Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Farstanäs söndag 24/2

  • Farstanäs söndag 24/2

    Publicerad av argulander på 23 februari, 2008 vid 15:33

    Ser bra ut VSV enligt SMHI och Windguru, verkar kunna bli ca 8 m/s där. Stället fungerar klockrent för VSV. Man måste dock vara medlem i Södertälje Windsurfing Club och ha nyckel till kedjan som blockerar sista biten ner till spotet. (Går väl iofs att bära det är väl inte längre än från parkering vid Torö-Kärringviken.) Drar nog dit i morgon.

    (Riktigt bra dag idag förresten vid Ravinvägen Solsidan Saltsjöbaden mycket sol och bra tryck förstås rätt byigt , seglades 5,0 – 7,2 det senare kraftigt överriggat tidvis. Själv körde jag 6,1 vilket kändes lagom med mina fn 85 kg.)

    Klas

    argulander svarade 16 år, 2 månader sedan 5 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • jps

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 17:54

    Tänkte kanske doppa brädan i vattnet för första gg i år imorgon. Vill helst ha lite långgrunt.

    Hur ser det ut med den saken vid Farstanäs? (och Brevik och Ravinvägen också)

    Testar nog att åka förbi Sätrastrandsbaden först i vilket fall eftersom det ligger nära och bra. Kanske inte så bra på SV bara…

    Kollade vattentempen i Mälaren i dag. Två grader stannade termometer på. Huga… Är det varmare i Östersjön?

  • argulander

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 19:18

    @JPS 446777 wrote:

    Tänkte kanske doppa brädan i vattnet för första gg i år imorgon. Vill helst ha lite långgrunt.

    Hur ser det ut med den saken vid Farstanäs? (och Brevik och Ravinvägen också)

    Testar nog att åka förbi Sätrastrandsbaden först i vilket fall eftersom det ligger nära och bra. Kanske inte så bra på SV bara…

    Kollade vattentempen i Mälaren i dag. Två grader stannade termometer på. Huga… Är det varmare i Östersjön?

    Långgrunt är det där man startar, liten sandstrand, längre ut är det djupt (vid Farstanäs alltså).
    Vill man ha långgrunt som är “safe” för VSV så föreslår jag Dalarö där kitarna brukar gå ut, dvs badstranden som ligger väster om Askfatshamnen. Vid sandstranden är det väldigt långgrunt och det funkar fint att träna beachstart etc. nackdelen är att det blir rätt korta repor. Sandstranden kan man nå från Dalarövägen man svänger hö vid ett övergångsställe, det är blockerat av bommar, men en parkering är tillgänglig, det är en liten bit att bära. Det är daär det står ” Stenfatet ” på bifogad kartlänk http://kartor.eniro.se/query?&what=map_adr&mop=aq&mapstate=7;18.392920260136353;59.13918554985601;s;18.384321191407704;59.143185015523755;18.40148158556847;59.13518965577753;621;546&mapcomp=;;;;;;;;;;;;;;0;0;;;;0&stq=0

    Vattnet borde teoretiskt kunna vara en aning varmare i tex Erstaviken, där det är djupt och längre ut mot havet, men inte mer än 4 plus dvs om vattnet är ordentligt omblandat efter hård vind och vågor. Någon direkt värme i vattnet vid Ravinvägen som alltså ligger vid Erstaviken kände jag dock inte idag.

    Klas

  • hanlar

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 19:52

    jag tänkte ev köra farstanäs imorn om vi blir fler. Finns på 0708111383. Skicka gärna ett sms om du åker dit. /Hans

  • bjornen

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 19:56

    @hanlar 446805 wrote:

    jag tänkte ev köra farstanäs imorn om vi blir fler. Finns på 0708111383. Skicka gärna ett sms om du åker dit. /Hans

    Jag hänger med Argulander dit och vi åker från botkyrka vid 11. Klart du ska segla Hans !

    //Björn

  • hanlar

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 20:32

    Då siktar jag på halv 12 där.

  • perrapops

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 21:21

    Tänkte köra Brevik först, men så många som tänkt köra farstanäs, så nu blev man lite sugen:)
    Måste man vara medlem för att surfa på området?
    eller får man köra en gratis provomgång? 😉

  • hanlar

    Medlem
    23 februari, 2008 vid 21:39

    det måste ju vara ok, kommer du vid halv tolv så kan jag släppa in dig. Tror inte nån misstycker. Slå en signal på 0708111383 om du kommer.

  • Oregistrerad

    Gäst
    23 februari, 2008 vid 21:39

    Har en känsla av att Brevik blir bättre seglingsmässigt än Farstanäs imorron söndag. Varför åker inte alla till Brevik istället?

  • argulander

    Medlem
    24 februari, 2008 vid 21:25

    En helt ok surfdag trots allt, (vid Farstanäs), det blev några fina planingsvändor med riktigt bra tryck i 8,3 (efter det att Björn åkt vidare mot Dalarö). Vinden ville dock inte hålla i hela tiden och ökade sen inte så länge vi var där, lämnade vid 16-tiden. Några 10-14 som SMHI utlovade såg vi ej.

    Klas

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Farstanäs söndag 24/2

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.