Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Farstanäs Södertälje midsommardagen?

  • Farstanäs Södertälje midsommardagen?

    Publicerad av anonym-anvandare på 25 juni, 2004 vid 20:46

    Go midsommar på er!
    Jag hade lite svårt att vara närvarande i midsommarfirandet på Skansen i dag med familjen när det blåste så rackarns bra. Fast jag försöker att intala mig att det förmodligen blåste lite för mycket för mig. Men i morgon drar jag och polaren troligtvis till Farstanäs, där Södertälje vindsurfingklubb håller hus. Enlig Aftonbladets sjöväder skal det blåsa SO 3-7 2-6. Finns det andra bra spots vid sydostlig vind i Stockholmstrakten? Schweitzerparken Dalarö kan nog vara ok men väldigt långgrunt och dyr parkering. Någon som hakar på?
    Per-Arne

    electric svarade 19 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • toula

    Medlem
    25 juni, 2004 vid 21:44

    Haha, om du kommer in genom campingområdet är du duktig och om du t o m tar dig ut därifrån är du ännu bättre. Läget är nämligen så att för att komma till farstanäs windsurfingklubb så måste man först passera ett campingområde som Lena “bossar” över med hjälp av sin privata vaktstyrka som inte skyr några medel för att trakasera surfarna. Så jag varnar er ont anande surfare, att beträda campingen är lika med övergrepp av alla dess slag.
    Till en början måste man ta sig igenom den väggspärr som sats upp vid ingången till campingen, och det är inte lätt! Där har många surfdagar slutat innan de ens börjat. Man måste uppvisa ett passerkort där som alla klubbmedlemmar har. Har man det inte kan man ge upp direkt, även om man råkar ha ett skriftligt bevis på att man faktiskt är medlem. Och om man nu har kortet drar sig spärrvakterna inte för att förhindra att man släpps in.
    Och om man nu tar sig igenom väntar horder av totalt utballade campare som ger en onda blickar om man ens gör en antydan till att köra fortare en 15 km/h. När man slutligen närmar sig slutet på den enorma campingplatsen har Lena satt upp en stor jävla fet-kedja för att förhindra att man tar sig igenom där. Som tur var fick styrelseordföranden till slut (efter ett jävla liv) igenom att medlemmarna skulle få vara berättigade en nyckel till låset. Vägen till farstanäs v-surfklubb är dock ofrtfarande lång och när man väl tagit sig förbi kedjan väntar flertalet campare framför en på vägen som gör allt för att förhindra att man kommer förbi. Idag blev vi bara som en parentes kallade “jävla idioter” efter att vi tutat på två käringar som vägrat flytta sig från vägen där vi kom trots vetskapen om att vi var bakom dem. Detta var på vägen hem då vi blev hämtade.
    vi gjorde dock det ultimata misstaget att inte sätta tillbaka kedjan efter att vår bil passerat trots att vi bara skulle in 5 minuter och lasta på grejerna vilket ledde till att en av svensson-käringarna ringde till Lena. Så på vägen ut blir vi plötsligt stoppade av att någon idiot
    (som senare visade sig vara en Lenas vaktstyrka) som spärrat vägen med sina bilar. två vakter närmar sig och vi filmar allt inifrån bilen. vaktjäveln kommer fram till bilen och kräver att få nyckeln till låset som fästar i kedjan, annars menar hon att hon byter ut låset. Först tvingar hon oss dock att stänga av kameran (borde dock ej ha gjort det eftersom vi fick får filma). VI försöker prata med henne och förklara att det inte finns någon anledning till att. Vi är givetvis skitförbannade och vill köra därifrån men de väntar en onödigt lång stund med att flytta på sin snutspärr. Sedan drar vi därifrån. Vi sammanfattar dagen; vi har blivit tokilla bemötta, kränkta, rånade – helt åt helvete helt enkelt… Pew, behövde få ur mig detta, nu kan vi inte komma in till klubben längre då vi saknar nyckel.
    Någon annan som haft samma problem med Lena, pappegojmannen eller någon av de andra “objekten”???!!!!!!!
    Kom igen nu alla som är medlemmar vid fartsanäs w-klubb måste ha erfarenheter av detta. Låt oss dra dit tillsammans någon dag med TV och lite annat smått å gott och visa att vi inte tänker ge vika för några som aldrig kom in på polishögskolan och därför måste ge utlopp för sina frustrationer på surfarna!!! ///André med rätten att få surfa mad.gif

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 juni, 2004 vid 06:56

    Bor du i Södertälje, vet du några andra bra ställen i närheten av Södertälje. Jag bor själv där men åker och surfar i Saltsjöbaden 2h tar det att åka dit kommunalt.
    Måste köpa bil nästa år så det blir någon ordentlig surf.

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 juni, 2004 vid 11:59

    Rob!
    Farsan är hemma nu!

  • jox

    Medlem
    26 juni, 2004 vid 15:36

    Nu har jag i alla fall fixat allt vid Farstanäs och om det är någon som åker dit måste ni GENAST låsa kedjan annars byter “mupp-Lena” lås… Men vi ska inte låta camparna vina utan vi måste dra dit och surfa när vi vill… Annars verkade det vara dåligt idag midsommardagen när jag var där ute och förhandlade med den urflippade Lena hur som helst så gick det av där igår… Det var grymt!

    /Jocke

  • electric

    Medlem
    27 juni, 2004 vid 22:35

    Vill bara tipsa om Södertälje Windsurfing Clubs (SWC) nya webbplats på http://www.sodertaljewindsurfingclub.tk Där finns info om klubben och dess surfplats (som är bra på vindar SSO-V), hur man kommer dit och hur man blir medlem (vilket alltså är nödvändigt för att få passera campingområdet).
    /Lars (kassör i SWC)

  • anonym-anvandare

    Medlem
    28 juni, 2004 vid 12:13

    flytta till västkusten eller lägg ner o surfa!!!

  • hanlar

    Medlem
    28 juni, 2004 vid 20:21

    Kör i Pershagen. Grymt bra att rigga och gå i. Funkar bra på syd och hyfsat på nord.

  • electric

    Medlem
    28 juni, 2004 vid 22:27

    Pershagen/Hallsfjärden i all ära: det är inte ofta det är nog med vind där! Och även de få gånger det är det så är Farstanäs/Järnafjärden mycket bättre (utom nån gång vid sjöbris). (Och Fituna är ändå bättre förstås!). Men när vi nu ändå talar om Farstanäs/Järnafjärden så måste jag framhålla dess (enda?) fördel jämfört med alla andra surfplatser (inkl Fituna) inom räckhåll för oss i Södertälje: den funkar på väst (upp till 270 grader)! Det gör faktiskt ingen annan!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    29 juni, 2004 vid 20:28

    Hur många surfare är det vid Farstanäs en blåsig dag.
    Funderar på att flytta mina surfprylar dit.

  • electric

    Medlem
    29 juni, 2004 vid 22:07

    Tyvärr är det inte så många numera även om det blåser. Medan det fram till i mitten av 90-talet kunde vara 20-25 där samtidigt så är det numera bara kanske 5-10. Vi mer erfarna (förlåt ni andra …) drar ju till Fituna när det är SSO-SV. Men vi anser det viktigt att hålla igång Farsta av bl a följande skäl: 1) Det är ett väldigt bra ställe att inleda sin surfkarriär på, 2) Det är det enda stället inom rimligt avstånd som funkar på SV-V, 3) Det är hyfsat nära Södertälje vilket innebär att de som inte har bil (typ de yngre …) kan ta sig dit med cykel eller bli skjutsade. Bra även för oss andra när man inte orkar eller har tid att köra 3 mil till Fituna, 4) Det finns brädfack att hyra.
    /Lars

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Farstanäs Södertälje midsommardagen?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.