång i hur ett segel är byggt. Det känns som det var ett bra tag sedan det hände något liknande inom vindsurfing. Måste ha varit när NoNose brädorna dök upp 😁

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Några intryck – NP Combat HD 24 och tankar om vågsegel

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.